Négy országban kérdezték a lakosságot az ünnepi vásárlási szokásokról
A Kifli.hu megbízásából négy országban, Magyarországon, Csehországban, Németországban és Ausztriában kérdezték a lakosságot az ünnepi vásárlási szokásokról. A reprezentatív online kérdőívet a Behavio készítette kvantitatív módszerrel, országonként minimum 1000 fős csoport töltötte ki, hazánkban összesen 1104 fő.
A kérdőív eredményét Szabó Réka, Kereskedelmi igazgató ismertette a Kifli.hu kétéves szülinapja alkalmából rendezett online sajtótájékoztatón. A kutatásból megtudhatjuk, melyek itthon a legnépszerűbb ehető ajándékok, hogyan változtatott a pandémia vásárlási szokásainkon, és rávilágít arra, hogy mik a legfontosabb hozzávalók a boldog karácsonyhoz: családi összejövetelek, hagyományok és az elfogyasztott termékek frissessége!
„Az online élelmiszer-értékesítés egyik nagy előnye, hogy a friss, helyi és különleges élelmiszerek a vásárlók szélesebb köréhez jutnak el. A kisebb termelők számára ez lehetőséget ad a növekedésre és arra, hogy releváns partnerré váljanak saját területükön. Keressük a módját, hogy a kisebb és közepes méretű termelők és gazdálkodók is együttműködhessenek velünk. Számunkra ez a természetes módja annak, hogy támogassuk a helyi, autentikus élelmiszereket, amelyekért kiálltunk.”
– mondta Szabó Réka a Kifli.hu kereskedelmi igazgatója.
Mit jelent számunkra a karácsony?
A legtöbb ember, a kérdőív kitöltőinek 70%-a a karácsony kapcsán a családi összejövetelekre asszociál. Ezeknek része az is, hogy gyakran túl sokat eszünk, erre a válaszadók 24%-a gondolt, ugyanakkor csak 9%-uk köti össze ezt az ételpazarlással.
A vásárlási szempontok között első helyen a frissesség végzett (75%), de hasonlóan fontos, hogy közeli helyen szerezzük be az élelmiszert. A házhozszállítás 8% számára opció, és általánosságban véve a 65 év felettiekre jellemző a kizárólag offline vásárlás.
Ám a vásárlók 55%-a igyekszik a karácsonyi bevásárlást előre intézni, elkerülve ezzel a rohanást, a sorban állást és a kapkodást. Az emberek 46%-a ebben az időszakban egyébként több különlegességet és luxusterméket vásárol.
A pandémia megváltoztatta a vásárlási szokásokat?
Részben igen: az emberek 32%-a ritkábban vásárol, és több mint negyede gyakrabban vásárol online, akár ajándékot is. A 65 év felettiek 37%-a a vírushelyzet miatt ritkábban látogatja családját. Ez az adat hatással van a vásárlási kosarukra, amelynek része az ajándékozás, valamint a karácsonyi étkezéshez kötődő élelmiszerekre is.
Mit csinál a magyar karácsonykor?
Ezek után nem meglepő, hogy a legnépszerűbb hagyomány a süti készítés, a nők körében a 83%, míg a válaszadóknak összesen 76%-a él ezzel a tradícióval. A magyarok 3%-a egyáltalán nem ünnepli a karácsonyt.
Melyek a legnépszerűbb ehető ajándékok?
A válaszadók 91%-a szavazott arra, hogy adott már édességet ajándékképpen. A tea és a kávé (87%), az alkoholos italok (86%) szintén népszerű választások.
Mit mondanak a szomszédaink?
A kutatásban részt vevő három másik ország eredményei is érdekes megállapításokra vezettek. A csehek körében, hozzánk hasonlóan a legnépszerűbb karácsonyi hagyomány a süteménysütés (72%), míg az osztrákoknak már csak 49%-a él ezzel a tevékenységgel, Németországban pedig csak 44%. A két németajkú országban az első helyen a közös karácsonyi vacsora foglal helyet, míg a cseheknél és itthon ez a szokás csak második helyet érte el. Az ételek frissessége minden országban kimagasló szempont volt a kitöltők között. Cseh szomszédainkat a tömeg és a stresszes bevásárlás befolyásolja karácsony környékén, Ausztriában és Németországban pedig megpróbálják a lehető legtöbb terméket előre megvásárolni, és az akciós termékeket is gyakran keresik, míg nálunk az akció a legfontosabb, és az előre tervezés csak másodlagos. A legnépszerűbb ehető ajándékok a cseheknél a kévá és tea különlegességek, a többi piacon azonban az édességeké a főszerep. A pandémia MAgyarországon és Csehországban növelte meg leginkább az online kereskedelem szerepét, még Németországban és Ausztriában sokkal kevesebbet járnak el otthonról a kitöltők szórakozás céljából, vagy családjukat látogatni.
Kapcsolódó cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Több mint 223 tonna élelmiszerrel segít nehéz sorsú embereknek az idei Adni Öröm! karácsonyi adománygyűjtő akció
Több mint 26 ezer csomag jut nehéz sorsú emberekhez karácsony…
Tovább olvasom >Mindent egy helyről: karácsonyi ajándékért is érdemes elmenni az Auchanba
Év végén a megszokottnál nemcsak többet vásárolunk, hanem aki teheti,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >Decemberben alig változott a GKI konjunktúraindexe
A GKI Gazdaságkutató Zrt.– az EU támogatásával –felmérése szerint decemberben…
Tovább olvasom >Ünnepi fogások: bacon kuglóf, baconos sajttorta és szilveszteri kandírozott virslifalatkák
Sokszor egy-egy szokatlanabb hozzávaló, vagy akár maga a tálalás is…
Tovább olvasom >