„Meg kell őriznünk regionális pozíciónkat”

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2018. 04. 03. 11:24

Idén januártól – két évtized után ismét – magyar ügyvezetője van a Nestlé Hungária Kft.-nek. Noszek Péter hosszú nemzetközi kitérő után tért vissza újra hazájába. A svájci cég magyar leányvállalatának vezetőjét a jelenlegi piaci helyzetről, az előtte álló célokról és kihívásokról, valamint arról kérdeztük, hogy a több évtizedes nemzetközi tapasztalatai miként segítik majd a Nestlé Hungária további növekedését.

– Mikor lépett a magyar piacra a Nestlé, és a termékforgalmazáson túl mi mindent állít elő Magyarországon?

Noszek Péter
ügyvezető igazgató
Nestlé Hungária

NP: – A Nestlé Hungária Kft. immár 27 éve van jelen Magyarországon, jelenleg több mint 2400 dolgozót foglalkoztatunk, 2016-ban a nettó árbevételünk pedig hozzávetőleg 125 milliárd forint volt. A három hazai üzemünkből az egyik Bükön működik, ahol az állateledelek készülnek, a másik Szerencsen, itt a kávé- és kakaóitalporokat, például Nescafé 3in1-t és a Nesquiket állítjuk elő, a harmadik pedig Diósgyőrben, ahol a jól ismert üreges csokoládéfigurákat gyártjuk a húsvéti és karácsonyi szezonra.

Túl azon, hogy a magyar piacon a vállalat meghatározó élelmiszeripari szereplő, a Nestlé számára Magyarország azért is rendkívül fontos, mert az említett három üzem gyártásának jelentős része, sőt, Bük esetében kilencven százaléka, exportra készül. Ennek köszönhetően az üzemek és a magyar vállalat kiváló regionális termelő-, illetve szolgáltatóközpont.

– Mely termékek, márkák tartoznak a Nestlé portfóliójába?

NP: – Magyarországon kilenc kategóriával vagyunk jelen, és a fogyasztók jelentős részének nem is mindegyikről jut eszébe elsőre, hogy ezek Nestlé-termékek. Az elsők között említeném meg a jól ismert kávéinkat, a Nescafét, a Nescafé Dolce Gustót, illetve a Nespressót.Ezenkívül ott vannak az édesipari termékeink, köztük is olyan hazai kedvencek, mint a Boci csoki vagy a Balaton, amelyeket szintén mindenki jól ismer. Konyhai termékek tekintetében a Maggit ismerhetik, valamint kiemelt márkánk a Nesquik is.

– A közismert és népszerű termékeken túl mely élelmiszeripari szegmensben érdekelt még a Nestlé Hungária?

NP: – Mindenképpen megemlíteném az állateledelekkel foglalkozó üzletágunkat, a Nestlé Purinát, valamint a gyermektápszereket és az egyéb bébiételeket. A Nestlé reggelizőpelyheit pedig szintén nem kell bemutatnom, hiszen jól ismertek és népszerűek a hazai fogyasztók
körében.

Van egy viszonylag új üzletágunk is, a Nestlé Health Science, ahová speciális, gyógyászati célra szánt élelmiszereink tartoznak. Végül, de nem utolsósorban a Nestlé Professional üzletágunk főleg az éttermek, szállodák, közétkeztetés és vending-gépek ellátásával foglalkozik.

– Tesznek-e lépéseket a fenntarthatóság, valamint a fogyasztók egészségtudatosságának a fejlesztése érdekében?

NP: – Elsődleges és legfontosabb célkitűzésünk az, hogy mindig kiváló minőségű termékeket tudjunk megfelelő ellátottsággal biztosítani. A Nestlé márkái tízből kilenc magyar háztartásában megtalálhatóak, ami hatalmas felelősség. Határozott lépéseket tettünk és teszünk folyamatosan abba az irányba, hogy termékeinket az egészségtudatos táplálkozás alapelveinek és a legkorszerűbb táplálkozástudományi ismereteknek megfelelően fejlesszük, valamint fogyasztóinkat egy kiegyensúlyozottabb étrend követésére buzdítsuk. Kiváló minőségű termékekkel és a kiegyensúlyozott táplálkozás elveinek szem előtt tartásával, a fogyasztók edukációjával folyamatosan javíthatunk a magyar családok
életminőségén.

Az is nagyon fontos szempont a Nestlé Hungária életében, hogy a termékeink – amelyeket mi fejlesztünk, gyártunk és értékesítünk – mindenképpen fenntartható ellátási lánc mentén keletkezzenek. Például a Szerencsen gyártott Nesquik kakaópor fenntartható gazdálkodásokból származik, beszerzésükkel a gazdálkodók megélhetését, képzését és a növényművelési technológia fejlődését is támogatjuk, elősegítjük.

– Az közismert, hogy a Nestlé kiemelt figyelmet fordít a kutatás-fejlesztésre. Itthon is végeznek ilyen jellegű tevékenységet?

NP: – Magyarországon alapkutatást nem folytatunk, de például a szerencsi gyárunkban van egy olyan technológiai és fejlesztői csapat, ahol gyakorlati bevezető kutatást végzünk, tehát termékeket tesztelünk a svájci központunk kutatóintézetének a fejlesztései alapján. Vagyis elmondhatjuk, hogy a kávéitalporok tekintetében a termékfejlesztés egy-egy végső fázisa Szerencsen, azaz hazánkban történik.

– A Nestlé hogyan készül a kiskereskedelmet és az élelmiszeripart is átalakító negyedik ipari forradalomra? Milyen lehetőségeket látnak a digitalizációban?

NP: – Azt mi is látjuk, hogy olyan új kereskedelmi és értékesítési csatornák lesznek a jövőben, amelyeket a vevőink, illetve a fogyasztóink gyorsabban, otthonról is el tudnak majd érni. Az e-commerce nagyon gyorsan fejlődik, és a Nestlének is az az egyik legfontosabb célkitűzése, hogy ezeken az új értékesítési csatornákon megfelelő részesedést szerezzen. Ezt a célt elérhetjük akár a partnereinken keresztül is. Egy ilyen együttműködésre példaként említeném a kizárólag állateledellel foglalkozó Zooplus nevű német e-commerce céget, amellyel a Nestlé állateledel-üzletágának sikerült egy partneri kapcsolatot kialakítani. Ők szolgáltatják számunkra a megfelelő piaci információt, majd ezt követően, egy rajtuk keresztül kiépített, speciális értékesítési láncot használunk, amivel jelentős mértékben le tudtuk csökkenteni a költségeket. Ezzel a megoldással csak bizonyos raktárakba szállítunk, és sokkal fókuszáltabb, hatékonyabb a disztribúciónk. Az említett partnerünk kritériumai alapján csomagoljuk össze a termékeinket, és a fogyasztóink reakcióiról, valamint az értékesítés helyéről szóló információkat mi is megkapjuk. Azért említettem ezt a példát, mert ebben az esetben szinte minden online, vagyis e-commerce alapokon zajlik, tehát remekül szemlélteti a Nestlé ilyen irányú, jövőbeni lépéseit, további terveit.

– Január óta tölti be jelenlegi pozícióját, előtte több mint két évtizedig dolgozott többek között a svájci Nestlé anyavállalatnál, a Fülöp-szigeteken, Új-Zélandon és Ausztráliában. Az itt megszerzett nemzetközi szakmai tapasztalatok és külpiaci ismeretek hogyan segítik majd a munkáját idehaza?

NP: – Úgy gondolom, hogy a Nestlénél ez a fajta fluktuáció egészséges dolog, hiszen mindenkinek vannak erősségei, melyeket érdemes minél szélesebb körben hasznosítani. Az ember a különböző országokban vagy itthon tanult módszereket a munkája során a világ más helyein is tudja alkalmazni, és az így megszerzett tapasztalatokból sok minden leszűrhető, amire a későbbiekben lehet építeni. Korábban a Nestlé svájci központjában dolgoztam, ahol rálátásom volt a komplett vállalati működésre. Ekkor pontosan láthattam, hogy ami egy cégben vagy akár egy-egy egy kategóriában történik, az miként kapcsolódik a cég egészéhez, stratégiájához. És ez a fajta tapasztalat most egy adott piacon rendkívül hasznos. Mindezen túl van egy erős kapcsolati tőkém, vagyis nagyon sok olyan embert ismerek a Nestlénél, akik magas szinten döntéshozók. Ez a fajta személyes ismeretség bizonyos körülmények között sokat segíthet. Egy kicsit olyan ez, mint a nyelvtudás, minél több idegen nyelvet tud az ember, annál több olyan emberrel képes kommunikálni, akivel az anyanyelvén társaloghat. Ez kicsit közelebb hozza egymáshoz őket, mélyebb megértést tesz lehetővé. A tudás hatalom, úgy gondolom, hogy ezekre a tapasztalataimra építhetek majd az itthoni munkám során is.

– Milyen rövid és hosszú távú stratégiai célokat tűzött ki a Nestlé Hungária számára itthon és a régióban?

NP: – Mivel egy hónapja vagyok itt, a nagy stratégiai célok megfogalmazása még várat magára, de változatlanul fontos, hogy milyen termékeket adunk el, milyen piaci részesedést szerzünk, valamint persze az árbevételünk és a profitunk növekedése. Azt ne felejtsük el, hogy a Nestlén belül Magyarország egyike azon országoknak, ahol a vállalatunknak vannak gyártó kapacitásai. A Nestlé Hungária fontos regionális termelő központ négy kategóriában is. Ezt a pozíciót mindenképpen meg kell őriznünk, és a lehetőségekhez képest növelnünk, amit úgy tudunk elérni, hogyha hatékonyan, jó költségszínvonalon és jó minőségben termelünk. //

Kapcsolódó cikkeink