Nagyot drágult a paradicsom
A KSH friss adatai alapján kiderült, hogy a paradicsom és paprika ára 2024 januárjában jelentős mértékben emelkedett, a vöröshagyma esetében pedig szintén tapasztalható volt az áremelkedés. Az éves összehasonlítás alapján a paradicsom ára 21 százalékkal, a paprikaé pedig 17 százalékkal nőtt az előző évhez képest. A vöröshagyma ára is emelkedett, és 13 százalékkal drágább volt, mint egy évvel korábban. Mindez azt jelenti, hogy az elmúlt két év során a zöldségárak közel kétharmadával emelkedtek.
Az árnövekedés hátterében a terméktanács a csomagolási költségek emelkedését és a kereskedők költségeinek növekedését azonosítja. A kereskedőknek ezek a többletköltségek kihívást jelenthetnek, ami további áremelkedéseket eredményezhet. Azonban az árak emelkedésével egyidejűleg csökken is az eladott mennyiség, ami egyértelműen érezteti hatását a vásárlók pénztárcájára.
Az árak emelkedése az élelmiszeripar egészét érinti, és ez az emelkedés sajnos a magyar gyümölcsöket sem kíméli. Az Agrárgazdasági Kamara aggodalmát fejezte ki a magyar gyümölcsök iránt, különös tekintettel egy esetleges tavaszi fagy veszélyére, ami komoly károkat okozhat a nyári termésben. A kamara figyelmeztet, hogy egy hasonló tavaszi fagy 2023 áprilisában már jelentős károkat okozott, és most is hasonló kockázatok állnak fenn.
A magasabb zöldségárak és az agrárium kihívásai rávilágítanak az élelmiszeripar sebezhetőségére és az időjárás szerepére az élelmiszerek árképzésében. A fogyasztóknak fel kell készülniük az áremelkedésekre és lehetőség szerint tudatosabban vásárolniuk, miközben a gazdálkodóknak és az élelmiszeriparnak a környezeti kihívásokkal is szembe kell nézniük, hogy fenntartható és megfizethető élelmiszerek álljanak rendelkezésre a jövőben.
Kapcsolódó cikkeink
KSH: az élelmiszeripar értékesítési árai 6,2 százalékkal emelkedtek
2025 márciusában az ipari termelői árak átlagosan 7,3 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >KSH: márciusban a vendégek száma 1,1, a vendégéjszakáké 5,9 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól
2025 márciusában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,1…
Tovább olvasom >Stabil munkaerőpiac várja a vámok hatásait
Márciusban 4 millió 701 ezer fő volt a foglalkoztatottak száma…
Tovább olvasom >További cikkeink
Szerbiában terjeszkedik az észak-macedón Stokomak
A macedóniai székhelyű Stokomak diszkontlánc hivatalosan is belépett a szerbiai…
Tovább olvasom >Új formákkal és új külsővel tér vissza a Barilla Al Bronzo az USA-ba
A Barilla bejelentette, hogy az Egyesült Államokban újra kapható lesz…
Tovább olvasom >Terjednek a sötét mintázatok az e-kereskedelemben – és gyakoribb ellenük a hatósági fellépés is
Sürgetés, nyomásgyakorlás, költségek elrejtése vagy „csepegtetése” – egyre gyakrabban alkalmazzák…
Tovább olvasom >