Nagyot drágult a paradicsom
A KSH friss adatai alapján kiderült, hogy a paradicsom és paprika ára 2024 januárjában jelentős mértékben emelkedett, a vöröshagyma esetében pedig szintén tapasztalható volt az áremelkedés. Az éves összehasonlítás alapján a paradicsom ára 21 százalékkal, a paprikaé pedig 17 százalékkal nőtt az előző évhez képest. A vöröshagyma ára is emelkedett, és 13 százalékkal drágább volt, mint egy évvel korábban. Mindez azt jelenti, hogy az elmúlt két év során a zöldségárak közel kétharmadával emelkedtek.
Az árnövekedés hátterében a terméktanács a csomagolási költségek emelkedését és a kereskedők költségeinek növekedését azonosítja. A kereskedőknek ezek a többletköltségek kihívást jelenthetnek, ami további áremelkedéseket eredményezhet. Azonban az árak emelkedésével egyidejűleg csökken is az eladott mennyiség, ami egyértelműen érezteti hatását a vásárlók pénztárcájára.
Az árak emelkedése az élelmiszeripar egészét érinti, és ez az emelkedés sajnos a magyar gyümölcsöket sem kíméli. Az Agrárgazdasági Kamara aggodalmát fejezte ki a magyar gyümölcsök iránt, különös tekintettel egy esetleges tavaszi fagy veszélyére, ami komoly károkat okozhat a nyári termésben. A kamara figyelmeztet, hogy egy hasonló tavaszi fagy 2023 áprilisában már jelentős károkat okozott, és most is hasonló kockázatok állnak fenn.
A magasabb zöldségárak és az agrárium kihívásai rávilágítanak az élelmiszeripar sebezhetőségére és az időjárás szerepére az élelmiszerek árképzésében. A fogyasztóknak fel kell készülniük az áremelkedésekre és lehetőség szerint tudatosabban vásárolniuk, miközben a gazdálkodóknak és az élelmiszeriparnak a környezeti kihívásokkal is szembe kell nézniük, hogy fenntartható és megfizethető élelmiszerek álljanak rendelkezésre a jövőben.
Kapcsolódó cikkeink
Dráguló karácsonyi menü és ajándékok Szlovákiában: mit várhatnak idén az ünnepi időszakban?
A Szlovák Statisztikai Hivatal friss adatai szerint az idei karácsonyi…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >KSH: novemberben a fogyasztói árak 3,7 százalékkal haladták meg az előző év azonos havi értékeket
Novemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >