Nagyot drágult a paradicsom
A KSH friss adatai alapján kiderült, hogy a paradicsom és paprika ára 2024 januárjában jelentős mértékben emelkedett, a vöröshagyma esetében pedig szintén tapasztalható volt az áremelkedés. Az éves összehasonlítás alapján a paradicsom ára 21 százalékkal, a paprikaé pedig 17 százalékkal nőtt az előző évhez képest. A vöröshagyma ára is emelkedett, és 13 százalékkal drágább volt, mint egy évvel korábban. Mindez azt jelenti, hogy az elmúlt két év során a zöldségárak közel kétharmadával emelkedtek.
Az árnövekedés hátterében a terméktanács a csomagolási költségek emelkedését és a kereskedők költségeinek növekedését azonosítja. A kereskedőknek ezek a többletköltségek kihívást jelenthetnek, ami további áremelkedéseket eredményezhet. Azonban az árak emelkedésével egyidejűleg csökken is az eladott mennyiség, ami egyértelműen érezteti hatását a vásárlók pénztárcájára.
Az árak emelkedése az élelmiszeripar egészét érinti, és ez az emelkedés sajnos a magyar gyümölcsöket sem kíméli. Az Agrárgazdasági Kamara aggodalmát fejezte ki a magyar gyümölcsök iránt, különös tekintettel egy esetleges tavaszi fagy veszélyére, ami komoly károkat okozhat a nyári termésben. A kamara figyelmeztet, hogy egy hasonló tavaszi fagy 2023 áprilisában már jelentős károkat okozott, és most is hasonló kockázatok állnak fenn.
A magasabb zöldségárak és az agrárium kihívásai rávilágítanak az élelmiszeripar sebezhetőségére és az időjárás szerepére az élelmiszerek árképzésében. A fogyasztóknak fel kell készülniük az áremelkedésekre és lehetőség szerint tudatosabban vásárolniuk, miközben a gazdálkodóknak és az élelmiszeriparnak a környezeti kihívásokkal is szembe kell nézniük, hogy fenntartható és megfizethető élelmiszerek álljanak rendelkezésre a jövőben.
Kapcsolódó cikkeink
DélKerTÉSZ: házhoz jönnek a magyar zöldségek
Magyarország legnagyobb termelő és értékesítő szövetkezete új fejezetet nyit a…
Tovább olvasom >30 százalékkal drágult az étkezési tojás az év első felében
Az Európai Bizottság adatai alapján az unió (EU27) a tojás…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a könnyű és a nehéz bárány ára
Az Európai Bizottság adatai szerint az Európai Unió juh- és…
Tovább olvasom >További cikkeink
A vásárók kedvenc FMCG-márkái – YouGov Brand Footprint 2025
Az elemzés alapja a CRP (Consumer Reach Points) mutató, amely…
Tovább olvasom >Drágul a csirke, drágul a tojás – ez vár most a magyar vásárlókra
Jelentős áremelkedés zajlott le a hazai baromfipiacon az elmúlt hónapokban…
Tovább olvasom >Szárnyalnak az árak a baromfipiacon: drágult a csirke, a pulyka és a tojás is
Az elmúlt hónapokban látványos áremelkedés zajlott le a hazai baromfi-…
Tovább olvasom >