Nagyot drágult a paradicsom
A KSH friss adatai alapján kiderült, hogy a paradicsom és paprika ára 2024 januárjában jelentős mértékben emelkedett, a vöröshagyma esetében pedig szintén tapasztalható volt az áremelkedés. Az éves összehasonlítás alapján a paradicsom ára 21 százalékkal, a paprikaé pedig 17 százalékkal nőtt az előző évhez képest. A vöröshagyma ára is emelkedett, és 13 százalékkal drágább volt, mint egy évvel korábban. Mindez azt jelenti, hogy az elmúlt két év során a zöldségárak közel kétharmadával emelkedtek.
Az árnövekedés hátterében a terméktanács a csomagolási költségek emelkedését és a kereskedők költségeinek növekedését azonosítja. A kereskedőknek ezek a többletköltségek kihívást jelenthetnek, ami további áremelkedéseket eredményezhet. Azonban az árak emelkedésével egyidejűleg csökken is az eladott mennyiség, ami egyértelműen érezteti hatását a vásárlók pénztárcájára.
Az árak emelkedése az élelmiszeripar egészét érinti, és ez az emelkedés sajnos a magyar gyümölcsöket sem kíméli. Az Agrárgazdasági Kamara aggodalmát fejezte ki a magyar gyümölcsök iránt, különös tekintettel egy esetleges tavaszi fagy veszélyére, ami komoly károkat okozhat a nyári termésben. A kamara figyelmeztet, hogy egy hasonló tavaszi fagy 2023 áprilisában már jelentős károkat okozott, és most is hasonló kockázatok állnak fenn.
A magasabb zöldségárak és az agrárium kihívásai rávilágítanak az élelmiszeripar sebezhetőségére és az időjárás szerepére az élelmiszerek árképzésében. A fogyasztóknak fel kell készülniük az áremelkedésekre és lehetőség szerint tudatosabban vásárolniuk, miközben a gazdálkodóknak és az élelmiszeriparnak a környezeti kihívásokkal is szembe kell nézniük, hogy fenntartható és megfizethető élelmiszerek álljanak rendelkezésre a jövőben.
Kapcsolódó cikkeink
A váratlanul alacsony júniusi infláció meglepte az elemzőket
A héten megjelent magyar inflációs adat kellemes meglepetést okozott: a…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 5,2 százalékkal csökkent májusban
Májusban az ipari termelés volumene 5,2, munkanaphatástól megtisztítva 4,9 százalékkal…
Tovább olvasom >Az MVI statisztikai helyzetjelentése a vendéglátásról
A Magyar Vendéglátók Ipartestülete (MVI) minden évben közzéteszi statisztikai helyzetjelentését…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fidelity: Három téma, ami Q3-ban alakítja a befektetéseket
Eljött a járványt követő normalizálódás, amelyet annyira vártunk? A gazdasági…
Tovább olvasom >Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >