Nagyot drágult a krumpli és a zöldség Csehországban
Júliusban 2,9 százalékra gyorsult a júniusi 2,7 százalékról az éves szintű infláció Csehországban – közölte a Cseh Statisztikai Hivatal hétfőn Prágában. Az elemzők 2,8 százalékos inflációt vártak.
Inflációnövelő hatása elsősorban az emelkedő lakhatási költségeknek, a villanyáram, a zöldség és a hús magasabb árának volt. Ugyanakkor az üzemanyagárak júliusban csökkentek.
Havi összehasonlításban júliusban 0,4 százalékos volt az áremelkedés. Ez leginkább annak a következménye, hogy a nyári üdülések árai 24,8 százalékkal emelkedtek.
A lakbérek 4 százalékkal, a villanyáram 10,4 százalékkal, a földgáz 3,6 százalékkal, a víz és csatornadíjak pedig 2,6 százalékkal emelkedtek éves összehasonlításban.
Júliusban nagyon megugrott a zöldségfélék ára – a növekedés 34,1 százalék. A krumpli például több mint 60 százalékkal drágább idén, mint tavaly ilyenkor. A húsfélék ára 4,5 százalékkal, a vendéglői árak pedig szintén 4,5 százalékkal nőttek.
A másik oldalon az üzemanyagok 1,4 százalékkal voltak olcsóbbak, mint tavaly júliusban.
Piaci elemzők szerint az árak gyorsabb júliusi emelkedése a bérek gyorsabb emelkedésének következménye. Hosszú távon a csehországi infláció csökkenésével kell számolni. (Kokes János, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Óvatosan, de tudatosan terveznek a hazai vállalkozások – VOSZ Barométer üzleti hangulatelemzés – 2024. I. negyedév
A bizonytalanság továbbra is erősen érezhető a hazai vállalkozások üzleti…
Tovább olvasom >Raskó György: az alapvető élelmiszerek megvásárlása is komoly kihívást jelent számos magyar háztartás számára
A magyar lakosság körében továbbra is érzékelhető az elszegényedés súlyos…
Tovább olvasom >A nemzetközi pénzügyi intézmények szerint Magyarország visszatér a gazdasági növekedés pályájára
A nemzetközi pénzügyi intézmények előrejelzése szerint a magyar gazdaság idén…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hullámok a cégtrendben – a felszámolások és cégalapítások változó arcai
Csökkenő megszűnések mellett is csökkenő cégszámok a cégtrendben. A cégalapítási…
Tovább olvasom >IGD: A retail média és a hatékonyságnövelés fontos lesz 2024-ben
Az alábbi cikkünkben azt az IGD nemrégiben megjelent előrejelzésében felvázolt öt…
Tovább olvasom >Óvatosan, de tudatosan terveznek a hazai vállalkozások – VOSZ Barométer üzleti hangulatelemzés – 2024. I. negyedév
A bizonytalanság továbbra is erősen érezhető a hazai vállalkozások üzleti…
Tovább olvasom >