„Nagyon jól ment a bolt az első húsz évben”

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 06. 27. 08:00

– Bon giorno, Sabrina – lép be egy 40 körüli hölgy a piactéri kis élelmiszerboltba. Rögtön csatlakozik a két eladó és két másik vevő közti lendületes társalgáshoz. Találkozóhely és vásárlás együtt; ez is magyarázza az olasz kis boltok életképességét. Rómától északkeleti irányban 150 kilométerre vagyunk, Umbria hegyei között, a közel 40 ezer lakosú Spoleto középkori belvárosában.
Nyugat-Európa országai közül Itália bolthálózata a leginkább elaprózott. Az ottani kis boltok 30 százalékos piaci részesedése az értékben mért kiskereskedelmi forgalomból még a görögországi 29 százaléknál is magasabb, a Nielsen 2005-ös adatai szerint.

Füzetbe jegyzik a vevők tartozásait
„Losfizioso” (Finomságok) – olvasható a Piazza del Mercato 25. számú házban található bejárat felett. Odabent 45 négyzetméteren 3000 cikkelem várja a naponta átlagosan 80 vevőt. Többségük a környék régi emeletes házainak középkorú vagy idősebb lakója, de fontos részt képviselnek a turisták is. Kivétel a szombati piacnap, amikor jóval többen keresik fel Quintal Borri üzletét, aki a magyar újság­írót készségesen tájékoztatja:
– A boltot 1979-ben vettem meg, és az első húsz évben nagyon jól ment. Mivel azonban a vevőkör egyre nagyobb része nyugdíjas lesz, ma már jobban meggondolják, hogy mit vegyenek. Az embereket csábítják a külvárosban épült szupermarketek is. Hónap elején sokan kimennek oda, lebonyolítják a havi nagybevásárlást, aztán tizedike után újra hozzánk járnak. Hitelbe is viszik az árut, a tartozásokat egy füzetben tartjuk nyilván. Bizony előfordul, hogy nehezen kapjuk meg a pénzt.
Az árukészletet a CC Sigma beszerzési társuláson keresztül tölti fel, amelyhez országszerte csatlakoztak hasonló vállalkozók. Boltra szállítanak, és igyekeznek újdonságokkal, akciókkal megkönnyíteni a kiskereskedők életét.

Minden második vesz sonkát
Magyar szemmel a hat méter hosszú csemegepult egy jobb delikatesz üzletben is megállná helyét. Leglátványosabb része az 56-féle húskészítmény imponáló választéka, amelyben különleges szalámik és gusztusos sonkák dominálnak.
Sajtokból 70-félét számolok össze. Umbria tartomány egyik specialitása a juhsajt, amely többféle változatban, különböző érleltségi fokozatban kapható. Arról is nevezetes a környék, hogy sok szarvasgomba terem. Így a szarvasgombás sajtok is feltűnnek a szortimentben. A kilónkénti árak 8,50 és 22,60 euró között mozognak. A legdrágább, különlegesen érlelt juhsajt kilójáért 5600 forint nem is olyan falrengetően sok.
A csemegepult harmadik pillére a gasztronómia, összesen 25-féle hidegkonyhai készítmény és készétel választékával. Főleg előételnek való saláták és halak könnyítik a spoletói háziasszonyok életét. A kilónkénti átlagárak 11–25 euró közt járnak. Kivétel a szardínia, nem dobozban, hanem tálból kimérve, és egy kilóért 65 eurót kérnek. Akcióban kapható egy fekete színű szarvasgombaszósz, 130 gramm 3,85-be kerül.
Ahogyan jegyzetelem a sajátos áruválasztékot, figyelem a forgalmat is. Pénteken késő délelőtt minden második vevőnél használni kell a sonkaszeletelő gépet. De szinte mindenki kér valamilyen húskészítményt.
– Itt az árak magasabbak, mint a boltláncokban. Vevőink igénylik az átlagosnál jobb minőséget. Hozzánk főleg a friss áruért jönnek – nyugtázza Quintal Borri a csemegepult iránti feltűnő érdeklődésemet.

Leves, lekvár, méz
Anélkül, hogy valaha is jártam volna egy olasz háztartásban, egy ilyen lakóhely közeli bolt szortimentjéből megismerhetők az étkezési szokások. Például leveskultuszról árulkodik az önkiszolgáló polcon a levesbe való 20-féle mag, gabonaféléktől a babon át a különböző keverékekig.
– Ezek a régi olasz konyhában voltak népszerűek, aztán kimentek a divatból. Pár éve viszont az egészséges táplálkozás terjedésével újra keresik őket – magyarázza Sabrina Mattioli eladó.
Felhívja figyelmemet a tésztás polcra: 32-féle tésztából lehet válogatni. De azon belül csak metéltből 30 cikkelem tükrözi az óriási keresletet:
– Sok családban naponta esznek valamilyen tésztaételt, általában szósszal. Olyan ez nálunk, mint máshol a mindennapi kenyér.
Aztán elmondja, hogy egy olasz reggelihez általában hozzátartozik a lekvár vagy a méz. Előbbiből kilencfélét árulnak, és a 400 grammos üvegek ára 1,65–2,15 euró között váltakozik. Utóbbiból önkiszolgálásban tízféle kapható 250 grammos üvegben, 3,40-ért. Háromféle akácméz pedig nagyobb, 1 kilós kiszerelésben. Ezen kívül a csemegepulton, az impulzus zónában gyümölcsös mézek csábítanak vásárlásra; mandarin, őszibarack, eper és citrom közül lehet választani, és egy 250 grammos üvegért 4,10-et kell fizetni.
Láthatóan keresettek az édes kekszek. Tizenöt polcméteren kínálják őket, feltűnően nagy számban.
Édességből szintén széles a választék. Az áru többségét a kisgyerekek szemmagasságában helyezték ki. Egy tábla Milka ára 1,10, egy Kinder tojásé 85 cent.

Miért nincs kenyér?
Naponta reggel 7.30-tól 13.30-ig tartanak nyitva, majd 16.30-tól 19.30-ig. A vasárnap szünnap. A vevők többsége fél tíztől a déli zárásig szokott jönni. Így amikor szombaton reggel nyolc óra felé újra felkeresem az üzletet, még a piaci árusok is csak portékáikat rakják ki mozgatható pultjaikra, a Finomságok boltjába pedig fél óra alatt mindössze négyen nyitnak be.
Kicsit eldugva, a bejárati ajtó mögött jobbra igazi olasz specialitások polca található: sokkal több fehér, mint vörös alkotja a palackos borok tizenötféléből álló választékát. Származási helyük Spoleto vagy Umbria. A legalacsonyabb fogyasztói ár 2,90, a legmagasabb 19,50 euró.
Az olasz konyhából elmaradhatatlan olívaolajból kilencfélét árulnak.
Meglepő, hogy kenyér és péksütemény nincs. Ilyen korán még nem fogyhatott el.
– Rengeteg pékség működik a városban, és a mi vevőink is a szomszédos péküzletben szerzik be a kenyeret – világosít fel Quintal Borri.
A csemegepult lenyűgöző sajtkínálatát még kiegészítik a hűtőpult 9 polcméterén vákuumfóliás nagyüzemi, valamint ömlesztett sajtok. Egyéb tejtermékek, mint például joghurt vagy vaj, inkább csak mutatóban vannak jelen.
Nyilván nem kelendő itt a háztartási vegyi áru sem. Csak annyit tartanak, hogy ha otthon elfogy valami, akkor innen gyorsan pótolni lehessen. Kivétel az eldobható papírtányér; a Weekend Time márkából hatfélét árulnak.

Szemben a konkurenciával
Búcsúzóul a konkurenciáról, a kilátásokról kérdezem Quintal Borri asszonyt.
– A szupermarketek miatt most már nem csökken a forgalmam. Viszont a téren jobbra, szemben, „Emilio élelmiszerboltja” komoly konkurenciát jelent.
Megnéztem azt is. Többé-kevésbé hasonló profilú üzlet. Az egyik nagy különbség, hogy ott csak 25 négyzetméterre korlátozódik a választék. Másik eltérés, hogy férfiak az eladók, és a vevők zömmel nők.
De hol vannak a spoletói férfiak? Azért ők is megtalálják a helyet, ahol találkozhatnak és beszélgethetnek. Amíg ugyanis a piactéren a nők a boltban cserélik ki a híreket, addig férjeik és fiaik a Primavera kávéházban teszik ugyanazt.
Bajai Ernő

Kapcsolódó cikkeink