Magazin: Nagyobb fókusszal a borra
A hazai borászat eredményeinek alakulásában és a magyar fogyasztó ízlésének formálásában egyre jelentősebb szerepet játszó kiskereskedelmi hálózatokat választékuk kialakításának koncepciójáról, a magyar borok minőségéről és a trendekről kérdeztük.
Cégünk büszke egyedülálló borkínálatára – hangsúlyozza Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője –, amely kiváló minőségű és elérhető áron kapható magyar és külföldi borokból áll. A polcaira kerülő borokat több ezer különböző hazai és nemzetközi bor közül választjuk ki, hogy az adott kategória remek tételei kerüljenek a vásárlókhoz.
Kiemelten fontosnak tartjuk a hazai bortermelők és pincészetek támogatását. A magyar borkultúra és a mértékletes borfogyasztás melletti elköteleződésünket az is mutatja, hogy folyamatosan bővülő borszortimentünkben kiváló, neves hazai borászatok közreműködésével készült, saját házasítású borokat kínálunk vásárlóinknak. A 21. VinAgora Borversenyen elnyert Champion-díj is egy ilyen gyümölcsöző együttműködés eredménye, amely az áruházlánc és a Garamvári Pincészet többéves, kiváló kapcsolatát jelzi.
A Lidl az elmúlt nehéz időszakban is segítő kezet nyújtott több magyar pincészet számára, biztosítva az áruházakban való megjelenést, ami biztosabb megélhetést és szakmai fejlődési lehetőséget teremt számukra. Vásárlóink pedig még szélesebb kínálatból, még több jó minőségű és ár-érték arányú magyar bor közül válogathatnak.
Impulzív prémium
A választékot nem a nulláról építjük fel minden évben – szögezi le Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője –, hanem folyamatosan, a vásárlói igények alapján frissítjük azt. Elsősorban a hazai borokra összpontosítunk. Jelenleg az INTERSPAR-áruházakban több mint 550 fajta bor kapható, melynek 95%-a hazai borászatoktól származik.
A járvány sajnos hatással volt borforgalmunkra. Az első hullám kitörése a bor szempontjából is egyik kiemelt időszakban, húsvétkor történt, aminek érezhető negatív hatása volt. Elsősorban a prémium borok forgalmában tapasztaltunk nagyobb visszaesést. A nyári időszakban a forgalom lassan visszatért a normál mederbe. Az átrendeződés továbbra is érezhető: elsősorban szupermarketekben volt és van csökkenés – leginkább a drágább boroknál. Sajnos a kategória impulzív jellegű, és érezhető a vásárlói szokások átalakulása. Mi elsősorban a hazai borokra koncentrálunk és azok forgalmát szeretnénk erősíteni, ami ilyen nehéz helyzetben a borászoknak is segítség.
A Tesco borkínálata az elmúlt félévben széles körű felülvizsgálaton esett át – mutat rá Varga Eszter, az áruházlánc külső kommunikációs menedzsere –, annak érdekében, hogy a jelenlegi piaci körülmények között is széles, ugyanakkor versenyképes választékot tudjunk biztosítani vásárlóink számára. Idén éppen ezért több mint 20%-kal növeltük a kínálatunkban található termékek számát, és a kihelyezések méreteit is tágítottuk. Áruházaink választékának több mint 95%-a hazai termelésből származik, hiszen elkötelezettek vagyunk a magyar borok mellett. Ennek eredménye polcainkon is látható, amelyeken több mint 50 magyar pincészet termékeit sikerült elhelyeznünk.
Természetesen mi is tapasztaltunk változást a borfogyasztási szokásokban, amelyek a vírus miatt még inkább átalakultak. Ugyanakkor a kiskereskedelem számára ez a változás nem teljesen azonos a vendéglátásban tapasztalható visszaeséssel, hiszen az utóbbiból kieső fogyasztások egy része átkerült az előbbibe.
Egy ritmusban a borászokkal
Ahhoz, hogy ebben a nehéz időszakban segíteni tudjunk a hazai borászatokon, pincészeteken – folytatja Varga Eszter –, több olyan aktivitást is terveztünk, ahol a vásárlókat közelebb hoztuk partnereinkhez. A jövőben próbálunk még szorosabb kapcsolatot tartani velük, hogy azonnal tudjunk reagálni a változásokra – és a már-már érkező új évjáratokkal is ennek megfelelően tervezünk.
2020-ban is igyekeztünk a lehető legszélesebb fajtaválasztékot összeállítani vörös-, fehér- és rozé borokból – hangsúlyozzák az ALDI szakemberei –, amit külföldi és magyar pincészetekből származó gyöngyözőborokkal, illetve pezsgőkkel egészítettünk ki. Az állandó választék mellett Vinotékánk kínálatát szezonális és akciós tételek színesítik, így minden vásárló megtalálhatja az ízlésének és pénztárcájának leginkább megfelelő terméket.
A koronavírus-járvány ideje alatt jelentősen nőtt az üzletláncunkban kapható borok forgalma. A kialakult helyzetben elsősorban azzal segítettük borász partnereinket, hogy az akciós termékek beszerzésekor a lehetőségekhez mérten igyekeztünk a megszokottnál nagyobb mennyiségben vásárolni.
Tapasztalataink szerint a magyar fogyasztók érdeklődése a prémium borok iránt folyamatosan növekszik – fejti ki Tőzsér Judit –, és egyre többen keresik a magasabb árkategóriájú minőségi borokat. A nyári időszakban főként a könnyedebb fehér- és a rozé borok népszerűek a vásárlók körében, de a mai trendeknek megfelelően érzékelhető a habzó- és az aromatizált borok, pezsgők iránti érdeklődés erősödése is.
Az áruházlánc kínálatában elérhetőek azok a termékek, amelyek csomagolásukat tekintve lekövetik a vásárlók igényeit, így például a bag-in-box vagy a boralapú mixek, illetve gyöngyöző borok alumíniumdobozban.
2019-ben a Lidl Magyarország több mint 23,7 millió palack bort értékesített, ezzel pedig megőrizte, sőt, tovább növelte piaci részesedését a hazai és külpiaci borértékesítésben egyaránt. A vállalat tovább erősítve vezető borexportőri pozícióját több mint 5 milliárd forint értékben exportált borokat, így már a teljes magyar palackos export közel 30 százalékát tudhatja magáénak, míg az itthoni értékesítés rekord szintre ugrott közel 12 millió palack eladásával.
Maczelka Márk szerint továbbra is a könnyű, friss, illatos borok a legnépszerűbbek: a fehéreknél az Irsai Olivér, a sauvignon blanc a favorit, de a rozé borok népszerűsége sem csökkent. Nyáron továbbra is nagyon keresettek a habzóborok és proseccók is, illetve a gyümölcsborok népszerűsége is nagyot nőtt. A korábbi években egyfajta premizálódás indult el, a vásárlók a SPAR-ban is jobban keresték a minőségibb borokat. A járványhelyzet miatt ez a folyamat megtorpanni látszik, elsősorban a prémium szegmensű boroknál.
Árak és kiszerelések
A bag-in-box és bortarisznya kiszerelések egyre népszerűbbek a vásárlók körében, amire a nyári időszakban mi is reagáltunk – mondja a szakember. – Viszont az alumíniumdobozos borok csak az idei évben kezdtek hazánkban megjelenni.
Az utóbbi évek tapasztalatai alapján általánosságban elmondható – húzza alá Varga Eszter –, hogy szükség van a jó borokra az áruházak polcain is, méghozzá egyre nagyobb fajtaválasztékban. Ezért növelte a Tesco is a magasabb árkategóriába tartozó borainak számát: a nemrég bejeződött kategória-felülvizsgálat után bekerült termékeink több mint 60%-a is ebbe a csoportba tartozik.
Bag-in-box kiszerelésű boraink az idei évben több mint 35%-os növekedést értek el az előző év azonos időszakához képest, amelyből látható, hogy a fenntarthatóság is meghatározó szempont a borválasztásnál. Emellett az alumíniumdobozos és egyéb kis kiszerelésű borok és borkoktélok is egyre keresettebbek.
Évek óta azt tapasztaljuk – nyilatkozta az ALDI illetékese –, hogy a hazai borfogyasztás a minőség felé tolódik, ezzel párhuzamosan
a vásárlók továbbra is árérzékenyek, és főként a kimagasló ár-érték aránnyal rendelkező tételeket keresik. Eladási adataink azt mutatják, hogy idén is népszerűek a klasszikus borfajták, az áruházlánc jelentős mennyiségű cuvée-t is elad, és a gyöngyözőborok kategóriája szintén intenzív fejlődést mutat. A járvány idején a vásárlók gyakrabban étkeztek otthon, amihez magasabb otthoni borfogyasztás párosult – ezt a forgalmi adatok is visszaigazolják.
Az ALDI borforgalmának döntő többségét továbbra is az üveges, illetve a műanyag palackos kiszerelésű termékek adják, a bag-in-box és egyéb alternatív kiszerelésű borok egyelőre még csupán akciós jelleggel jelennek meg üzleteink polcain, de természetesen mi is tapasztaljuk a fogyasztási szokások elmozdulását ebbe az irányba. //
Kapcsolódó cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >A Lidl sikerének titka: így vált fapados diszkontból piacvezetővé az áruházlánc
A Lidl Magyarország 20 éves születésnapja alkalmából rendezett sajtótájékoztatón ismertette…
Tovább olvasom >Közülük választják ki az idei Év Bortermelőjét
Lezárult Az Év Bortermelője Magyarországon díj 2024-es jelölési szakasza. 850…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >