Nagykereskedelmi csúcsokra tör a METRO
Október 12-én a METRO Partnerkonferenciáján ismertette beszállítóival elért eredményeit és 2023-as stratégiáját. Az országszerte 13 áruházzal jelen lévő nagykereskedő hibrid Partnerkonferenciáján közel 120 fő személyesen vett részt, további 100 pedig online követte a METRO budaörsi Gasztroakadémiáján folyó eseményeket.
A METRO minden gazdasági évének (ami októbertől szeptemberig tart) első heteiben hagyományosan egy konferenciára invitálja partnereit, melynek során a nagyvállalat vezetői megismertetik a nagykereskedelmi lánc következő évben érvényesítendő stratégiáját, terveit, s az általa kínált megoldásokat, szolgáltatásokat a résztvevőkkel.
Többcsatornás nagykereskedelmi modell
A jelenlegi stratégia alapjait az előző évben vetette meg a METRO, és az elmúlt hónapok annak fokozatos kiterjesztéséről szóltak. A stratégia vezérelve a nagykereskedelmi gyökerekhez való visszatérés, az áruház tevékenységének a többcsatornás kereskedelmi modellhez való igazítása.
„450.000 vevőhöz érünk el 13 áruházunkon keresztül, melyek közül 10 kiszállító áruház is, illetve van egy dedikált kiszállítási platformunk is. A vállalat megőrizte munkavállalói létszámát, 2200 kolléga segíti sikereinket és majdnem kétszáz fős értékesítői csapat biztosítja a közvetlen kapcsolatot a vevőkhöz. Jelenleg a digitális csatornákon zajlik az értékesítés 5%-a. Saját márkás termékeink részesedése 23%, az érintett piacnak pedig a 80%-át fedjük le.” – sorolta Thierry Guillon-Verne vezérigazgató az alapokat, melyekre a jövő tervezésekor építhet a vállalat.
Stratégiai célként a kiszállítási üzletág volumenének növelését, a vendéglátóipari vásárlások felpörgetését, valamint a lehető legteljesebb digitalizációt jelölte meg. Az elmúlt évben egyébként ezeket a célokat számos fejlesztés szolgálta: többek között a szárazjeges hűtveszállítási rendszer alkalmazása a kiszállítások során, a HoReCa-fókuszú termékszortiment kialakítása, valamint a DISH by METRO éttermi szoftver révén a partnerek digitális jelenlétének támogatása.
A stratégiai modell alkalmazása
Alexis Jean-Pierre Maudelonde beszerzési igazgató egy fontos különbségre mutatott rá a METRO és a hipermarketek között, eloszlatva egyszersmind a tévhitet, hogy az ismert hipermarket-láncok lennének a METRO közvetlen konkurenciái: „A mi vevőink nem fogyasztók. Nem lehet őket ugyanazokkal a módszerekkel motiválni, mint egy hipermarketben tennék.”
Alexis Jean-Pierre Maudelonde a többcsatornás nagykereskedelmi átalakulás kínálta előnyöket mutatta be a partnerek számára: a METRO a legjobb eléréssel és kapcsolatokkal rendelkezik a HoReCa vevőkhöz és kiskereskedelmi boltokhoz egyaránt. Ez a két csoport egyben profi beszerző is, határozott elképzelésekkel érkezik az áruházba vagy az online felületre, és erősen termékközpontúak a vásárlásra vonatkozó terveik. A plenáris előadások sorában a többcsatornás nagykereskedelmi modell gyakorlati megvalósítását ismertették a METRO kulcsterületeinek vezető szakemberei.
A siker titka a folyamatos fejlesztés
A plenáris előadásokat a területekre mélyebb betekintést nyújtó szekciómegbeszélés követte: a száraz és friss termék kategóriákban szervezett beszélgetésen Dr. Kápolna Beáta ultrafriss és frissáru beszerzési vezető, valamint Madalina György szárazáru és near food beszerzési vezetők, a non-food divízióban pedig Karasz Balázs beszerzési vezető mutatták be a METRO beszerzési gyakorlatát a kategóriákban. Dr. Kápolna Beáta a választék kialakításában a nagykereskedelmi fókusz érvényesítésére helyezte a hangsúlyt, amit szortiment optimalizálással, a saját márkák fejlesztésével, valamint az értékesített áruk bekerülési értékének javításával támogatnak. Madalina György az éves beszerzési megállapodás részleteit, valamint a nagy sikerű „Többet olcsóbban” árazási gyakorlatot ismertette. A non-food kategória szekcióbeszélgetésén kiderült: a termékcsoport az elmúlt két évben folyamatosan növekvő teljesítményt mutatott, s a legnagyobb arányban a vendéglátóipari vevőket kiszolgáló cikkek fogytak, részben a lépcsőzetes árazásnak is köszönhetően. A saját márka (METRO Professional) itt is húzóerőnek bizonyul, ezért megéri a METRO gyártóinak a partnerség.
A METRO egy évvel ezelőtt a fenntartható növekedést jelölte meg az előtte álló időszak fontos stratégiai elemének – ennek megfelelően számos fenntarthatósági és energiahatékonysági beruházást valósítottak meg. A mostani többcsatornás nagykereskedelmi stratégia nemcsak 2023-ra szól, hanem az elkövetkező fél évtizednek is kereteket ad.
A konferencia egyik tanulsága, hogy – mint a METRO példája is mutatja – azok a piaci szereplők, akik nem álltak le a fejlesztésekkel a gazdaság megtorpanása vagy más előnytelen körülmények miatt, megőrizték stabilitásukat és komoly eredményeket tudtak felmutatni.
Kapcsolódó cikkeink
Új logisztikai központot nyitott a Metro Szerbiában
A német Metro Cash and Carry új, 15000 négyzetméteres logisztikai…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >A HoReCa-piac kihívásai nem múlnak, csak változnak – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magas minőség idén is biztosított a karácsonyi halkínálatban
Az időjárás idén sem könnyítette meg a hazai haltermelő gazdaságok…
Tovább olvasom >Nébih: a forgalmazó 30 grammos Whey protein csokoládé ízű tejsavófehérjét hívott vissza
Fémdarabkák lehetséges jelenléte miatt a Tízpróba Magyarország Kft. (Budaörs) visszahívta…
Tovább olvasom >A kézműves vagy a Temu jelző lesz a fa alatt? – felmérést készített a Meska magyar kézműves oldal
A Meska online kézműves piactér felmérése szerint az emberek közel…
Tovább olvasom >