Nagybevásárlás fotelből
Magyarországon a GKI Zrt. becslése szerint 2004-ben az interneten keresztül értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma elérte a 12 milliárd forintot, 2005-ben meghaladta a 19 milliárd forintot, 2006-ban pedig közel 26-27 milliárd forint körül alakult.A kutatócég szerint egyre színesedik az interneten keresztül értékesítő boltok választéka, így egyre nehezebb különbséget tenni a tisztán internetes, illetve a hagyományos kiskereskedelmi egységgel is rendelkező áruházak között. Újabb üzleti modellek is megjelentek a piacon (az on-line boltok piactere vagy a bevásárlóközpontok). Azok a hagyományos kiskereskedelmi háttérrel rendelkező boltok, amelyek az interneten keresztül sikeresen értékesítenek, gyakran kiszervezték on-line tevékenységüket, egy külön cégbe.
Ötböl négyen kedvezményt is adnak
A GKI Zrt. becslése alapján 2005-ben a piaci szereplők háromnegyedének az éves nettó árbevétele nem érte el az 5 millió forintot. Ugyanakkor 2006-ban azt tapasztalták, hogy a válaszadói mintában az 5 millió forint alatti, illetve a 20–100 millió forint közötti forgalmat elért áruházak egy része magasabb árbevétel-kategóriába lépett 2005-höz képest, ennek alapján egyes piaci szereplők megerősödésére következtethetünk. Mivel a legnagyobb áruházak folyamatosan növelni tudják árbevételüket, az új belépők viszont szinte kivétel nélkül a legalacsonyabb árbevétel-kategóriába tartoznak, a piaci koncentráció 2005-ről 2006-ra valószínűleg nem fog érezhetően változni.
A felhasználók számára megéri a világhálón vásárolni, mert az áruházak egyharmada a termékek többségét, további egyharmada pedig egy részét olcsóbban kínálja, mint a hagyományos kiskereskedelmi egységek. A boltok több mint 82 százaléka 1–10 százalék kedvezményt biztosít vásárlói számára.
Ez a következtetés azért is érdekes, mert a hazai internetező társadalom legaktívabb felhasználói nem az árérzékeny jövedelemkategóriájú társadalmi rétegből kerülnek ki, mégis az interneten keresztül elérhető jelentős árkedvezményekkel lehet(ne) nagymértékű növekedést elérni az on-line forgalomban. Az interneten keresztüli értékesítés egyik előnye a kényelem, ám a felhasználók többsége számára mégis az elérhető árkedvezmények a vonzók.
Tizenhét százalék on-line kereskedelemből
A magyar piacon a G-Roby közismerten erőteljes internetes értékesítési tevékenységet végez. Nagy Sándor, a G-Roby on-line áruház üzemeltető cégének, a G'Roby Netshop Kft. ügyvezető igazgatója szerint a teljes forgalom 17 százaléka az on-line megrendelésekből származik. Az igazgató szerint a vásárlói kör nagyon széles, mert magára a termékre (élelmiszer-vegyi áru) mindenkinek szüksége van, csak a szolgáltatást (házhoz szállítás) kell mögé rakni és értékesíteni.
– Minden második megrendelőnk közület, iroda. De a kollégiumban lakó fiatalok, az elfoglalt üzletemberek, a gyermekükkel otthon tartózkodó kismamák, az idősebbek, akik nehezen mozognak, ugyanúgy vevőink – mondja Nagy Sándor.
Az on-line vásárláskor klaszszikusan a nagybevásárláshoz kapcsolódó termékek a kedveltek. Ezek beszerzése ugyanis inkább nyűg, mintsem élvezet, ezért választják sokan az on-line utat és a házhoz szállítást. Ezek a termékek tipikusan az üdítő, liszt, cukor, tea, kávé, mosószer, fűszer, tészta, konzerv, tusfürdő, sampon, ásványvíz.
Nagy Sándor szerint a kiszállítást 36 órás átfutással vállalják, a vevők többsége viszont 48–72 óra átfutással kéri a szállítást. A rendeléseket egy központi raktárban fogadják, ott 12 alkalmazott segítségével készítik össze a kért árut. Itt működik az ügyfélszolgálat, ahol nyolc alkalmazott tartja a kapcsolatot a vevőkkel. Innen szállítják ki a termékeket is, erre 20 autó és alkalmazott van.
A megrendelt áruk szavatosság- és frissesség-ellenőrzése azok átvételekor történik, ezért tartja Nagy Sándor előnyösnek, hogy saját flottával szállítanak ki, így a kiszállító tudja képviselni a vevőnél a céget. Ha a vevőnek bármi problémája adódik, azonnal elállhat a vásárlástól.
C. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >