Magazin: Nagyban gondolkoznak a táblás márkák
Nem csupa Gombóc Artúrból áll a táblás csokoládék rajongótábora, hiszen például az étcsokit csak kis részük szereti. Ugyanakkor a nagyobb táblákra, a dúsabb, különlegesebb ízekre egyre többen nyitottak. Ez jó lehetőség a piaci szereplőknek, hogy új textúrákkal, izgalmas limitált kiadásokkal, egyedi ízkompozíciókkal jelenjenek meg a piacon.
Szerző: Szalai László
A táblás csokoládé volt az egyik haszonélvezője a járvány első évének az édességpiacon: az impulz szeletes csokikat és az elsősorban alkalmakra vásárolt pralinékat a ritkábban boltba járó vásárlók több táblás csokoládé beszerzésével helyettesítették. Így viszont, logikus módon, a COVID második évében nagyobb volt az elsőben visszaszorult csokoládétípusok „visszapattanása” is: a csokiszelet és a praliné látványosabb fejlődést tudott felmutatni az előző évhez képest, mint a táblák.
Azért a táblás szegmensnek sem lehet oka panaszra, hiszen, bár most nem két számjegyű mértékben, de tavaly is növelte eladásait. A kategória továbbra is a csokoládépiacnak mintegy harmadát jelenti.
Kifulladt a saját márka
A táblák között a tejcsokoládé még mindig dominál, sőt, tavaly a piac motorja is volt egyben, hiszen (6,5%-os értékbeni) növekedési üteme a táblák átlaga felett volt, állapítja meg Szabolcs Bernadett, a Nestlé Hungária Kft. brandmenedzsere, aki hozzáteszi:
– Az étcsokoládé enyhe visszaesést mutatott értékben. Itt a sima és töltött étcsokoládé alszegmensek csökkentek, ezt a dúsított alszegmens több mint 9%-os értékbeni növekedése tudta valamennyire kompenzálni. A dúsított egyébként mind a tej-, mind az étcsokoládéknál növekedni tudott. Ennek kifejezetten örülünk, hiszen a back-to-school időszakban bevezetett Boci MogyiMazsiZselé termékeinkkel hozzá tudtunk járulni ehhez a növekedéshez. Az idei évben is szeretnénk tovább erősíteni a dúsított termékek jelenlétét portfóliókban.
A fehércsokoládék még kis részét teszik ki az eladásoknak, de szerepük növekszik az innovációknak köszönhetően, mondja Bellér Anna, a Mondelēz Hungária Kft. senior brand managere (táblás termékek, Csehország, Szlovákia, Magyarország).
– Az ízvariánsokat tekintve a klasszikus tej- és étcsokoládé még mindig a legkedveltebb, majd a gyümölcsös és mogyorós termékek következnek – tájékoztatja lapunkat Bellér Anna, majd néhány trendváltozásra is felhívja a figyelmet: – Az értékesítési csatornák közül a diszkont csatorna szerepe még mindig a legjelentősebb, a piacnak több mint egyharmadát képviseli, de tavaly dinamikusabban növekedtek a hipermarketek és szupermarketek eladásai. A saját márkás termékek pedig, bár súlyuk továbbra is kiemelkedő a kategóriában, hiszen a piac egynegyedét teszik ki, 2021-ben picit visszaszorultak, míg a gyártói márkák piacrésze növekedett.
A táblás kategóriában is emelkedtek az átlagárak, bár alacsonyabb mértékben, mint az infláció. A promóciók szerepe és gyakorisága továbbra is jelentős ebben a kategóriában, teszi hozzá a Mondelēz senior brand managere.
Méretes lehetőségek
Kiszereléseket tekintve bár a 80-100 g közötti méret továbbra is uralkodó, tavaly a nagy (201 g feletti) táblák látványosan növekedtek.
– Nemcsak a COVID-nak tudható be, hogy a fogyasztók keresik a nagyobb kiszereléseket, hanem magának a termékkoncepciónak is – szögezi le Szabolcs Bernadett. – A nagy táblák lehetővé teszik, hogy a csokoládégyártás technológiailag is magasabb szintre kerüljön. Hiszen kockáik nemcsak kiterjedtebbek, hanem magasabbak is. Így sokkal különlegesebb, textúrákban gazdag és ízekben határtalan kompozíciók gyártására van lehetőség. Ehhez kapcsolódóan szeretném felhívni az olvasók figyelmét, hogy március során a Boci egy meglepetéssel készül rajongói számára!
A tábláspiac egyik fontos alszegmense még a sütési csokoládék csoportja, ahol az „otthonsütős” 2020-as év után 2021-ben enyhe visszaesés volt látható értékben.
– Ezzel számoltunk az év során, sőt, ennél is nagyobb visszaesést vártunk a korlátozások enyhítése után. De úgy tűnik, hogy a családok életében megmaradt a közös sütés-főzés élménye – állapítja meg a Nestlé Hungária Kft. brandmenedzsere. – A Party márkát kivezettük 2021-ben, mivel az még a régi tradicionális bevonómassza volt. Helyette minőségi sütési étcsokoládé-variánsokkal jelentünk meg a piacon. Ajánlom minden kedves sütni szerető fogyasztónak, hogy tegye próbára a Boci sütési csokoládékat!
Fő üzenetek: gyengédség és fenntarthatóság
A Milka márka továbbra is piacvezető a táblás kategóriában. Széles ízválasztéka folyamatosan bővül: a tavalyi év második felében három nagyon egyedi és izgalmas limitált termékkel rukkoltak ki.
– Idei évben a továbbra is népszerű Oreos portfóliónkat fogjuk gazdagítani egy epres-Oreos variánssal, a nagyobb kiszerelésű portfóliónkat pedig egy mogyorókrémes újdonsággal erősítjük, majd pedig a labdarúgó-világbajnokság idejére egy limitált termékkel is készülünk – beszél a közeljövő újdonságairól Bellér Anna.
A kategória marketingkommunikációja is igen erős lesz az év folyamán, elsősorban a televízióra és online csatornákra fókuszálva. Az első negyedévben tovább építik a tavaly bevezetett új Equity kommunikációjukat, amelynek középpontjában a gyengédség áll.
– Az első negyedévben ezt az üzenetet erősítve a legnépszerűbb Milka 100 g-os tejcsokoládé variánsunk négyféle limitált kiadású csomagolással voltak jelen a polcokon, magyar nyelvű pozitív üzeneteket közvetítve – jelzi a Mondelēz Hungária senior brand managere. – Ezt az időszakot egy fogyasztói promócióval is támogattuk. A második negyedévben a dinamikusan növekvő nagyobb kiszerelésű (250–300 g) termékeink kapnak kiemelt fókuszt. Új kommunikációval és egy izgalmas újdonsággal készülünk: a csokoládépiacon népszerű ostyás formátumot ötvözzük majd az örök kedvenc mogyorós ízvilággal.
Az év folyamán a kommunikációban a fenntarthatóság is előtérbe fog kerülni. A Mondelēz ugyanis Milka márkáján keresztül, a Cocoa Life program részeként elköteleződött az iránt, hogy fenntartható kakaóforrásból szerezze be a tejcsokoládé egyik legfontosabb hozzávalóját, a kakaót.
A 2022-es év második fele kiemelt fontosságú lesz a Milka márka számára: több szempontból is meg fog újulni a Milka táblás portfólió, még magasabb minőséget és értékeket képviselve, árulja el zárásul Bellér Anna.
40-féle grafikával az egyediségért
Az elmúlt évek egyik sikersztorija volt a csokoládék piacán a Stühmer Kft., amelynek tulajdonos-ügyvezetője, Csóll Péter a folyamatosan változó alapanyag-, csomagolóanyag- és előállítási költségek ellenére bízik termékeikben, fejlesztéseikben és az eladások további emelkedő tendenciájában.
A Stühmer 90 g és 100 g-os táblás csokoládéi, melyek forgalmuknak mintegy negyedét jelentik, jelen vannak a nagyobb áruházláncokban, a mintaboltjaikban, viszonteladó partnereiknél és a webáruházukban. A webshopon keresztül történő értékesítés 2020-ban – a pandémia következtében – ugrásszerűen megnőtt, és ez a tendencia 2021-ben folytatódott.
– A vásárlók elsősorban az íz, másodszor a látvány, vizuális megjelenés miatt vásárolnak. Ezeket a területek fejlesztjük, folyamatosan újítjuk termékpalettánkat, az ehhez szükséges technológiát – mondja Csóll Péter. – 2021 végén jelentek meg az üzletek polcain legújabb táblás csokoládéink, 90 g-os kiszerelésben. A termék különlegességét elsősorban az egyedi megjelenés adja. A jelenlegi, több mint 40-féle különböző grafikai verzióval az volt a célunk, hogy személyesebbé tegyük az ajándékozást – legyen szó bármely ünnepről.
A Stühmer összes termékének doboza – a 90 g-os táblás csokoládékat is beleértve – FSC minősített papírból készül. Ezeken a csomagolásokon már az új Stühmer-logó jelenik meg. A csokoládé doboza különleges felületmegmunkálási technikával készül. A csokoládé esetében az újdonságot a termék vékonysága adja, amely egyedülállóvá teszi a hazai piacon.
– Csokoládéink ízvilága is bővült az elmúlt időszakban, gondolok itt például a karamellizált fehércsokoládénkra, a mangó-maracujás csokoládéra és a fekete teás csokoládéra, mely antioxidánstartalma mellett különleges, frissítő ízvilággal rendelkezik – sorolja a tulajdonos-ügyvezető.
Külföldi piaci jelenlétük erősítése céljából igyekeznek részt venni a szakkiállításokon, itthoni ismertségük növelése céljából pedig egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a digitális térre. Folyamatosan megtalálhatók a közösségi médiákban, valamint megjelennek a nagyobb üzletláncok digitális és nyomtatott felületein is.
– A tavalyi év végén teljesen megújult, új, felhasználóbarát felületet kapott webshopunk is – teszi teljessé a képet Csóll Péter. //
Kapcsolódó cikkeink
Lassan újra lehet tervezni
A májusi Trade magazin BusinessMeetup&Dinner rendezvényen Noszek Péterrel, a Nestlé…
Tovább olvasom >Hogyan tovább? – FMCG-piaci exkluzív, vállalati döntéshozóknak
A Trade magazin idén is megrendezte hagyományos, vállalatvezetőknek szóló, félnapos…
Tovább olvasom >Megvannak az idei Fenntarthatóság szimbóluma verseny nyertesei
A Trade magazin ötödször hirdette meg a Fenntarthatóság szimbóluma pályázatot.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Karrierlehetőség fiataloknak: gyakornoki program a Coca-Cola HBC Magyarországnál
A Coca-Cola HBC Magyarország vonzó gyakornoki lehetőségeket kínál egyetemi és…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >