Nagy Márton adminisztratív eszközökkel ösztönözné a hazai vásárlást: mit jelent ez a gyakorlatban?
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter adminisztratív lépéseket fontolgat annak érdekében, hogy a magyar lakosság inkább hazai, és ne külföldi tulajdonban lévő kereskedőknél költse el pénzét – derült ki a miniszter InfoRádiónak adott interjújából és egy kamarai előadásából, amelyet a Portfolio szemlézett. A kormány célja, hogy a vásárlási szokások változtatásával megerősítse a belföldi gazdaságot, és megfékezze a külföldre áramló pénz jelentős mértékét.
Bevásárlóturizmus és online vásárlás: A külföldi kiadások növekedése
Az élelmiszerek és egyéb termékek külföldről történő beszerzése egyre népszerűbb a magyarok körében, különösen a határok mentén, ahol a tartós árkülönbségek miatt felerősödött a bevásárlóturizmus. A kormány szempontjából ez azért problémás, mert a külföldön elköltött pénz nem járul hozzá a belföldi gazdaság növekedéséhez. Hasonlóképpen, az online kiskereskedelemben is egyre nagyobb arányt képviselnek olyan külföldi cégek, mint a Temu és a Netflix, amelyek nem rendelkeznek hagyományos értelemben vett magyar jelenléttel, de a magyar piacról jelentős bevételeket szereznek- írja a G7.hu.
A tavalyi adatok alapján 1888 milliárd forintért vásároltak magyar bankkártyákkal külföldi webáruházakban, és az idei első negyedév növekedési üteme alapján ez az összeg idén elérheti a 2400 milliárd forintot. Ez a kiskereskedelmi forgalom mintegy 12 százaléka lehet, ami aggasztó a kormány számára, hiszen ez azt jelenti, hogy jelentős pénz áramlik ki az országból.
Az adminisztratív eszközök lehetséges irányai
Nagy Márton célja, hogy a Magyarországon értékesítő, de jogilag nem jelenlévő külföldi kereskedők adóterhelése megegyezzen a hazaiakéval. Ennek érdekében a határon átnyúló online kereskedelem különadóval sújtása is felmerülhet, hiszen ezek a cégek nem fizetnek társasági adót Magyarországon. Ezzel az intézkedéssel a kormány azt szeretné elérni, hogy a külföldi kereskedők is hozzájáruljanak a magyar költségvetéshez.
Korábbi próbálkozások és a jelenlegi kihívások
Az Orbán-kormány 2010 óta több olyan intézkedést is bevezetett, amelyek célja a hazai kereskedők előnyben részesítése volt, mint például a vasárnapi boltzár vagy a plázastop. Azonban ezek az intézkedések nem hoztak áttörést, sőt, a magas áfa és a kiskereskedelem növekvő terhei hozzájárultak ahhoz, hogy a bevásárlóturizmus népszerűvé váljon. Az újabb adminisztratív lépések bevezetése hasonló nehézségekkel nézhet szembe.
A miniszter elismeri, hogy a kínai Temuhoz hasonló nemzetközi vállalatok piaci térnyerését megállítani szinte lehetetlen, de a kormány megpróbálhatja a helyzetet mérsékelni különböző adókkal és szabályozásokkal.
Nagy Márton hangsúlyozta, hogy a külföldi és a hazai kereskedők közötti esélyegyenlőség megteremtése a cél, ami várhatóan adózási kérdések rendezésével érhető el. Bár a kormány igyekszik megfékezni a külföldre irányuló kiadásokat, a nemzetközi trendek és a globális piacok mozgása korlátozza a magyar kormány lehetőségeit.
Kapcsolódó cikkeink
Ezek lesznek 2024 karácsonyának slágerajándékai az eMAG-on
Az év végi hajrában egyértelművé vált, hogy mely termékek a…
Tovább olvasom >Nagy Márton: a magyarországi turizmus hasít
A magyarországi turizmus hasít, Ferihegy Európa leggyorsabban bővülő repülőtere –…
Tovább olvasom >Nagy Márton: a kormány alacsony szinten tartja az inflációt, a hangsúlyt a termelékenység növelésére kell helyezni
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai alapján az infláció novemberben…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >