Nagy magyar borravalókörkép
A digitális fizetés és a számlába beépített szervizdíj terjedésével folyamatosan átalakul a borravaló intézménye is. A HelloPay országos, reprezentatív kutatása szerint a felnőtt hazai lakosság körében megoszlanak a vélemények, hogy milyen szituációban, kinek és mennyit illik fizetni egy szolgáltatásért – különösen, ami a vendéglátóipart illeti.
A cikk a Trade magazin 2024/6-7. lapszámában olvasható.
A 18–65 éves magyar internetezők 75%-a jár el valamilyen gyakorisággal különböző vendéglátóhelyekre, Minden negyedik megkérdezett mindig és szívesen ad borravalót bárhol, ha elégedett a szolgáltatással. Minden ötödik válaszadót a szokás vezérli (20%), közel minden harmadik (30%) ugyan szokásalapon dönt, de csak akkor ad, ha elégedett a szolgáltatással. A megkérdezettek 13%-a egyáltalán nem ad jattot, egytizedük pedig az aktuális hangulata alapján dönt.
A borravalót a vendégek teljesen önkéntesen adják a kiszolgálás színvonalának elismeréseként, és annak mértékét saját tetszésük szerint határozhatják meg. A szervizdíj ugyanakkor egy fix összegű rögzített tétel, amelyet egyre több helyen automatikusan hozzászámolnak a számla végösszegéhez. Ezt a pénzt kötelezően a munkabérek kifizetésére kell fordítania a szolgáltatónak, de ebből nem csak a pincérek részesülnek. A borravaló és a szervízdíj közti különbséggel saját bevallása szerint a megkérdezettek 75%-a tisztában van. Közel negyedük általában ad jattot a szervizdíjas helyeken is, de ugyanennyien sosem adnak, mert azt gondolják, hogy a szervizdíj egy az egyben a borravalónak felel meg.
A felmérésből egyértelműen látszik, hogy a bankkártyás fizetési mód (70%) mára jócskán felülmúlta a készpénzes fizetést (59%) a vendéglátó- és szórakozóhelyeken. A papírpénzhez a keleti országrészben élők ragaszkodnak, míg a mobiltelefonos fizetés a fiatal felnőttek körében a legelterjedtebb: ebben a korosztályban szinte minden második megkérdezett él ezzel a lehetőséggel.
Bankkártyával való fizetéskor a megkérdezettek 71%-a ad valamilyen módon borravalót – közülük a legtöbben (48%) készpénzben teszik hozzá a jattot a végösszeghez. Minden harmadik válaszadó a szolgáltatót kéri meg, hogy adja hozzá a számlához az extra díjat, 165-uk pedig saját maga írja be a terminálba a pincérnek szánt összeget. //
Kapcsolódó cikkeink
Vonzások és választások
Az Eventrend cégcsoport 2024 végén reprezentatív kérdőíves kutatást végzett közel…
Tovább olvasom >Vegyes érzelmekkel viszonyulnak a magyarok a humanoid robotokhoz
Januártól 12–14 millió forintos áron már Magyarországon is elérhetők a…
Tovább olvasom >A fiatalok és idősek a legboldogabbak, a negyvenesek a legboldogtalanabbak – KOMETA kutatás a boldogság világnapjára
A magyarok 54 százaléka boldog vagy többször az, mint boldogtalan…
Tovább olvasom >További cikkeink
Koktélok aranyáron: luxusbárok a világ körül
A világ vezető bárjai nem csupán prémium italválasztékukkal és egyedi…
Tovább olvasom >NKFH: több száz távol-keleti üzemeltetésű boltot és étteremet vizsgáltak a fogyasztóvédők
Több száz távol-keleti üzemeltetésű boltot, étteremet vizsgáltak a fogyasztóvédők, a…
Tovább olvasom >BAHART: idén a családokra és a kerékpárosokra fókuszálnak
A családokra és a kerékpárosokra fókuszál kedvezményeivel és szolgáltatásaival a…
Tovább olvasom >