Nagy kérdés a Carrefour sorsa
A januári PLMA E-Scanner hírlevél szerint a kereskedelem egyik nagy kérdőjele a Carrefour jövője. A francia élelmiszerkereskedelem, sajátmárka forgalom és foglalkoztatás bástyája nem kerülhet küldföldi kézre.
Az európai kiskereskedelmi lista második helyezettje a Carrefour 1060 hipermarkettel, 2425 szupermarkettel, 5789 diszkontáruházzal, 4671 kisbolttal, 154 Cash & Carry áruházzal és 321 383 alkalmazottal rendelkezik világszerte. A fele akkora potenciális vevő, a kanadai Couche-Tard kiskereskedelmi vállalat a kényelmi bolt formátumban a legerősebb, világszerte kb 16 000 bolttal és 133 000 alkalmazottal rendelkezik.
Merre tovább Carrefour?
Európa egyik legnagyobb kiskereskedője ma a retail világ egyik legnagyobb kérdőjele is. A Carrefour jövője bizonytalan, miután a kiskereskedő beszámolt arról, hogy a nála jóval kisebb kanadai kiskereskedő, az Alimentation Couche-Tard vételi ajánlatott tett rá.
Néhány nappal később viszont a felek azt mondták, hogy az egyesülési tárgyalások leálltak. Hozzátették, hogy továbbra is vizsgálják, hogyan tudnának szorosabban együttműködni a jövőben. Meg fogják osztani az üzemanyag-forgalmazás bevált gyakorlatait, fejlesztik a közös beszerzéseket, partnerségeket alakítanak ki a sajátmárkák fejlesztésében és marketingjében, valamint együttműködnek a disztribúció optimalizálásában azokban a régiókban, ahol mindkét csoport működik.
A francia kormány közbelép
A Carrefour és a Couche-Tard leállította az átvételről folytatott megbeszéléseket, miután a francia kormány nyilvánosan ellenezte az esetleges megállapodást, mondván, hogy a Carrefour nélkülözhetetlen a francia élelmezésellátás és élelmiszer-szuverenitás biztosításához. A Carrefour Franciaország legnagyobb magán munkáltatója, mintegy 100 000 alkalmazottal ugyanakkor az ország második legnagyobb élelmiszer-forgalmazója.
Elisabeth Borne francia munkaügyi miniszter az Europe 1 Rádióban azt mondta, hogy ő is ellenzi az eladást. Érvei között szerepelt, hogy a Couche-Tard szigorúan ellenállhat a francia szakszervezeteknek, amelyek erőteljesen jelen vannak a Carrefour értékesítési pontjain; a kanadai vállalat viszont évek óta blokkolja a szakszervezeti tevékenységet a munkavállalók között.
A francia kormány jogi hatáskörrel rendelkezik az értékesítés blokkolására, egy olyan törvény alapján, amely megakadályozza a stratégiai iparágak külföldi átvételét. Évek óta arra törekszenek, hogy a külföldi vállalatok ne vegyék át gazdaságuk legfontosabb részeit. 2014-ben az akkori szocialista kormány megakadályozta, hogy a General Electric megvásárolja az Alstom csoport egy részét. 2019 végén Franciaország kibővítette a stratégiai iparágak listáját az élelmezésbiztonsággal. Amikor a világjárvány tavaly elindult, a francia elnök elmondta, hogy elhatározta, megvédi a francia ipart a külföldi vásárlásoktól ebben a nehéz, koronavírussal terhelt időben. „Bizonyos vállalkozások kiszolgáltatottak” – mondta tavaly áprilisban. „Bizonyos technológiák meggyengültek, és a külföldi versenytársak alacsony áron vásárolhatnák meg őket. Nem hagyom, hogy ez megtörténjen.
Jó fogás lehet
A bejelentés továbbra is kérdéseket vet fel a Carrefour jövőjével kapcsolatban. Ahogy egy elemző elmondta: A Carrefour ablakán ott lóg az „eladó” tábla. Ritka alkalom kínálkozik egy olyan kiskereskedő megszerzésére, amelynek lenyűgöző nemzetközi lefedettsége van, hatalmas értékesítési területtel rendelkezik, és amelyet részben „sötét boltként” (online rendelések kiszállítási háttereként) is fel lehet használni, ráadásul viszonylag olcsó.
Kapcsolódó cikkeink
A sajátmárkák világa újra Amszterdamba költözik – interjú Peggy Davies-zel, a PLMA elnökével
A PLMA 2025-ös World of Private Label szakkiállítása újra Amszterdamba…
Tovább olvasom >Átadták az első okos értékesítési pontot, az Auchan GO-t
Hivatalosan is megnyílt az Auchan Magyarország új, innovatív kereskedelmi egysége,…
Tovább olvasom >Okoshűtőt tesztel a Carrefour Belgiumban
A Carrefour Belgium a brüsszeli Auderghem városrészben lévő hipermarkete szomszédságában…
Tovább olvasom >További cikkeink
Annyi a Temunak és Sheinnek Európában is?
Az amerikai kereskedelmi szigorítások hatására újabb kihívás előtt áll az…
Tovább olvasom >A SZÉP-kártya, az egészségpénztári tagság és az áruhitel is növeli a költési hajlandóságot
A Széchenyi Pihenőkártya mindennapok része: a SZÉP kártya tulajdonos magyarok…
Tovább olvasom >Legalább 16 százalékos drágulást érez a fiatalok fele
Átlagosan 19 százalékos inflációt érzékeltek a fiatalok idén februárban, de…
Tovább olvasom >