Nagy hazai borravaló-körkép: így jattolnak a magyarok a vendéglátósok szerint
A vendéglátósok 75 százaléka számolt be arról, hogy a vendégektől kapnak borravalót, és ezt egyre többen bankkártyával fizetik – derült ki a HelloPay legfrissebb kutatásából A felmérés arra is rávilágított, hogy ahol van lehetőség a digitális borravalóadásra, ott a vendégek szívesebben honorálják a színvonalas kiszolgálást. A bankkártyás fizetés elterjedésével párhuzamosan tehát a borravaló is új lendületet kapott.
A jogszabályváltozásoknak köszönhetően 2025 januárjától a bankkártyával adott borravaló még szélesebb körben vált adó- és járulékmentessé – ez jelentősen ösztönözheti a digitális borravalóadást. A HelloPay vendéglátósok körében végzett, borravalógyakorlatot vizsgáló kutatása alapján a vendéglátósok 42 százaléka azt tapasztalta, hogy a fogyasztók szívesebben adnak borravalót, ha azt bankkártyával is egyszerűen megtehetik.
A HelloPay Direktborravaló rendszert használó helyek még biztatóbb eredményekről számoltak be: közel 70 százalékuk szerint az ilyen megoldásokkal a vendégek még motiváltabbak a borravaló adásában. Éttermek esetében például a vendégek 49 százaléka maga mondja meg, hogy mennyit szeretne hozzáadni a végösszeghez – digitálisan. Szórakozóhelyeken jellemzőbb, hogy a terminálon írják be az összeget.
„A jogszabálymódosítást pozitívan fogadta a piac, hiszen szélesebb körben elérhetővé tette a digitális borravaló intézményét, ugyanakkor közvetett esetben feladatot is rótt a szereplőkre”
– mondta Varga Norbert, a HelloPay ügyvezetője.
A borravaló adminisztrációja a legtöbb helyen új kihívást jelent: a jogszabály szerint nyilván kell tartani az adott műszakban dolgozó munkavállalókat, és a kifizetett borravaló mértékét is, ha az nem közvetlenül a dolgozó számlájára érkezett. A változás ugyanakkor nem jelent újdonságot azoknak, akik eddig is használták az innovatív fizetési rendszereket.
„A HelloPay Direktborravaló megoldásunk évek óta lehetővé teszi, hogy a vendég bankkártyával, közvetlenül a kiszolgáló számlájára juttassák el a borravalót – teljesen adó- és járulékmentesen, ráadásul jogkövető módon, adminisztrációs feladat nélkül
– mondta Varga Norbert, a HelloPay ügyvezetője.
Majd hozzátette:
„hiszem, hogy partnereink most még nagyobb lépéselőnybe kerülhetnek: a jogszabálymódosítás eredményeként a digitális borravaló intézményének széleskörű terjedése várható. Direktborravaló megoldásunk segítségével közel 30 százalékkal több borravaló jut el közvetlenül a személyzet számára. Büszkék vagyunk, hogy szolgáltatásunkkal éves szinten jelentősen hozzájárulhatunk a vendéglátásban dolgozók munkájának elismeréséhez”.
A szervizdíj nem helyettesíti a borravalót
A jogszabálymódosítás részeként a helyben fogyasztás esetén a szervizdíj mértéke magánszemélyek számára 15, cégek számára pedig 20 százalékban lett maximalizálva. Ennek ellenére a vendéglátósok 92 százaléka nem változtat eddigi gyakorlatán, az átlagos szervizdíj arány továbbra is 11 százalék körül mozog. Minden ötödik vendéglátóhely számol fel ilyen díjat – leginkább éttermekben (47%) és Budapesten (40%).
A borravaló adását egyértelműen a szolgáltatással való elégedettség motiválja, illetve a vendéglátósok (22%) szerint a törzsvendégek is extra pénzzel honorálják a figyelmes felszolgálást. Az pedig csupán a vendégkör 13 százalékát befolyásolja, hogy a számla végösszege tartalmaz-e szervízdíjat.
A megkérdezettek tapasztalatai alapján a borravalót adók több mint fele legfeljebb 5 százalékot ad, 38 százalékuk pedig 5 és 10 százalék közöttit. A közbeszédben gyakran emlegetett 10 százalékot csupán a vendégek 2 százaléka fizeti meg.
Digitális borravalóval a munkaerő megtartás is javul
A HelloPay rendszerét használó vendéglátóegységek tapasztalata szerint a Direktborravaló funkció egyszerűsíti a működést, mivel nem szükséges nyilvántartást vezetni, biztosítja az adómentességhez szükséges „közvetlenséget”, és a dolgozók számára is motiváló.
A felmérésből kiderült, hogy a vendéglátósok számára egyre fontosabb szempont a munkatársak hosszútávú, motivált megtartása, a kellemes munkakörnyezet biztosítása, és a munkavállalók jóléte, boldogsága. A HelloPay rendszere ezekhez is hozzájárul azzal, hogy a dolgozók közvetlenül, egyszerűen, és átlátható módon juthatnak hozzá a nekik szánt borravalóhoz.
Kapcsolódó cikkeink
Rekordforgalomra készül a budapesti repülőtér – minden részletre kiterjed a nyári felkészülés
Soha nem látott utasforgalomra számítanak a 2025-ös nyári szezonban a…
Tovább olvasom >Mol Limo: a legutóbbi három hosszú hétvégén a magyarok legnépszerűbb belföldi célpontja a Balaton volt
A hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a Balaton, a külföldieké…
Tovább olvasom >Groupama Biztosító-OTP Bank: a magyar családok átlagosan több mint félmillió forintot költenek külföldi nyaralásra
A magyar családok átlagosan több mint félmillió forintot költenek külföldi…
Tovább olvasom >További cikkeink
„A polc nemcsak hely, hanem stratégia” – a P&G újragondolja a vásárlói élményt Magyarországon
Interjú Joanna Bohdanowicz-cal, a Procter & Gamble Közép-európai szenior igazgatójával…
Tovább olvasom >Brüsszel eljárást indított Magyarország ellen az árréskorlátozások miatt
Két kötelezettségszegési eljárást is indított Magyarország ellen az Európai Bizottság,…
Tovább olvasom >Májusban lassult az éves infláció az euróövezetben és az EU-ban
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult az éves…
Tovább olvasom >