Nagy-Britannia: alig jelentkeznek külföldi kamionsofőrök
Boris Johnson brit miniszterelnök szerint nagyon kevés külföldi kamionsofőr jelentkezett nagy-britanniai munkavégzésre, de ez a közúti fuvarozói szakma véleményével ellentétben nem a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit), hanem az egész világra jellemző kamionsofőr-hiánynak a következménye.
Nagy-Britanniában a kamionsofőrök hiánya miatt súlyos fennakadások támadtak elsősorban az üzemanyagellátásban, de érzékelhetők a logisztikai problémák a boltok élelmiszerkínálatában is.
A múlt hónap végén országszerte pánikszerű vásárlási roham kezdődött a brit benzinkutaknál, miután több nagy forgalmazó bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni, mert a tartályautó-sofőrök krónikus hiánya miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal.
A felvásárlás az egész országban üzemanyaghiányt okozott, amely csak e hét elején kezdett enyhülni.
A brit kormány a kialakult válsághelyzet megoldására engedélyezte, hogy a fuvarozócégek gyorsított munkavállalási engedélyezési feltételekkel toborozzanak külföldi – elsősorban európai uniós – kamionsofőröket.
A program keretében azonnali hatállyal 300, október végéig további 4700 külföldi kamionsofőr vállalhat munkát Nagy-Britanniában, március 31-ig szóló engedéllyel.
Boris Johnson a BBC televízió keddi hírműsorában azonban elmondta, hogy a fuvarozóvállalatok bejelentései szerint eddig mindössze 127 külföldi sofőr jelentkezett nagy-britanniai üzemanyag- és élelmiszerszállítási munkavégzésre.
A brit kormányfő kijelentette: ez is azt mutatja, hogy kamionsofőrökből az egész világon hiány van.
Arra a riporteri felvetésre, hogy a szakmai szervezetek szerint a nagy-britanniai sofőrhiány elsődleges oka a Brexit, Johnson kijelentette: nem hiszi, hogy ez lenne a fő ok. Úgy fogalmazott: Kínában és Amerikában is hiány van teherautósofőrökből, „márpedig legjobb tudomásom szerint Kína és Amerika nem tagja az Európai Uniónak”.
A brit miniszterelnök ugyanakkor megismételte azt a véleményét, hogy nem lehet visszatérni alacsony bérezésre és alacsony szakképesítésre épülő „régi, bukott modellhez”. E modell keretében „igencsak mostoha munkakörülmények között is nagyon keményen dolgozó, bátor, nagyszerű emberek” érkeztek külföldről, ám ez vezetett ahhoz, hogy elmaradtak a szükséges fejlesztési beruházások a nagy-britanniai közúti fuvarozásban, és a munkavállalók emiatt például „a bokorban kénytelenek könnyíteni magukon” – mondta Johnson a keddi BBC-interjúban.
A brit kormányfő néhány napon belül másodszor fejtette ki ezt a véleményét. A kormányzó brit Konzervatív Párt Manchesterben zajló éves kongresszusának kezdete előtt, a BBC televízió vasárnapi politikai magazinműsorában úgy fogalmazott: a brit közúti fuvarozóvállalatok évtizedekig nem fejlesztették a kamionos pihenőhelyeket, nem javították a munkakörülményeket és nem emelték a béreket, ehelyett jórészt a kelet-európai EU-tagországokból érkező, „nagyon keményen dolgozó” munkavállalókra hagyatkoztak, akik ilyen feltételekkel is hajlandók voltak elvégezni ezt a munkát.
Johnson szerint ez az oka annak, hogy a kamionsofőri foglalkozás ezekkel bérekkel és ilyen munkakörülmények közepette jelenleg nem vonzó.
A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezeteinek számításai szerint a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, elsősorban éppen azért, mert a brit EU-tagság megszűnése óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából. (Kertész Róbert, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Két és fél évi mélyponton a brit infláció
Két és fél évi mélypontra lassult az éves brit infláció…
Tovább olvasom >A várakozásokkal ellentétben januárban nem gyorsult az éves brit élelmiszerinfláció
A decemberivel azonos, 4 százalékos tizenkét havi inflációt mértek januárban…
Tovább olvasom >Brit Kereskedelmi Kamarák: a brit cégek csaknem kétharmada szerint nehezebb a kereskedelem az EU-val
A brit cégek csaknem kétharmadának továbbra is nehézséget okoz az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Gyengébb a vásárlóerő nálunk, mint a régióban
A tíz- és húszéves időtávon kirajzolódó trendek – ezen belül…
Tovább olvasom >Gyűlölik a „dinamikus árazást” a fogyasztók
Az elmúlt időszakban az ügyfeleknek új fogalommal kellett megismerkedniük: a…
Tovább olvasom >NGM-államtitkár: erősíti a magyar vállalkozások versenyképességét az ESG-törvény
A felelős környezeti, társadalmi és vállalatirányitási (ESG) keretrendszert meghatározó törvény…
Tovább olvasom >