Műveltebb, „kalandvágyóbb” borfogyasztók
A borfogyasztó változik, egyesek szerint fejlődik, sokak szerint befolyásolható – szól az evidens megállapítás. Természetesen senki ne gondoljon 180 fokos fordulatokra: a bor mint termék, ilyet képtelen előidézni. A változások lassúak, de jól láthatóak.Olyan sebességgel változik a világ, az információs világ közepén miért a borfogyasztó maradna érintetlen? Nem is marad, de merre változik?
Életformához, élethelyzethez igazítva
Hasonló irányban, mint a többi vásárló. Követi a mai életforma változásait. Tanult, kíváncsi, rányílik a világra, kalandvágyó, nehéz napjait élvezetekkel szereti feledtetni. Ahogy az amatőr sportoló külön vásárol sportcipőt a jogginghoz és a teniszhez, ugyanúgy szereti a mai borkedvelő az ünnepi pezsgőt megkülönböztetni a mindennapitól. Ahogy a hegymászó a sportkarórát felcseréli Longiness márkájú lapos ezüstórájára, úgy fogyasztja a mai borvásárló a jó ár-érték arányú bort, majd az ünnepi alkalomra magas értékű, jó hangzású bormárkát választ, saját magát és a társaságát elkápráztatni. Ahogy a család a metropolisban egy parkolni képes kisautót használ a feleség jóvoltából és egy sedan autót este a színházba, ugyanúgy kerül a bag-in-box bor a kiránduláskor a fűre vagy a komphajó családi terítékére, majd egy előkelő Chianti az esti vendégvárós vacsorához. A homogén fogyasztó sokszínűvé, „funkcionálissá” vált.
Ez azt jelenti, hogy a borvásárlónk egyre funkcionálisabb, egyre jobban szeretné tudni, hogy melyik bor mire való, hol, és milyen alkalomból fogyasztható. A fogyasztó a bort egyre inkább az életformájához igazítja.
De mit is keres a modern idők művelt borbarátja a borokban?
A macsó borok ideje lassan lejár, a tanult borfogyasztó szereti a kicsit összetettebb, komplex borokat, amiben el lehet időzni egy kicsit, találgatni lehet a gyümölcsízeket, a virágillatokat. A Cabernet sauvignon könnyen felismerhető erős karaktere helyett a Pinot noir burgundis összetettségét egyre többen értékelik. Ha ezt az új-zélandi Malrborough Pinot noir borával lehet összehasonlítani, már össze is állt az új idők borsznobjának elit borlistája.
Hasonlóan kerültek az élvezetek célkeresztjébe a rozéborok, különösképpen a nyári idők kellemesen hűsítő itala, amelyből Magyarországon is egyre több, és ami különösen örvendetes, egyre magasabb minőségben készül. A mi ökológiai adottságunk kiváló a rozéborok készítéséhez. A jövőben szerencsére egyre több rozé készül.
Fehérborboom a kertek alatt
Rozéügyben egyéb fejlemény is van. A pezsgők világába is berobban a hagymahéj színű, pirkadt ital divatja. Champagne-ban már minden egyes pezsgőháznak ott van a kínálatában a rozé pezsgő, és már itthon is vásárolhatunk ilyeneket. A folyamat érthető, hiszen a rozé frissessége továbbnöveli a pezsgő élvezeti értékét, de gyümölcsös illata is vonzó, ami elsősorban a Pinot noir sajátja, de sokan esküsznek a Kékfrankos hasonló értékű rozé pezsgő alapborára is. Ez nagyon jó hír lenne nekünk, hiszen Magyarországon – viszonylag – sok a Kékfrankos szőlőültetvény.
További jó hír a magyar szőlő- és bortermelők számára, hogy a fehérbor kezdi visszanyerni piaci erejét. A fehérborboom már itt van a kertek alatt. A 90-es évek elején elszenvedett sokkszerű visszaesés után talán most láthatóak először igazi jelek a fehérborok felemelkedésére. Ez is összefügg a fogyasztó változásával, hiszen a mai borkedvelő műveltebb, mint elődje, ez pedig kedvez a fehérboroknak.
A Chardonnay helyett egyre többen kedvelik a Sauvignon blanc-t, de a Rizling, a Szürkebarát is a magas értékű kedvenc borok listáján található. Mert mindegyiknek megtalálható, megízlelhető a saját karaktere, és ez nagyon izgalmas, ez kalandos. A mai ember meg szereti a kalandokat, főleg az intellektuális kalandokat. Arról nem is beszélve, hogy ezek a fehérborok nagyon illenek a halételekhez, a salátákhoz, ami pedig ugyebár alfája és ómegája az egészséges étkezésnek és életformának.
B. E.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >