Multik – immár járótávolságon belül
Magyarországon mérséklődni látszik a bevásárlóközpontok építésének növekedési üteme, miután a város körüli helyeket többé-kevésbé elfoglalták már a bevásárlóközpontok – tudtuk meg dr. Flaskay Károlytól, a PwC ügyvezető igazgatójától. Ugyanakkor a hipermarketek piacán lévő szereplők elindultak befelé, legalábbis első fecskeként a Tesco Budapesten az egyik egykori Domus áruház helyére költözik.A szakértők véleménye egyébként egyelőre megoszlik arra nézve, vajon telítődött-e a piac, vagy sem. Mindenesetre dr. Flaskay Károly szerint az elmúlt 11 év során – akkor jelent meg az első pláza nálunk – a növekedés volt a jellemző, a vásárlóerő fejlődésének megtorpanása, esetleg mérséklődése is csak átmenetileg fékezte a plázák terjedését.
Akadnak olyan szakértők, akik sajátos mutatószám alapján mondanak véleményt a piac telítettségéről: ez pedig a bevásárlóközpontokban üzemelő mozik látogatottsága. A szakértők eme csoportja szerint, ha növekszik a mozik kihasználtsága, akkor még van hely a növekedésre, ha visszaesik, akkor telítettnek mutatkozik a piac. Magyarországon már csökken a bevásárlóközpontokban lévő mozik kihasználtsága, ezért – ha ez a mutató helytálló – már beállt a telítettség állapota.
A szakértők másik csoportja azonban még mindig jó befektetésnek tartja a bevásárlóközpont építését, és nem a piac esetleges újraelosztására számít. Magyarországon életformává vált a pláza, és ez az életforma még nem jutott el minden jó közlekedéssel, megfelelő parkolóval és lakótelepi szomszédsággal büszkélkedhető helyre. Várhatóan még növekedhet is a piac, és nemcsak a vásárlóerő esetleg újbóli emelkedése miatt, éppen most válik keresővé az a generáció, amelyik a bevásárlóközpontokhoz szocializálódott már gyerekként, mondják ezek a szakértők. Ez a közönség a komplett szolgáltatást, bevásárlást és szórakoztatást együtt keresi.
A hipermarketek piacán viszont újfajta jelenségre figyeltek föl a szakértők: mintha befelé húzódnának az üzletláncok. Az első fecske a Tesco, amelyik az egykori Domus áruházakban rendezkedik be, de mint dr. Flaskay Károly mondja, egyelőre csak kevés követőről tudni. A Domus alapvetően különbözik az eddigi Tesco épületektől, emeletes, nem doboz formájú, nem egy csarnok, így nemcsak a belső elrendezés változhat meg, hanem a teljes ellátási lánc, kezdve az épület kiszolgálására hivatott teherautóparktól a logisztikán át a polcok feltöltésének rendjéig. Ráadásul egy már meglévő áruház átalakításával elvesznek a korábbi előnyök: a város szélén olcsó a telek, az áruházláncra jellemző épület gond nélkül kialakítható, és az eleve olcsó és gyors technológia lerövidíti a beruházás megtérülési idejét.
A másik oldalról viszont erős érvek szólnak a régebbi városrészekben fekvő épületek kereskedelmi célú átalakítása mellett, ahol eleve nagyobb lehet a gyalogos forgalom, különösen akkor, ha járótávolságban (5-15 perc) – nem is egy – összefüggő lakóterület található. A legnagyobb vonzerőt a mai magyar piacon az emberek tízezreinek otthont adó régi építésű városrészek vagy lakótelepek jelentik, ahonnét az ott lakók akár naponta leszaladnak bevásárolni. A magyar bolti kiskereskedelem egy sajátossága egyébként is, hogy a hipermarketek, plázák térhódítása ellenére is megőrizték vezető szerepüket – magyar láncokba, beszerzési társaságokba tömörülve – a kis boltok. Ezek számára jelenthet nagy kihívást a Domus helyére betelepedő Tesco, amely a belső városrészben a gyalogos közlekedés által érintett csomópontokban próbálja felvenni a versenyt immár közvetlenül velük.
Lakatos Mária
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A nagy élelmiszerláncok többsége nyitva tartja üzleteit december 24-én délig
A nagy élelmiszerláncok többsége nyitva tartja üzleteit december 24-én, a…
Tovább olvasom >Orbán Viktor: Gazdasági fellendülés és történelmi lehetőségek 2025-re
Péntek reggel Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth Rádióban ismertette a…
Tovább olvasom >Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >