MPL – Nem bánjuk, hogy elérhető, mégsem feltétlenül választjuk
A webáruházak 2024. március 28-tól kötelesek a Magyar Posta kézbesítési szolgáltatásait (is) elérhetővé tenni a vásárlóik számára. A Reacty Digital áprilisi felmérése alapján az erről szóló kormányrendelet lakossági megítélése az átlagot tekintve inkább semleges, a Postát szimpatikusnak vélők az intézkedést is pozitívabban látják. A 18-79 évesek egy része akár gyakrabban vagy több helyről is tervez online rendelni, ha mindenhol elérhető az MPL. A GLS mindent visz, de általános a csomagküldők pozitív megítélése
A GLS több szempontból kiemelkedik a Magyarországon tevékenykedő csomagküldő szolgáltatók közül. Szinte minden online vásárló (93%) ismeri legalább hallomásból, és a kedveltsége is rendkívül magas. Tízből kilenc (87%) ismerő (inkább) szimpatikusnak tartja, így nem meglepő, hogy döntő többségük ajánlaná is ismerősei számára. A legtöbb csomagküldő szolgáltató belefér a képzeletbeli ismertség/kedveltség mátrix jobb felső negyedébe, vagyis egyszerre sokan hallottak már róluk és szimpatikusnak is tartják őket. Az MPL a második legismertebb (87%) szolgáltató, bár kedveltsége (67%) valamivel elmarad a kevesebbek által említett (73%), de többek számára szimpatikus (74%) DPD-től.
A használati arányokat tekintve is a GLS áll az élen, saját bevallás alapján ötből négy (79%) online vásárló vette igénybe az elmúlt egy évben a szolgáltatásaikat, míg az MPL-t az online rendelők kétharmada (66%) használta. A Foxpost (36%), a DPD (34%), valamint az Express One (32%) nagyjából az online rendelők harmada számára szállított valamilyen megrendelést az utóbbi egy év során. Az igénybevételt természetesen nem csak a személyes preferenciák befolyásolják, hiszen egy adott webáruház általában nem kínálja az összes szolgáltatót a vásárlói számára, így a rendelés helye nagyban meghatározza a csomagküldő kilétét.
Megoszlanak a vélemények a Postai kormányrendeletről
A 685/2023. (XII. 29.) Korm. rendelet értelmében 2024. március 28-tól minden webáruház üzemeltetőnek biztosítania kell a Magyar Posta (MPL) szolgáltatását is a többi csomagküldő szolgáltató mellett. A 18-79 éves magyarok fele (53%) hallott erről az intézkedésről a Reacty Digital áprilisi adatfelvételét megelőzően. Korábbi információik, illetve a kérdőívben elhelyezett rövid összefoglalás alapján tízből négyen inkább pozitívan értékelik a rendeletet, tízből hárman semlegesen állnak hozzá, a felnőtt lakosság negyede tartja inkább negatívnak a változást, míg a megkérdezettek tizede nem tudott állást foglalni a témában. A Postát szimpatikusnak vélők az intézkedést is pozitívabban látják, mint azok, akik valamilyen negatív tapasztalat vagy egyéb indok miatt nem szimpatizálnak a vállalattal. A 18-79 évesek ötöde (20%) saját bevallása szerint gyakrabban, vagy több helyről fog rendelni online a jövőben a Posta széleskörű elérhetőségének hatására.
Minél idősebb valaki, illetve minél magasabb iskolai végzettséggel rendelkezik, annál valószínűbb, hogy hallott a rendeletről, ugyanakkor a fiatalabbakra és az alacsonyabb végzettséggel rendelkezőkre jellemzőbb, hogy pozitívabban állnak az intézkedéshez és akár több online rendeléssel terveznek reagálni arra. A Budapesten élők átlag feletti arányban szereztek tudomást az intézkedésről, de ők értékelik leginkább negatívan azt, és inkább a községekben élők számára jelent motivációt a rendelésre az egyetemes postai szolgáltató általános elérhetővé tétele. A Posta megítélése alapvetően pozitív, az ellenzők elsősorban az árakat kritizálják
Az MPL-t ismerő online vásárlók kétharmada (inkább) szimpatikusnak tartja a szolgáltatót és ajánlaná is azt ismerőseinek, ugyanakkor csak az ismerők kétötöde (42%) választaná a Postát, amennyiben a webáruház minden általa ismert szolgáltatót opcióként biztosít. Ez alapján bár önmagában elégedettek a csomagküldővel, lehetőség esetén sokan inkább versenytársat (elsősorban a GLS-t) választanának.
Csupán az ismerők 13-14 százaléka jelezte, hogy nem szimpatikus számára az MPL, illetve nem ajánlaná ismerőseinek sem a csomagküldőt. A negatívan nyilatkozók fele hivatkozott arra, hogy drágák a cég szolgáltatásai, harmaduk szerint gyakran késik a kiszállítás, tízből hárman pedig túl szélesnek érzik a megadott kiszállítási idősávot. A Postát negatívan megítélők ötöde számára politikai megfontolás (is) húzódik a vélemény mögött, nem szimpatizálnak a vállalat tulajdonosi körével, ezért nem is ajánlanák ismerőseiknek a szolgáltatót.
Kapcsolódó cikkeink
A fogyasztók többsége nincs tisztában az AI közreműködésével online vásárlás közben
A fogyasztók 71%-a nem veszi észre, hogy mesterséges intelligenciával (AI)…
Tovább olvasom >Az online vásárlók többségének elege van a kiszámíthatatlanul érkező csomagokból
A DODO megbízásából készített friss Ipsos-kutatás alapján minden második megrendelővel…
Tovább olvasom >Új év, új és régi kihívások a logisztikában: 2025-ben hullámvasúton érezheti magát a szektor
Az elmúlt években jelentős számú gazdasági megpróbáltatás volt hazai és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Több száz oldalas jelentés készült a világ jövőjéről
Több száz oldalas tudományos jelentés készült a világ jövőjéről, amelyből…
Tovább olvasom >A Beyond Meattel társulva kínál a McDonald’s növényi csirkefalatokat Franciaországban
Új növényi alapú terméket vezetett be a McDonald’s a Beyond…
Tovább olvasom >Így csökkenthetik négy lépésben a cégek higiéniai karbonlábnyomukat
Okos megoldásokkal a cégek csökkenthetik a hulladék mennyiségét, mérsékelhetik ökolábnyomukat,…
Tovább olvasom >