Modern szomjoltó, modern bolttípusokban

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 08. 29. 08:00

A sport- és energiaitalok a legnagyobb növekedést elérő élelmiszer-kategóriákhoz tartoznak. Kiskereskedelmi értékesítésük ugyanis értékben 53, mennyiségben pedig 70 százalékkal emelkedett 2006. április–2007. márciusban, az előző hasonló időszakhoz képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe. A sport- és energiaital kategórián belül utóbbi részaránya sokkal nagyobb: mind mennyiségben, mind értékben 90 százalék felett jár.
A gyorsan bővülő eladások motorja a kereskedelmi márkás energiaitalok kimagasló részesedése. A mennyiségben mért kiskereskedelmi forgalomból 68 százalékot vittek el idén február–márciusban, míg egy évvel korábban 70-et, a tavalyelőtti hasonló periódusban pedig 61 százalékot.
Modern idők szomjoltója a sport- és az energiaital, beszerzésüknek fő színhelyei is a modern bolttípusok. Az összes eladott mennyiség 80 százalék 400 négyzetméter feletti üzletben került a vásárlók kosarába, egy év alatt. Még mindig fölényesen vezet a hipermarket, bár részaránya csökkent 2006. április–2007. márciusban, az előző időszakhoz képest. Emelkedett viszont a 401–2500 négyzetméter közötti, de a kisebb boltok mutatója is.
A kereskedelmi márkák erős pozíciójának következtében az átlagos fogyasztói árak csökkennek az energiaitalnál. A február–márciusi, literenként 601 forinttal szemben egy évvel korábban 615 forintot regisztrált a Nielsen, tavalyelőtt pedig 769 forintot.
A kisebb részesedéssel bíró sportital átlagára inkább hullámzik. A legutóbbi február–márciusi 347 forint/liter az egy évvel korábbit 4 százalékkal meghaladja, a tavalyelőttinél viszont 19 százalékkal alacsonyabb.

Energia- és sportitalok kiskereskedelmi forgalmának megoszlása
a bolttípusok között, százalékban
Bolttípus Energiaital Energiaital Sportital Sportital
2005. április– 2006. április– 2005. április– 2006. április–
2006. március 2007. március 2006. március 2007. március
2500 nm felett 54 49 50 47
401–2500 nm 28 31 28 32
201–400 nm 5 6 7 7
101–200 nm 4 3 4 4
51–100 nm 4 5 7 5
50 nm és kisebb 5 6 4 5
Forrás: Nielsen

Energia- és sportitalok átlagos fogyasztói ára.
Forint/liter
Szegmens 2005. II.–III. 2006. II.–III. 2007. II.–III.
Energiaital 759 615 601
Sportital 431 334 347
Forrás: Nielsen

Kapcsolódó cikkeink