Modern csomagolással a romlás ellen
A világszerte forgalomba kerülő élelmiszer több mint 40 százaléka landol a kukában, az Egyesült Államokban az áru 25 százaléka soha nem kerül a fogyasztók tányérjára a USDA legfrissebb felmérése szerint – ez a tendencia a fejlődő államokban pedig még rémisztőbb. Évente 100 millió tonna élelmiszer rohad meg csak az európai szeméttelepeken, míg naponta 50 ezer ember hal éhen. Az így keletkezett kár nemcsak komoly anyagi terhet ró a gyártókra és a fogyasztókra, hanem a környezetet is jelentősen szennyezi.Ha az élelmiszer nem kerül a tányérunkra, nemcsak attól vonjuk meg a falatot, aki talán a világ másik felén éhezik, hanem a gyártási folyamat során kárba veszett energia és a bomláskor keletkező környezetszennyező anyagok miatt is aggódhatunk. Az élelmiszer előállításához szükséges trágya, a tápanyagok, az energia, a szállítás és a tárolás ráadásul mind-mind költséges járulékai a gyártási folyamatnak, így a fogyasztásra nem kerülő élelmiszer a profit jelentős részét fölözi le.
További problémát jelent, hogy míg sokan azt hiszik, az élelmiszer nem veszélyes a környezetre a természetes bomlási folyamatnak köszönhetően, a rothadó élelmiszer valójában metánt bocsát ki, ami az egyik legveszélyesebb, üvegházhatásért is felelős gáz. A metán hússzor károsabb a szén-dioxidnál. Az EPA szerint a különféle ételmaradékok és más organikus hulladékok a szilárd hulladékmennyiség kétharmadát teszik ki.
Kisebb helyigény, hosszabb élettartam
Mindezek fényében érthető, hogy a gyártók és a forgalmazók mindent megtesznek, hogy gátat szabjanak a pazarlásnak. A Sealed Air elsődleges feladatának tartja, hogy az élelmiszer-ellátás teljes folyamata során felszabaduló hulladékmennyiséget a minimumra csökkentse: a Cryovac által forgalmazott élelmiszer-csomagolóanyagok és rendszerek révén a romlandó élelmiszerek forgalmazása biztonságos és hatékony, hiszen a technológia több évtizede követi, hogyan jut el a termék a termelőtől a kereskedőn át a fogyasztóig. A hulladékanyagok csökkentésének technológiája három területet érint:
– a saját gyártási műveleteket,
– a cég termékeinek és szolgáltatásainak tervezését, fejlesztését és kivitelezését,
– a gyárból kikerülő termékek további sorsát.
Általános tendencia, hogy napjainkban a fogyasztók kevesebb alkalommal vásárolva töltik fel háztartásaikat, így érthető, hogy a hosszabb eltarthatósági idejű és a népszerű családi csomagok kerültek a kereskedelmi láncok fókuszába. Ezt figyelembe kell venni a csomagolások fejlesztésénél is.
A húsok csomagolásához Mirabella néven egyedi tálcazáró rendszert fejlesztettek ki a Cryovac szakértői. Az egyedülálló eljárás lehetővé teszi a fólia és a hús érintkezését, a termék elszíneződése nélkül. Nincsen felesleges fejtér, így a tálcát a peremig meg lehet tölteni, tehát a csomagolás magassága a hagyományos tálcazáráshoz képest átlagosan 40 százalékkal csökkenthető. A kisebb helyigény a boltok polcain vonzó, frissességet árasztó megjelenést tesz lehetővé.
A zöldségek és tejtermékek átlagosan két-három héttel tovább tárolhatók megfelelő csomagolásban, a Mirabella pedig 14 nappal tovább tartja „frissen” a legtöbb húsfélét, amelyek csomagolás nélkül két-három nap után megromlanának.
Több bevétel, kevesebb selejt
2008 áprilisában a francia Intermarché szupermarket áttért a Cryovac Mirabella csomagolás használatára. Az eredmény megdöbbentő volt: a bevétel 15 százalékkal nőtt, ráadásul 50 százalékkal csökkent a szupermarket területén kárba veszett termékek száma, köszönhetően annak, hogy a csomagolás megakadályozta a húsok elszíneződését. Persze nemcsak az a fontos, hogy növeljük az időtartamot, amíg az áru a polcon tartható, hanem lényeges szempont az is, hogy nagyobb távolságokra legyenek szállíthatóak ezek a termékek. A gazdaságos, biztonságos szállíthatóság pedig lehetővé teszi, hogy a terméket egy alacsony ár és túltermelés által sújtott zónából egy olyan területre szállítsuk, ahol nagyobb a kereslet az adott árucikk iránt, esetleg hiány van belőle.
„A kutatások bebizonyították: a megromlott, tönkrement, elveszett élelmiszer nemcsak a gyártók és a vásárlók pénztárcáját viseli meg, hanem a környezetre is negatív hatással van – és ezek a következmények jóval ijesztőbbek, mint annak a 30-50 gramm műanyagnak az előállítása, amibe egy átlagos termék csomagolása kerül” – mondta Jim Mize, a Sealed Air alelnöke.
Barok. E.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >