Modern bolttípusok kategóriája a pelenka

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 02. 22. 00:00

A pelenka értékben mért éves kiskereskedelmi forgalmának növekedése az előző évhez képest 10 százalékkal felgyorsult 2006-ban.

 A növekedés azt jelenti, hogy az éves piacméret immár meghaladja a 14 milliárd
forintot. Ugyanakkor változik a forgalom bolttípusok közötti megoszlása,
állapítja meg a Nielsen.
A drogéria piaci részesedése 4
százalékponttal növekedett, és tavaly már elérte a 30 százalékot. Szintén
emelkedett, 3 százalékponttal a 401-2 500 négyzetméter közötti csatorna piaci
részesedése, – 14 százalékra.
Vesztesek egyrészt a 400 négyzetméteresnél
kisebb boltok, amelyek részaránya csökkent. Másrészt mínuszt regisztráltunk a
hipermarketnél is, amelynek domináns pozíciója ettől nem rendült meg: múlt évi
mutatója így is elérte a 49 százalékot.
A patika stagnáló piaci részesedése 1
százalék alatt marad.
Elmondható tehát, hogy a pelenka tipikusan
a modern bolttípusok kategóriája.
A megállapítást más szempontból igazolja
még, hogy a pelenkánál a kereskedelmi márkák pozíciója  jóval meghaladja az átlagot. A
november-decemberi periódusban az eladott pelenkákból 30 százalékot vittek el a
kereskedelmi márkák, főként a diszkontokban. Az egy évvel korábbi hasonló
időszakban 31, a két évvel korábbiban 28 százalékos mutatót regisztráltak.
A darabonkénti átlagárak egy stagnáló vagy
csökkenő időszak után most némileg emelkedtek. Egy-két forint pluszt
regisztráltunk november-decemberben, az előző hasonló időszakhoz képest. A
legkeresettebb maxi szegmensben egy darab átlagos fogyasztói átlagára 46 forint
volt tavalyelőtt november-decemberben, majd rá egy évre 44, legutóbb pedig 45
forint.    Második legnépszerűbb szegmens
a midi, amelynek átlagos fogyasztói ára az említett három időszakban 41, 39 és
40 forint volt.
Táblázat. A pelenka mennyiségben mért
kiskereskedelmi forgalmából az egyes bolttípusok részesedése. Százalékban. 

Bolttípus

2005

2006

2500 nm felett

53

49

401-2500 nm

11

14

201-400 nm

  3

  2

51-200 nm

  5

  3

50 nm és kisebb

  1

  1

Vegyi áru szaküzlet

26

30

Patika

 

  1

 Forrás: Nielsen

 Táblázat. A pelenka mennyiségben mért
kiskereskedelmi forgalmából az egyes szegmensek részesedése. Százalékban.

Szegmens

2004 július-2005 június

2005 július-2006 június

Újszülött

  2

  2

Mini

  6

  6

Midi

17

17

Maxi

38

38

Maxi plus

16

15

Extra nagy

21

22

 Forrás: Nielsen

Táblázat. A pelenka átlagos fogyasztói
árának változása. Forint/darab

Szegmens

2004 november-december

2005 november-december

2006 november-december

Mini

36

36

37

Midi

41

39

40

Maxi

46

44

45

Maxi plus

53

52

52

Extra nagy

55

52

56

Kapcsolódó cikkeink