Modern bolttípusok kategóriája a pelenka
A pelenka értékben mért éves kiskereskedelmi forgalmának növekedése az előző évhez képest 10 százalékkal felgyorsult 2006-ban.
A növekedés azt jelenti, hogy az éves piacméret immár meghaladja a 14 milliárd
forintot. Ugyanakkor változik a forgalom bolttípusok közötti megoszlása,
állapítja meg a Nielsen.
A drogéria piaci részesedése 4
százalékponttal növekedett, és tavaly már elérte a 30 százalékot. Szintén
emelkedett, 3 százalékponttal a 401-2 500 négyzetméter közötti csatorna piaci
részesedése, – 14 százalékra.
Vesztesek egyrészt a 400 négyzetméteresnél
kisebb boltok, amelyek részaránya csökkent. Másrészt mínuszt regisztráltunk a
hipermarketnél is, amelynek domináns pozíciója ettől nem rendült meg: múlt évi
mutatója így is elérte a 49 százalékot.
A patika stagnáló piaci részesedése 1
százalék alatt marad.
Elmondható tehát, hogy a pelenka tipikusan
a modern bolttípusok kategóriája.
A megállapítást más szempontból igazolja
még, hogy a pelenkánál a kereskedelmi márkák pozíciója jóval meghaladja az átlagot. A
november-decemberi periódusban az eladott pelenkákból 30 százalékot vittek el a
kereskedelmi márkák, főként a diszkontokban. Az egy évvel korábbi hasonló
időszakban 31, a két évvel korábbiban 28 százalékos mutatót regisztráltak.
A darabonkénti átlagárak egy stagnáló vagy
csökkenő időszak után most némileg emelkedtek. Egy-két forint pluszt
regisztráltunk november-decemberben, az előző hasonló időszakhoz képest. A
legkeresettebb maxi szegmensben egy darab átlagos fogyasztói átlagára 46 forint
volt tavalyelőtt november-decemberben, majd rá egy évre 44, legutóbb pedig 45
forint. Második legnépszerűbb szegmens
a midi, amelynek átlagos fogyasztói ára az említett három időszakban 41, 39 és
40 forint volt.
Táblázat. A pelenka mennyiségben mért
kiskereskedelmi forgalmából az egyes bolttípusok részesedése. Százalékban.
Bolttípus |
2005 |
2006 |
2500 nm felett |
53 |
49 |
401-2500 nm |
11 |
14 |
201-400 nm |
3 |
2 |
51-200 nm |
5 |
3 |
50 nm és kisebb |
1 |
1 |
Vegyi áru szaküzlet |
26 |
30 |
Patika |
|
1 |
Forrás: Nielsen
Táblázat. A pelenka mennyiségben mért
kiskereskedelmi forgalmából az egyes szegmensek részesedése. Százalékban.
Szegmens |
2004 július-2005 június |
2005 július-2006 június |
Újszülött |
2 |
2 |
Mini |
6 |
6 |
Midi |
17 |
17 |
Maxi |
38 |
38 |
Maxi plus |
16 |
15 |
Extra nagy |
21 |
22 |
Forrás: Nielsen
Táblázat. A pelenka átlagos fogyasztói
árának változása. Forint/darab
Szegmens |
2004 november-december |
2005 november-december |
2006 november-december |
Mini |
36 |
36 |
37 |
Midi |
41 |
39 |
40 |
Maxi |
46 |
44 |
45 |
Maxi plus |
53 |
52 |
52 |
Extra nagy |
55 |
52 |
56 |
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >