MNKSZ: magyar kereskedők érdekképviselete az Európai Unióban
Száz százalékig magyar tulajdonban lévő kereskedelmi vállalatok érdekeit képviseli a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (MNKSZ). Kétszázhatvan tagjának együttes éves árbevétele meghaladja az 1000 milliárd forintot, ami súlyt ad véleményüknek. Tagságuk mintegy 70 százaléka az FMCG-szektorban működik.
A szövetség megalakulása óta (2014) azon dolgozik, hogy tagjainak érdekei megjelenjenek a jogszabályalkotás folyamatában. Felhívják a figyelmet a magyar kereskedők szerepére, fontosságára és tevékenységük nemzetgazdasági összefüggéseire.
– Korábban a magyar tulajdonú kereskedelmi vállalkozásoknak nem nyílt elég lehetőségük arra, hogy érdemben részt vegyenek a mindennapjaikat meghatározó és befolyásoló jogszabályok kialakításában, módosításában – tájékoztat Neubauer Katalin, aki 2016 óta az MNKSZ főtitkára.
A szövetség a hazai érdekegyeztetés és érdekképviselet legmagasabb szintjeit tekintve is fejlődött az elmúlt években. Tagja lett a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanácsnak (NGTT) és a kereskedelmi Ágazati Párbeszéd Bizottságnak (ÁPB).
Szolgáltatások a kkv-szektornak
Az MNKSZ a tagjai számára az érdekképviseleti tevékenység mellett olyan szolgáltatásokat is nyújt, amely közvetlen gazdasági előnyöket jelent a vállalkozásoknak:
• Keretszerződéseket kötnek, hogy segítsék a kkv-szektor szereplőinek napi munkáját, legyen az pl. GDPR, vagy önellenőrzési terv rendeletnek történő megfelelés.
• A dinamikusan növekvő kártyás vásárlásokra tekintettel, az idei évtől speciális szerződést kötöttek a kártyaterminálokra vonatkozóan, hogy egyedi feltételrendszer álljon a tagok rendelkezésére.
• A tagok között olyan aktív kommunikációs csatornát működtetnek, amelyen keresztül jó gyakorlatokat, ötleteket és tudást osztanak meg célirányosan a tagság számára releváns témákban.
• A szövetség harmadik félként igyekszik segítséget nyújtani és a békés rendezés útját megtalálni olyan esetekben, amikor egy vállalkozás és egy felettes szerv között vitás helyzet alakul ki.
Európai szintű érdekképviselet
2019 áprilisától egészen új dimenziók nyíltak meg az MNKSZ tagjai számára az érdekérvényesítés területén. Közvetlen tagságot nyertek a magyar tulajdonú kiskereskedelmi vállalkozások a brüsszeli székhelyű Independent Retail Europe (Független Európai Kiskereskedők) elnevezésű nemzetközi szervezetben. Európa-szerte csaknem 600 000 kereskedelmi egységet képvisel a szervezet, amelynek jelentős az érdekképviseleti ereje az az Európai Parlamentben és az Európai Bizottságban, illetve az európai jogalkotás teljes folyamatában.
– Megtisztelő és büszkeséggel tölt el bennünket, hogy szövetségünk, az MNKSZ felvételt nyert az 1963-ban alakult Independent Retail Europe tagjai sorába. A Független Európai Kiskereskedői szervezet jelentőségét és súlyát mutatja, hogy tagjai éves árbevétele meghaladja az 1000 milliárd eurót – mondta lapunknak Neubauer Katalin.
– A szervezet minden kereskedelmet érintő új és változó európai irányelvet, jogszabályt a tagság közösen kialakított érdekei szerint véleményez, emellett rendszeres találkozókat szervez az egyes szakterületekért felelős bizottságokkal, azok tagjaival. Az Independent Retail Europe tagjainak, így a jövőben az MNKSZ-nek is lehetősége lesz közvetlenül részt venni ebben a folyamatban – ismertette a főtitkár.
Kifejtette: eddig a hazai piacon is túlsúlyban lévő nemzetközi kereskedelmi láncok, nagyvállalatok közvetlen képviselete volt erős az Unióban, míg a magyar cégek érdekei kevésbé jelentek meg.
Szavai szerint egy évig dolgoztak azon, hogy az MNKSZ az 56 éve alapított kereskedelmi szövetség tagja lehessen, amellyel jelentős szintet léptek az érdekképviselet területén.
– Mindez lehetőséget ad arra, hogy az európai parlamenti választások utáni új ciklusban, 2019–2024 között az MNKSZ tagjainak érdekei megjelenjenek az európai jogszabályalkotás folyamatában. Ezzel feltétlenül élnünk kell, mert tudjuk, hogy a vállalkozások működését befolyásoló és meghatározó jogszabályok legalább 70 százaléka Brüsszelből, az Európai Parlamentből származik – jegyezte meg a főtitkár.
Az MNKSZ a jövőben a tagság további bővítésével az FMCG mellett más szakmacsoportok még erősebb jelenlétével kívánja hangsúlyozni a magyar kereskedők, magyar márkák és magyar termékek szerepének fontosságát és nemzetgazdasági jelentőségét. (x)
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Megszólalt a MOHU a visszaváltási limit kapcsán
A MOHU október 26-tól 5000 forintra mérsékelte az italcsomagolások visszaváltásánál…
Tovább olvasom >Ésszerű megoldás a visszaváltó automaták 5000 forintos limitje
A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség egyetért azzal a nemrég bevezetett…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >