MNKH: Zászlóshajókkal az új horizontok felé
A magyar élelmiszer pozícionálását és az országimázs javítását említette meg a jövő legfontosabb feladatai között Ducsai-Oláh Zsanett, a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. (MNKH) tavasszal kinevezett vezérigazgatója.
A szervezet további kereskedőházak nyitását tervezi, emellett pedig nagyobb hangsúlyt fektet a magyar tudás értékesítésére és integrátori szerepének fokozására is.
– Mennyiben járult hozzá megalakulása óta az MNKH a magyar export fejlődéséhez?
– A Magyar Nemzeti Kereskedőház elsődleges célja, hogy a magas hozzáadott értékkel rendelkező, nemzetközileg is versenyképes termékeket és technológiákat előállító magyar cégeket külföldi piacokhoz segítse. Sikerességünk mércéje, hogy a magyar vállalkozások milyen hatékonysággal és mennyire tartósan tudnak a külpiacokon érvényesülni. Ma már 29 országban van kereskedőházunk, melyeken keresztül releváns külpiaci információkat biztosítunk partnereink számára. Emellett kiállításokon, vásárokon való megjelenés támogatásával, üzleti találkozók és fórumok szervezésével is segítjük a vállalkozásokat.
– Tavasszal nevezték ki a cég élére. Milyen célokat és feladatokat lát maga előtt?
– Érkezésem után kissé átalakult a szervezet működése. Ennek egyik eleme a Technológia és Tudástranszfer Igazgatóság létrejötte, amely jelzi, hogy a jövőben nagyobb hangsúlyt helyezünk az innovatív technológiák és a kutatási eredmények külpiacokra juttatására.
Másik változás, hogy exportfejlesztési törekvéseinkben a kínálatorientáltságot helyezzük előtérbe. Ágazatonként kiválasztjuk azt a 30-40 céget, melyek komoly exporttapasztalattal, visszaigazolt versenyképességgel rendelkeznek. Őket szánjuk zászlóshajóknak az általunk megnyitott új horizontok felé, nyomukban a többi feltörekvő magyar céggel.
Mindezeken felül szeretném erősíteni az MNKH integrátori szerepét. Fontosnak tartom, hogy az új piacokon – például Afrikában és Dél-Amerikában – kompetenciaközpontokat hozzunk létre. Felméréseinkből kirajzolódik, hogy ezekben az új célországokban mely ágazatokban lehetnek a legjobb esélyeink a piacszerzésre – ilyen például Argentínában az egészségipar vagy Kolumbiában az informatika.
– A közeljövőben hol várható irodanyitás?
– A közép-kelet-európai régióban (a szomszédos országokban és Lengyelországban) 22 kereskedőházat tervezünk működtetni, de irodákat nyitunk előreláthatólag Kambodzsában és Japánban, valamint több dél-amerikai országban, illetve Kubában is.
– Hogyan ítéli meg a magyar élelmiszeripar exportesélyeit, lehetőségeit?
– Egyik legfontosabb teendőnk a magyar élelmiszerek pozícionálása a külpiacon. Magyarország kiváló éghajlati adottságainak köszönhetően magas minőségű termékeket tud előállítani. Éppen ezért tervezzük egy egységes ernyőmárka kialakítását is, amellyel nemzetközileg is kommunikálhatjuk kiemelkedő minőségű termékeinket.
A Magyar Turizmus Zrt.-vel együttműködésben még nagyobb hangsúlyt kívánunk fektetni az országimázs növelésére, a kiállításokon való reprezentatív és megtérülő megjelenésekre. (x)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >