MNB: főként az élelmiszerek drágulása növelte az árakat januárban
Főként az élelmiszerek, kisebb részben az iparcikkek és a piaci szolgáltatások árindexének növekedése nyomán januárban az infláció 0,5 százalékponttal emelkedett az előző hónaphoz képest. A maginfláció 1,0 százalékponttal nőtt, amihez mindhárom termékcsoport – a feldolgozott élelmiszerek, az iparcikkek és a szolgáltatások – áremelkedésének gyorsulása hozzájárult – állapította meg a januári inflációs adatokhoz fűzött kommentárjában a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
Januárban az üzemanyagok továbbra is jelentősen, 1,6 százalékponttal járultak hozzá az éves inflációhoz. Az üzemanyagok nélkül számított kosár havi árváltozása 1,4 százalék volt.
Az év eleji átárazások mértéke érdemben magasabb az elmúlt éveket jellemzőnél. Az átárazás magasabb üteme általánosan megfigyelhető, minek oka, hogy a globális nyersanyag- és energiaárak emelkedése gyorsan és széles termékkörben jelenik meg a fogyasztói árakban.
A jegybank által számított és a tartósabb inflációs tendenciákat megragadni hivatott mutatók emelkedtek az előző hónaphoz képest: az indirekt adóktól szűrt maginfláció 1,0 százalékponttal 7,4 százalékra, a feldolgozott élelmiszerek nélkül számított maginfláció 0,6 százalékponttal 6,4 százalékra, a ritkán változó áru termékek inflációja 0,8 százalékponttal 7,4 százalékra emelkedett decemberről januárra.
Az egyes termékkörök árának alakulását elemezve az MNB megállapította: decemberhez képest az élelmiszerek árai 3,4 százalékkal emelkedtek, ami több, mint másfélszeres áremelkedés az elmúlt évek januárjaival összehasonlítva. A feldolgozatlan élelmiszerek árindexének növekedését elsősorban a baromfihús és a szezonális termékek magyarázzák. A feldolgozott élelmiszerek inflációjának növekedését a termékek széles köre okozta.
Az iparcikkek árai a korábbi évekre jellemző januári csökkenés helyett 0,8 százalékkal emelkedtek az előző hónaphoz képest, így az iparcikkek éves inflációja januárban 6,7 százalékra emelkedett. Az iparcikkeknél tapasztalt áremelkedés összhangban van a nemzetközi folyamatokkal. A tartós és a nem tartós iparcikkek árindexe egyaránt nőtt; a globális félvezetőhiány és a nyersanyagárak emelkedése is a fogyasztói árak emelkedése irányába hatott, állapította meg a jegybank elemzése.
A szokásos januári átárazásnál jelentősen magasabb és széles körben jellemző áremelkedés történt piaci szolgáltatások területén, az előző hónaphoz képest 1,2 százalékkal nőttek az árak. Decemberhez hasonlóan az élelmiszerekhez kapcsolódó szolgáltatások árai tovább növekedtek. A piaci szolgáltatások éves árindexe 5,9 százalék volt. Az MNB elemzése kitért arra is, hogy a lakosság inflációs várakozását mérő mutatókat a szokásosnál nagyobb változékonyság jellemzi. A mutatók januárban az előző hónaphoz képest lényegében nem változtak és értékük a jegybanki célsáv fölött alakul – közölte a jegybank. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
MNB: romlott Magyarország versenyképessége az uniós rangsorban
Magyarország versenyképessége két helyet romlott 2023-ban a megelőző évhez képest,…
Tovább olvasom >Nem csak Magyarországon hasítanak a kötelező akciók
Szerbia folytatja az infláció elleni küzdelmet, és tovább bővíti az…
Tovább olvasom >MRSZ Médiatorta: elvitte a magas infláció a magyar reklámpiac növekedését
Közzétették a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) 2023-as média- és kommunikációs piac…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >