MNB: az üzemanyagok és az élelmiszerek drágulása hajtotta fel a januári inflációt
Az infláció emelkedését főként az üzemanyag- és az élelmiszerárak növekedése magyarázza – állapította meg a januári inflációs adathoz fűzött csütörtöki kommentárjában a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
Az év első hónapjában az éves infláció 4,7 százalék volt, 0,7 százalékponttal magasabb a decemberinél, míg a maginfláció 4,0 százalékos volt a decemberi 3,9 százalékot követően. Az indirekt adóktól szűrt maginfláció 3,7 százalékos értéket mutatott, ami 0,2 százalékponttal magasabb a decemberinél.
A jegybank által számított és tartósabb inflációs tendenciákat megragadó mutatók – a keresletérzékeny termékek és a ritkán változó árú termékek és szolgáltatások inflációja – januárban nem változott az előző hónaphoz képest, 3,2 százalékon, illetve 3,4 százalékon maradt.
Az MNB elemzése kiemelte: a feldolgozatlan élelmiszerek szezonálisan igazított és adószűrt árai az előző hónaphoz képest tovább növekedtek, ami leginkább a sertéshús és a friss gyümölcsök árában volt megfigyelhető. Az alkohol és a dohánytermékek ára decemberhez képest emelkedett, amit a dohánytermékeket érintő jövedékiadó-emelés okozott.
Januárban a piaci szolgáltatások árai az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal voltak magasabbak. Az év eleji átárazás mértéke megfelelt a tavalyi évben tapasztaltnak. Az iparcikkek éves inflációja az előző hónaphoz képest lényegében nem változott, mind a tartós iparcikkek, mind a nem tartós iparcikkek inflációja lényegében változatlan maradt. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Csak két uniós országban magasabb az infláció, mint Magyarországon
A Privátbankár Európai Inflációs Körképe hasonlította össze a márciusi és…
Tovább olvasom >Bankmonitor: Több, mint 19 000 milliárd Ft hever a magyaroknál lekötetlenül
Az MNB statisztikái szerint 19 236,1 milliárd forintot tartottak 2025. első…
Tovább olvasom >Az euróövezetben 2,2 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak március után áprilisban is
Az euróövezet éves inflációs rátája áprilisban az előzetes becsléssel összhangban…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mindent a házi kedvencnek! – Euromonitor International 2025
A globális kisállatgondozási piac 2025-ben várhatóan eléri a 215 milliárd…
Tovább olvasom >Háromból két fogyasztó jobb vásárlási élményre számít
Egy friss felmérés szerint a fogyasztók és az üzleti vezetők…
Tovább olvasom >IDEAAL™: Versenyképes fehérjekészítmény hazai szereplőktől
Egy közös kutatásfejlesztési projekt, három szereplő, egy egyedülálló tejfehérje-készítmény –…
Tovább olvasom >