MNB: az infláció és a maginfláció is a jegybank márciusi előrejelzési sávjának közepén alakult
Az infláció és a maginfláció is a jegybank márciusi Inflációs jelentése előrejelzési sávjának közepén alakult – állapította meg a Magyar Nemzeti Bank márciusi inflációs adatokhoz fűzött elemzése.
2024 márciusában folytatódott az infláció csökkenése, a fogyasztói árak éves összevetésben 3,6 százalékkal emelkedtek. A maginfláció és az indirekt adóktól szűrt maginfláció egyaránt 4,4 százalékra csökkent. Februárhoz viszonyítva a teljes fogyasztói kosárra számított és a maginfláció is 0,8 százalékkal emelkedett – írták az elemzésben.
Az éves fogyasztóiár-index márciusban 0,1 százalékponttal mérséklődött az előző hónaphoz képest. Az iparcikkek (-0,3 százalékpont), az élelmiszerek (-0,2 százalékpont) és a piaci szolgáltatások (-0,1 százalékpont) lassító hozzájárulását nagyrészt ellensúlyozta az üzemanyagok (+0,3 százalékpont) és a szabályozott árú termékek és szolgáltatások (+0,2 százalékpont) inflációt emelő hatása.
Az infláció elmúlt 14 hónapban tapasztalt erőteljes lassulását a fegyelmezett monetáris politika, a kormányzat versenyt erősítő lépései, a visszafogott kereslet, a bázishatások és a korábbinál érdemben alacsonyabb külső költségkörnyezet együttes hatása okozza – összegezte az MNB.
A márciusi átárazások mértéke az iparcikkek esetén megfelelt a historikus átlagnak, miközben a piaci szolgáltatásoknál magasabban, az élelmiszereknél pedig alacsonyabban alakult.
Az értékelés egyebek mellett kiemelte azt is, hogy a szabályozott árú termékek és szolgáltatások árai februárhoz képest 0,8 százalékkal emelkedtek, amit a vezetékes gáz árának emelkedése okozott annak következtében, hogy csökkent az alacsonyabb hatósági ár mennyiségi korlátja alá eső lakossági fogyasztás aránya.
Kapcsolódó cikkeink
K&H: a tényadatban szereplőnél jóval komolyabb inflációt érzékelnek a középkorúak
A középkorú magyarok inflációs érzete továbbra is messze meghaladja a…
Tovább olvasom >Júniusban újra emelkedett az infláció – a gyümölcsök drágulása húzza felfelé az árakat
Júniusra 4,6 százalékra nőtt az éves infláció, szemben a májusi…
Tovább olvasom >Krisán László: A stabilizáció az első lépés, de a versenyképességhez új válaszokra van szükség
A vállalkozások számára 2024 a stabilizáció időszaka volt – de…
Tovább olvasom >További cikkeink
Spanyolországban vezeti be első AI-alapú megoldását a Carrefour
A francia Carrefour Spanyolországot választotta első mesterségesintelligencia-alapú megoldásának bevezetésére. Az AI.Carrefour…
Tovább olvasom >Kétszeres POP világbajnok a magyar Gösser Spritz display
Idén két világbajnoki címre is büszke lehet a hazai POP-szakma.…
Tovább olvasom >Legendás olasz panettone-gyártót vett az ír Valeo Foods
Újabb olasz cég felvásárlását jelentette be az ír székhelyű Valeo…
Tovább olvasom >