MNB: a szolgáltatások drágulása növelte a maginflációt
Az infláció szeptemberben 0,3 százalékponttal 2,8 százalékra csökkent, a maginfláció 0,2 százalékponttal 3,9 százalékosra emelkedett. Az infláció lassulását elsősorban a feldolgozatlan élelmiszerek és az üzemanyagok árindexének csökkenése okozta, míg a maginfláció emelkedését a piaci szolgáltatások árindexe magyarázza – állapította meg a szeptemberi inflációs folyamatokat elemezve a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
A jegybank által számított és az infláció alakulásának mélyén rejlő folyamatokat megragadni hivatott alapmutatók közül szeptemberben az indirekt adóktól szűrt maginfláció és a keresletérzékeny termékek inflációja is 0,2 százalékponttal emelkedett 3,4, illetve 3,1 százalékosra. A ritkán változó termékek inflációja szeptemberben harmadik hónapja 3,4 százalékon áll.
Az MNB elemzése kiemelte: a piaci szolgáltatások árai szeptemberben egy hónap alatt 0,8 százalékkal emelkedtek. A korábbi években tapasztaltnál magasabb árdinamikát egyetlen alcsoport, a mobiltelefon és internet szolgáltatások kiugró, 3,1 százalékos havi áremelkedése okozta.
A feldolgozatlan élelmiszerek – szezonálisan igazított és adószűrt – árai az előző hónaphoz képest mérséklődtek, amihez döntően a friss zöldségek árcsökkenése járult hozzá.
A feldolgozott élelmiszerek – szezonálisan igazított és adószűrt – árai emelkedtek szeptemberben, amit elsősorban a tej- és tejtermékek áremelkedése magyarázott – állapította meg a jegybank elemzése. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
K&H: a nagy programok hajtják a zöldhiteleket
A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati…
Tovább olvasom >Új gazdasági „akcióterv”: Reális-e a háztartási hitelállomány további növelése?
A hazai lakhatási válság sajnálatos velejárója, hogy a többség nem…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >