MNB: a szolgáltatások drágulása növelte a maginflációt
Az infláció szeptemberben 0,3 százalékponttal 2,8 százalékra csökkent, a maginfláció 0,2 százalékponttal 3,9 százalékosra emelkedett. Az infláció lassulását elsősorban a feldolgozatlan élelmiszerek és az üzemanyagok árindexének csökkenése okozta, míg a maginfláció emelkedését a piaci szolgáltatások árindexe magyarázza – állapította meg a szeptemberi inflációs folyamatokat elemezve a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
A jegybank által számított és az infláció alakulásának mélyén rejlő folyamatokat megragadni hivatott alapmutatók közül szeptemberben az indirekt adóktól szűrt maginfláció és a keresletérzékeny termékek inflációja is 0,2 százalékponttal emelkedett 3,4, illetve 3,1 százalékosra. A ritkán változó termékek inflációja szeptemberben harmadik hónapja 3,4 százalékon áll.
Az MNB elemzése kiemelte: a piaci szolgáltatások árai szeptemberben egy hónap alatt 0,8 százalékkal emelkedtek. A korábbi években tapasztaltnál magasabb árdinamikát egyetlen alcsoport, a mobiltelefon és internet szolgáltatások kiugró, 3,1 százalékos havi áremelkedése okozta.
A feldolgozatlan élelmiszerek – szezonálisan igazított és adószűrt – árai az előző hónaphoz képest mérséklődtek, amihez döntően a friss zöldségek árcsökkenése járult hozzá.
A feldolgozott élelmiszerek – szezonálisan igazított és adószűrt – árai emelkedtek szeptemberben, amit elsősorban a tej- és tejtermékek áremelkedése magyarázott – állapította meg a jegybank elemzése. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Komoly átalakulásban a magyar tésztapiac
A szokások változása alapjaiban formálják át a magyar tésztapiacot –…
Tovább olvasom >Magyarország gazdasági sérülékenysége: okok, következmények és lehetséges kiutak
Az elmúlt évek gazdasági folyamatai ismét ráirányították a figyelmet a…
Tovább olvasom >NGM: a kormány üdvözli, hogy a kereskedelmi bankok is részt vesznek az áremelések elleni küzdelemben
A kormány üdvözli, hogy a kereskedelmi bankok önkéntes alapon vállalják…
Tovább olvasom >További cikkeink
Szétzilált piac, bizonytalan jövő – súlyos következményekkel járhat a ragadós száj- és körömfájás-járvány
Miközben a hatóságok versenyt futnak az idővel, hogy megfékezzék a…
Tovább olvasom >Kiderült, melyik a reklámpiac legerősebb hónapja
Továbbra is a november a legerősebb hónap a reklámpiacon –…
Tovább olvasom >A GKI 2-2,5%-os gazdasági növekedést vár 2025-ben
A GKI Gazdaságkutató Zrt. 2025-re 2-2,5%-os GDP-növekedést prognosztizál, amely a külpiaci…
Tovább olvasom >