MNB: a dohánytermékek áremelkedése növelte a maginflációt tavaly decemberben
A keresletérzékeny termékek és az üzemanyagok inflációs hozzájárulása tavaly decemberben emelkedett, amit az élelmiszerek inflációs hozzájárulásának mérséklődése ellensúlyozott, így összességében az infláció az előző hónaphoz képest nem változott. A maginfláció 0,1 százalékponttal emelkedett, aminek hátterében az alkohol és dohánytermékek magasabb áremelkedése áll – kommentálta a decemberi inflációs adatokat a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
Az MNB által számított és a tartósabb inflációs tendenciákat megragadó mutatók között az indirekt adóktól szűrt maginfláció decemberben 0,1 százalékponttal 3,4 százalékra, a keresletérzékeny termékek árindexe 0,3 százalékponttal 3,3 százalékra emelkedett míg a ritkán változó árú termékek inflációja pedig negyedik hónapja változatlanul 4,0 százalék maradt.
Az árazási döntéseket a koronavírus-járvány megjelenését követően nagyobb változékonyság és a szokásostól eltérő szezonális mintázat jellemezte. A nyári hónapok magasabb átárazásait követően szeptembertől a dezinflációs hatások erősödtek. Ezzel összhangban az év utolsó időszakát általánosan alacsonyabb árdinamika jellemezte – állapították meg.
Az iparcikkek éves inflációja nem változott decemberben. A termékkörön belül a tartós iparcikkek árindexe az előző hónaphoz képest enyhén emelkedett, míg a nem tartós iparcikkek árindexe kis mértékben csökkent.
A piaci szolgáltatások árai az előző hónaphoz képest 0,1 százalékkal csökkentek. A korábbi évek átlagánál alacsonyabb havi árdinamikát főként a mobiltelefon, internet szolgáltatások árainak csökkenése okozta állapította meg az MNB elemzése.
Az élelmiszerek inflációja jelentősen mérséklődött az előző hónaphoz képest. A termékkörön belül a feldolgozatlan élelmiszerek árindexének mérséklődéséhez döntően a sertéshús, a tojás, illetve a friss gyümölcsök járultak hozzá, míg a feldolgozott élelmiszerek esetében a termékek széles köre magyarázza az infláció csökkenését.
Az üzemanyagárak az előző hónaphoz képest a kőolaj világpiaci árának emelkedésével párhuzamosan nőttek – jegyezte meg az MNB. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
MNB: a gazdasági növekedéssel erősödhet a kereskedelmi ingatlanpiac aktivitása
Miután 2023-ban az irodapiaci és ipari-logisztikai kihasználatlansági ráták visszafogott kereslet…
Tovább olvasom >Így vélekednek a magyarok a dohányzási kultúráról
Egyre többen használnak hevített dohányterméket, így felmerül a kérdés, hogyan…
Tovább olvasom >MNB: az infláció és a maginfláció is a jegybank márciusi előrejelzési sávjának közepén alakult
Az infláció és a maginfláció is a jegybank márciusi Inflációs…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mit mondanak a vásárlók az új kereskedelmi eszközökről?
A Consumer Panel Hungary GfK–YouGov év elején megkérdezte paneltagjait online vásárlási szokásaikról,…
Tovább olvasom >Speciális élelmiszerek toplistája: 1. Diabetikus, 2. Szénhidrátcsökkentett, 3. Laktózmentes
Együnk-e tojást, vagy nem ajánlott? Igyunk-e állati eredetű tejet, vagy…
Tovább olvasom >Közösség a közösségben
A Magyar Termék Nonprofit Kft. legutóbbi, MesterMűvek üzleti workshopja igazi mérföldkőnek bizonyult, miután…
Tovább olvasom >