MLE: a reklámadó versenyhátrányba hozza a hazai médiavállalkozásokat
Az Országgyűlés Gazdasági Bizottsága mai ülésén Lázár János miniszter úr beszámolt az Európai Bizottság által a reklámadótörvény miatt Magyarország ellen indított kötelezettségszegési eljárásokról, azok várható kimeneteléről. A bizottsági ülésen két szempontból vizsgálták a kialakult helyzetet egyrészről az adó mértékét illetően, másrészről pedig a adókötelezettség versenyjogi szempontú megfelelősége szempontjából – olvasható a Magyar Lapkiadók Egyesületének közleményében.
A sajtóban többször példaként emlegetett osztrák adónemmel kapcsolatban a magyar médiavállalkozásokat, gazdasági szereplőket képviselő Magyar Lapkiadók Egyesülete, megkönnyítendő a Bizottság munkáját, minden bizottsági tagnak részletes tájékoztatást küldött, bemutatva az osztrák és a jelenlegi és a nyilatkozatokban elhangzott tervezett magyar reklámadó szabályozása közötti markáns különbséget.
A főbb eltérések egyebek között az adózás alá vontak körében, a reklámadóból befolyt adóbevételek felhasználásában, az adófizetés alóli kivételek számossága tekintetében nyilvánulnak meg. Az osztrák szabályozásban számos kivétel található, mely segíti a kisebb bevételű médiavállalkozásokat. Különösen fontos, hogy Ausztriában, hasonlóan más európai országokhoz nem, hogy tovább terhelik a lapkiadó vállalkozásokat, hanem a kivetett adóból befolyt összeget a kormányzat egyéb támogatásokkal együtt, különböző csatornákon ugyan, de teljes egészében visszaforgatja a nyomtatott média iparágba ezzel is segítve a tájékoztatást és erősítve a média gazdasági szerepét.
Ugyanez a helyzet Görögországban is, ahol a reklámadóból származó bevételekből az arra rászoruló piaci szereplők részesülnek támogatásban.
Jól működő piacgazdaságokban is bevett szokás, hogy az írott média mint a tájékoztatás meghatározó szereplői közösségi támogatásban részesülnek mint például a francia sajtóalap, vagy ugyancsak az ausztriai szerencsejáték-bevételekből átadott sajtótámogatás formájában. Ugyanakkor nem hallgatható el az a tény sem, hogy dacára az adóbevételeknek az ágazatra nézve kedvező felhasználására, Ausztriában például az adó bevezetését követően 17,5 %-kal csökkent a médiapiaci szereplők száma.
A szakma felhívja ismét a döntéshozók figyelmét arra, hogy bármilyen a hazai médiavállalkozásokra kivetett adónem továbbra is versenyhátrányt jelent az online piacon túlsúlyban lévő globális szereplőkkel szemben.
A Magyar Lapkiadók Egyesülete – mint a reklám és médiapiaci szereplők egyik legnagyobb létszámú gazdasági képviseleti szervezete – csakúgy mint korábban, most is nyitott az egyeztetésre annak érdekében, hogy a ma már a kormányzat részéről nyíltan ágazati különadóként meghatározott adónem kivetése káros a gazdasági növekedés szempontjából. Az abból befolyó bevétel felhasználása könnyen napi politikai játszmák eszköze lehet, tovább nehezítve egy egyébként is strukturális problémákkal küzdő iparág helyzetét.
Kapcsolódó cikkeink
Ismét Business Superbrands elismerést kapott a Magyar Logisztikai Egyesület
A Magyar Logisztikai Egyesületet (MLE) 2025 júniusában ismét Business Superbrands…
Tovább olvasom >Terméktervezés mindenkiért – útmutató az élelmiszeripari akadálymentességhez
Az esélyegyenlőség a mindennapokban kezdődik – ezt az elvet követve…
Tovább olvasom >A jövőnek kell dolgozni úgy, hogy ne vegyük el a fókuszt a jelenről
Kreatív szakemberből lett parfümőr, de Hídvégi Tom szerint mindkét szakma…
Tovább olvasom >További cikkeink
WHO: 50 százalékos drágulást sürgetnek a dohány, az alkohol és a cukros üdítők esetében
A következő tíz évben legalább 50 százalékkal kellene növelni a…
Tovább olvasom >Gyorsult az euróövezet gazdasági teljesítményének növekedése júniusban
Gyorsult az euróövezet gazdasági teljesítményének növekedése júniusban az S&P Global…
Tovább olvasom >Így változnak a gyógyszerárak: árkorlátozást vezetett be a kormány
Július 1-jétől életbe lépett a Nemzetgazdasági Minisztérium gyógyszerekre vonatkozó árkorlátozása,…
Tovább olvasom >