MLE: a reklámadó versenyhátrányba hozza a hazai médiavállalkozásokat
Az Országgyűlés Gazdasági Bizottsága mai ülésén Lázár János miniszter úr beszámolt az Európai Bizottság által a reklámadótörvény miatt Magyarország ellen indított kötelezettségszegési eljárásokról, azok várható kimeneteléről. A bizottsági ülésen két szempontból vizsgálták a kialakult helyzetet egyrészről az adó mértékét illetően, másrészről pedig a adókötelezettség versenyjogi szempontú megfelelősége szempontjából – olvasható a Magyar Lapkiadók Egyesületének közleményében.
A sajtóban többször példaként emlegetett osztrák adónemmel kapcsolatban a magyar médiavállalkozásokat, gazdasági szereplőket képviselő Magyar Lapkiadók Egyesülete, megkönnyítendő a Bizottság munkáját, minden bizottsági tagnak részletes tájékoztatást küldött, bemutatva az osztrák és a jelenlegi és a nyilatkozatokban elhangzott tervezett magyar reklámadó szabályozása közötti markáns különbséget.
A főbb eltérések egyebek között az adózás alá vontak körében, a reklámadóból befolyt adóbevételek felhasználásában, az adófizetés alóli kivételek számossága tekintetében nyilvánulnak meg. Az osztrák szabályozásban számos kivétel található, mely segíti a kisebb bevételű médiavállalkozásokat. Különösen fontos, hogy Ausztriában, hasonlóan más európai országokhoz nem, hogy tovább terhelik a lapkiadó vállalkozásokat, hanem a kivetett adóból befolyt összeget a kormányzat egyéb támogatásokkal együtt, különböző csatornákon ugyan, de teljes egészében visszaforgatja a nyomtatott média iparágba ezzel is segítve a tájékoztatást és erősítve a média gazdasági szerepét.
Ugyanez a helyzet Görögországban is, ahol a reklámadóból származó bevételekből az arra rászoruló piaci szereplők részesülnek támogatásban.
Jól működő piacgazdaságokban is bevett szokás, hogy az írott média mint a tájékoztatás meghatározó szereplői közösségi támogatásban részesülnek mint például a francia sajtóalap, vagy ugyancsak az ausztriai szerencsejáték-bevételekből átadott sajtótámogatás formájában. Ugyanakkor nem hallgatható el az a tény sem, hogy dacára az adóbevételeknek az ágazatra nézve kedvező felhasználására, Ausztriában például az adó bevezetését követően 17,5 %-kal csökkent a médiapiaci szereplők száma.
A szakma felhívja ismét a döntéshozók figyelmét arra, hogy bármilyen a hazai médiavállalkozásokra kivetett adónem továbbra is versenyhátrányt jelent az online piacon túlsúlyban lévő globális szereplőkkel szemben.
A Magyar Lapkiadók Egyesülete – mint a reklám és médiapiaci szereplők egyik legnagyobb létszámú gazdasági képviseleti szervezete – csakúgy mint korábban, most is nyitott az egyeztetésre annak érdekében, hogy a ma már a kormányzat részéről nyíltan ágazati különadóként meghatározott adónem kivetése káros a gazdasági növekedés szempontjából. Az abból befolyó bevétel felhasználása könnyen napi politikai játszmák eszköze lehet, tovább nehezítve egy egyébként is strukturális problémákkal küzdő iparág helyzetét.
Kapcsolódó cikkeink
A jövőnek kell dolgozni úgy, hogy ne vegyük el a fókuszt a jelenről
Kreatív szakemberből lett parfümőr, de Hídvégi Tom szerint mindkét szakma…
Tovább olvasom >Az utánpótlás-nevelést is támogatja a Logisztikai Évkönyv: már várják az idei szerzők jelentkezését
Idén ismét érkezik a Logisztikai Évkönyv legújabb száma, amely már…
Tovább olvasom >Csütörtökön lesz a Logisztika Napja: a héten országszerte logisztikával kapcsolatos programok várhatóak
2025-ben április 10-én lesz a Logisztika Napja. Az eseményre több…
Tovább olvasom >További cikkeink
Sehol se lehet rágyújtani a franciáknál, ahol gyerekek vannak
Franciaország betiltja a dohányzást a gyerekek által látogatott közterületeken Július…
Tovább olvasom >Új korszak a világgazdaságban? – Új kihívások hazánk előtt
2025 májusa a világgazdaságban a változások felgyorsulását hozta. A Közel-Keleten…
Tovább olvasom >Új ciklus, stabil működés, változatlan irány – bizalmat kapott az ÖRT vezetése
Az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) közgyűlése megerősítette a szervezet közvetlen…
Tovább olvasom >