Mitől tízszereződhet meg egy-egy bor ára?

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 07. 04. 11:52

Kevesebben vannak világszerte, mint ahány ember járt az űrben, számuk jóval szerényebb, mint a Nobel-díjasoké, magyar pedig egy sincs közöttük. Képesítésüket nehezebb elnyerni, mint diplomát szerezni a világ legrangosabb egyetemén, hiszen csak a jelentkezők 7-10 százalékának sikerülhet, míg a Harvard Egyetem hallgatói 95 százalékos arányban jutnak hozzá az oklevelükhöz. Egyetlen szavukkal képesek megtízszerezni egy-egy bor árát. Mindezek ellenére alig néhányan ismerik a borok Jedi lovagjait, az úgynevezett Master of Wine cím birtokosait. Kik ők? Hogyan juthattak be a borszakértő elit legszűkebb körébe? És mi különbözteti meg őket a sommelier-ktől?

Közhely, mégis igaz, hogy a bor az emberi civilizáció egyik legfontosabb itala – cseppjeiben ott rejtőzik az emberi kultúra és a gondolkodás kiteljesedésének története, egyben fontos vallási szimbólum is. Sokáig a hatalmat és a presztízst jelképezte, ám ma már mindenki számára elérhető, gasztronómiai szempontból szinte megkerülhetetlen ital. Nem csoda, hogy szakemberek egész sora foglalkozik vele a szőlészektől, borászoktól kezdve, a bortechnológusokon, a gasztronómia legkülönfélébb területeinek képviselőin és a borbírókon át egészen a sommelier-kig.

Sommelier-k és Master of Wine-ok: különböző szerepek, közös szenvedély

Sokunkat már a sommelier-k tudása is lenyűgöz, hiszen tudják, hogy egy-egy alkalomhoz, ételhez vagy ízléshez milyen ital társítható, ismerik a választott bor eredetét, sajátosságait, és még abban is profik, hogy az egyes fajtákat miként kell helyesen felszolgálni. Többen közülük gasztronómiai influenszerként segítik a fogyasztókat, illetve a borok iránt érdeklődőket az információk elsajátításában és a helyes borválasztásban.

Ám van egy szűkkörű tudós társaság, amelyik még a sommelier-knél is bensőségesebb kapcsolatot ápol a mintegy nyolcezer éves múltra visszatekintő borral. Ők egy komplex, három-öt éven át tartó tanulási folyamatot, majd szigorú vizsgák sorát követően szerezhetik meg az úgynevezett Master of Wine címet és kerülhetnek be abba a mindössze 420 főt számláló szakmai elitbe, akiket a borvilág doktoraiként is szokás aposztrofálni.   

A világ legrangosabb boros címe egyetlen intézményben, a londoni Institute of Masters of Wine-ban szerezhető meg. A képzésen a jelentkezők mindössze 7-10 százaléka képes a szigorú követelményeket teljesíteni, mivel kivételes tudás, mentális erő, kitartás, na és persze szenvedély szükségeltetik hozzá. A cím megszerzésének különleges voltát az is mutatja, hogy – bár voltak próbálkozók – a hazai borkultúra gazdag tradíciói ellenére eddig egyetlen magyarnak sem sikerült teljesíteni a Master of Wine cím követelményeit.

Az MoW akadémiai képzésben való részvétel előfeltétele az is, hogy a hallgatók négyes szintű, felsőfokú tanúsítványt szerezzenek az ugyancsak londoni székhelyű Wine & Spirit Education Trustnál, amely a világ egyik legismertebb, borismereti tanfolyamokat lebonyolító szervezete. E képzés elvégzése, illetve az egyes fokozatok megszerzése akár két-három évet is igénybe vehet.

Mindent a borról és azon túlról is

A Master of Wine hivatás jócskán túlmutat a borok pontos ismeretén, bár alapját természetesen ez adja. Nem véletlen, hogy a legfontosabb vizsga kifejezetten az érzékszerveket dolgoztatja meg. A jelölteknek ugyanis egy háromnapos vaktesztsorozaton összesen harminchat – napi tizenkét – bort kell pontosan azonosítaniuk. A borok pontos meghatározása során lényegében tudományos értekezések születnek, amelyeknek ki kell térniük a borok stílusára, szőlőfajtáira, továbbá a leendő Master of Wine-oknak pontosan meg kell határozniuk a borvidéket, az évjáratot, az előállítás során alkalmazott borászati technológiát, a hordóhasználatot, valamint az oxidációs és antioxidációs folyamatokat. Mindezeken felül a bort piaci szempontból is pozicionálniuk kell, egyszersmind felvázolva annak fejlesztési lehetőségeit – és ezzel még csak a felszínt kapargattuk.

Egy Master of Wine pontosan ismeri a bor múltját, kultúrtörténeti értékét, és az egyes borrégiók sajátosságait is, hiszen szakmai felkészülése során kiterjedt történelmi, filozófiai és gazdasági ismeretekre is szert tesz. A szőlőtermesztés és a borkészítés aktuális trendjeit elemezve kifejezetten foglalkozik a globális gazdasági helyzettel és egy-egy vizsgált térség financiális viszonyaival, továbbá pontos tudással rendelkezik arról is, hogy az éghajlatváltozás miként befolyásolja a bortermelési és technológiai folyamatokat. Ilyen értelemben polihisztor a maga szakterületén, s mint ilyen, képes hatással is lenni a gazdasági folyamatokra.

Néhány jó szó is aranyat ér

Egy Master of Wine méltató szavai akár meg is tízszerezhetik egy-egy bor árát. Ebből a szempontból azonban nagy különbség van az MoW-k, illetve az influenszerek véleményformáló képessége és hatása között. Utóbbiak reklámot biztosítanak  egy-egy terméknek vagy márkának, a Master of Wine viszont szigorú szakmai elemzések révén formál véleményt és határozza meg egy bor értékét.

Persze a Master of Wine cím birtokosai is élnek az influenszerek által használt eszköztárral, többen közülük Instagram- vagy TikTok-csatornát is működtetnek. E hivatásnak ugyanis – az életre szóló tanulás mellett – célja a tanítás, az ízlésformálás, végső soron pedig az, hogy a fogyasztók valóban megtapasztalhassák a jó bor nyújtotta örömöket, gasztronómiai és esztétikai élményeket.

Ám egy Master of Wine természetes közege nem a világháló, hanem sokkal inkább a lankás szőlőhegy, a présház vagy a pincemély. Ha egy MoW feltűnik egy-egy pincészet háza táján, az egyúttal azt is jelenti, hogy megbízója elkötelezett a valódi minőség és az innováció iránt. Borkedvelők, érdemes tehát résen lenni!

Kapcsolódó cikkeink