Mit gondolnak a magyar családok a pazarlás elkerüléséről?
Az Unilever felmérést készített a magyar családok életmódjáról, és ebből összeállították a kedvenc pazarlás-megelőző tippek listáját. Az is kiderült, hogy kit milyen érvek győztek meg, és milyenek az ideális ösztönzők.
A vállalat azt vizsgálta, hogy a magyar családok hogyan igyekeznek kerülni a pazarlást, és mennyire nyitottak az új háztartásvezetési tippekre. Öt héten át figyelték a kiválasztott családok hétköznapjait, akik kutatási blogjukban rendszeresen kommentálták, véleményezték a különböző vásárlási, főzési, energia- és víztakarékossági tanácsokat.
Az Európában és hazánkban tapasztalható élelmiszerpazarlás mértéke mindenkit meglepett. A budapestiek és vidékiek egyaránt elképedtek azon az adaton, hogy tíz magyar család eltarthatna egy tizenegyediket a megvásárolt, de később kidobott élelmiszerből. De elegendő ez ahhoz, hogy változtassanak is a szokásaikon?
„Fontosak a megosztott infók. Az, hogy például a hamburgerhús előállításához mennyi víz kell, engem is sokkolt. Ezek után, ha csak egy felet is ki kell dobni, az nagyon rossz érzés.” – fejtette ki a felmérésben résztvevő Anita, két kislány és egy kisfiú anyukája.
Nők, férfiak, gyerekek
A különleges akcióban mindkét nem képviselői részt vettek, így jól kirajzolódtak az eltérések a férfiak és nők hozzáállásában. A háztartásvezetés felelősei a családokban a nők, anyukák, feleségek, így ennek megreformálása is az ő feladatuk. Gyakran azonban a gyerekek viszik haza a jó példát az óvodából, iskolából, és anyukájukon keresztül ők ösztönzik a családot az életmódváltásra.
„Ha Tamara lányom a közelben van, semmilyen maradékot nem merek lehúzni a vécén, azonnal rám szólna, hogy a környezetvédelmis néni mondta az iskolában, hogy ne dobjunk ki ételt” – osztotta meg a felmérés során tapasztalatait Vali, a háromgyerekes budapesti családanya.
Fontos megfigyelés, hogy amíg a férfiak számára elsősorban a mérhető, kézzel fogható eredmények számítanak (kevesebb felhasznált víz, több megtakarított összeg stb.), addig a nők akár pusztán a jó érzés miatt is szívesen kipróbálnak pazarláselkerülő tippeket, trükköket és változtatnak a szokásaikon.
Pazarlásmegelőző tippek
A kutatás öt hete alatt a kutatók és a résztvevők sokat tanultak egymástól. A cég megértette a családok véleményét, lelkesedését vagy esetleges fenntartásait, a résztvevők pedig a tippek segítségével megváltoztatták az életüket.
A felmérésből kiderült, hogy a magyar családok kedvenc pazarlásmegelőző tippjei a következők:
Készítsük el előre a heti menüt, mert a tervezett vásárlás a hulladékképződés megelőzésének fontos lépése.
Készítsünk bevásárló listát akár valamilyen applikáció segítségével, így csökkenthető az impulzusvásárlás, ami sokszor felesleges termékek beszerzéséhez vezet.
A vásárlás során figyeljünk a minőségmegőrzési időre! Ha hamarosan felhasználjuk, válasszuk a boltban a közelebbi lejárati idejű terméket. Így megelőzhetjük, hogy az adott áru élelmiszerhulladékként végezze a boltban.
A főzés során használjuk az egészséges felnőttek számára irányadó mértékeket, hogy elkerüljük a felesleg kidobását, vagy a túlzott mennyiségek fogyasztását, ami elhízáshoz is vezet.
Számos telefonra letölthető applikáció és internetes portál ad tanácsot, hogy az otthon található alapanyagokból vagy maradékokból, hogyan tudunk finom ételeket összeállítani. Használjuk ezeket!
A fagyasztás jelentős energiát igényel, ne alkalmazzuk feleslegesen. Ha tudjuk, hogy a maradékot hamarosan felhasználjuk, az egyszerű hűtés is megfelelő megoldást jelent.
Kerüljük az egyszer használatos csomagolást, termeljünk kevesebb hulladékot, ahol csak lehet!
Használjuk a hűtőben kijelölt tárolókat céljuknak megfelelően! Ez segíthet abban, hogy csökkentsük az energiafelhasználást.
Ellenőrizzük a hűtő hőmérsékletét és állítsuk be! Az ideális hőmérséklet 1-5 °C között van. A túlzottan hideg hűtő felesleges energiát fogyaszt, és egyes ételek esetében az ízhatást is rontja, ami ételpazarláshoz vezethet.
Használjunk víztakarékos termékeket (pl. szárazsampont), amelyekkel úgy csökkenthető a vízfogyasztás, hogy kényelmetlenül sem kell érezni magunkat.
Milyen érvek működnek?
A különböző tippek folyamatos alkalmazása mindenki esetében más és más okból működött. Általános tanulságként elmondható, hogy a kutatásban résztvevőket a könnyen megérthető és szokássá tehető, eszközökkel támogatott, új információkkal is szolgáló, a jobbik énjüket megmutató és erősítő tippek győzték meg.
„A nagy adagok és az elhízás közti összefüggés érdekes volt számomra. A táblázat kinyomtatva a konyha része lesz, így megkönnyítve az élelmiszer mennyiség tervezést” – mondta Zsófi a kétgyermekes szegedi anyuka.
Egymást ösztönözzük
„A cégek és a fogyasztók időnként halogatják a cselekvést, egymásra mutogatnak, egymásra várnak. A fogyasztó azt hiszi, hogy ő egyedül nem tud semmit tenni a nagy cégek mellett, a vállalatok pedig azt mondják, amíg a fogyasztó nem tudatos, addig ők is tehetetlenek. Mi az Unilevernél azt valljuk, hogy saját erőfeszítéseink mellett együtt kell működnünk másokkal is, ha radikális változást kívánunk elérni – olyan változást, amely a rendszereket alapjaiban változtatja meg és nem csak járulékos javulást eredményez” – mondta el Vince Beáta, az Unilever kommunikációs vezetője.
A felmérés háttere
Öt héten keresztül nyolc, különböző életkorú és hátterű család vett részt a felmérésben. Valamennyien nyitottak voltak a környezettudatos, fenntartható életmód iránt, de a témában kezdők. A családok jelentős része Budapesten vagy a főváros környékén él, de két vidéki család is részt vett vizsgálatban. A személyes mélyinterjúk mellett, hétről hétre online naplózás formájában is beszámoltak életvezetési szokásaikról és tapasztalataikról.
Kapcsolódó cikkeink
Klasszikus holland márkák eladására készül az Unilever
Az Unilever olyan klasszikus holland márkák eladását fontolgatja, mint az…
Tovább olvasom >Az élelmiszer-pazarlást csökkentő projekt valósult meg Csongrád-Csanád vármegyében
Nemzetközi összefogással valósult meg egy élelmiszer-pazarlást csökkentő projekt Csongrád-Csanád vármegyében,…
Tovább olvasom >A Unilever növekedését legerősebb márkái támogatják
Erőteljes növekedést könyvelhetett el az Unilever 2024 a harmadik negyedévében,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >Czomba Sándor: jövőre kilenc százalékkal nő a minimálbér
Jövőre kilenc, két év múlva tizenhárom, három év múlva pedig…
Tovább olvasom >