Mit gondolnak a magyar családok a pazarlás elkerüléséről?
Az Unilever felmérést készített a magyar családok életmódjáról, és ebből összeállították a kedvenc pazarlás-megelőző tippek listáját. Az is kiderült, hogy kit milyen érvek győztek meg, és milyenek az ideális ösztönzők.
A vállalat azt vizsgálta, hogy a magyar családok hogyan igyekeznek kerülni a pazarlást, és mennyire nyitottak az új háztartásvezetési tippekre. Öt héten át figyelték a kiválasztott családok hétköznapjait, akik kutatási blogjukban rendszeresen kommentálták, véleményezték a különböző vásárlási, főzési, energia- és víztakarékossági tanácsokat.
Az Európában és hazánkban tapasztalható élelmiszerpazarlás mértéke mindenkit meglepett. A budapestiek és vidékiek egyaránt elképedtek azon az adaton, hogy tíz magyar család eltarthatna egy tizenegyediket a megvásárolt, de később kidobott élelmiszerből. De elegendő ez ahhoz, hogy változtassanak is a szokásaikon?
„Fontosak a megosztott infók. Az, hogy például a hamburgerhús előállításához mennyi víz kell, engem is sokkolt. Ezek után, ha csak egy felet is ki kell dobni, az nagyon rossz érzés.” – fejtette ki a felmérésben résztvevő Anita, két kislány és egy kisfiú anyukája.
Nők, férfiak, gyerekek
A különleges akcióban mindkét nem képviselői részt vettek, így jól kirajzolódtak az eltérések a férfiak és nők hozzáállásában. A háztartásvezetés felelősei a családokban a nők, anyukák, feleségek, így ennek megreformálása is az ő feladatuk. Gyakran azonban a gyerekek viszik haza a jó példát az óvodából, iskolából, és anyukájukon keresztül ők ösztönzik a családot az életmódváltásra.
„Ha Tamara lányom a közelben van, semmilyen maradékot nem merek lehúzni a vécén, azonnal rám szólna, hogy a környezetvédelmis néni mondta az iskolában, hogy ne dobjunk ki ételt” – osztotta meg a felmérés során tapasztalatait Vali, a háromgyerekes budapesti családanya.
Fontos megfigyelés, hogy amíg a férfiak számára elsősorban a mérhető, kézzel fogható eredmények számítanak (kevesebb felhasznált víz, több megtakarított összeg stb.), addig a nők akár pusztán a jó érzés miatt is szívesen kipróbálnak pazarláselkerülő tippeket, trükköket és változtatnak a szokásaikon.
Pazarlásmegelőző tippek
A kutatás öt hete alatt a kutatók és a résztvevők sokat tanultak egymástól. A cég megértette a családok véleményét, lelkesedését vagy esetleges fenntartásait, a résztvevők pedig a tippek segítségével megváltoztatták az életüket.
A felmérésből kiderült, hogy a magyar családok kedvenc pazarlásmegelőző tippjei a következők:
Készítsük el előre a heti menüt, mert a tervezett vásárlás a hulladékképződés megelőzésének fontos lépése.
Készítsünk bevásárló listát akár valamilyen applikáció segítségével, így csökkenthető az impulzusvásárlás, ami sokszor felesleges termékek beszerzéséhez vezet.
A vásárlás során figyeljünk a minőségmegőrzési időre! Ha hamarosan felhasználjuk, válasszuk a boltban a közelebbi lejárati idejű terméket. Így megelőzhetjük, hogy az adott áru élelmiszerhulladékként végezze a boltban.
A főzés során használjuk az egészséges felnőttek számára irányadó mértékeket, hogy elkerüljük a felesleg kidobását, vagy a túlzott mennyiségek fogyasztását, ami elhízáshoz is vezet.
Számos telefonra letölthető applikáció és internetes portál ad tanácsot, hogy az otthon található alapanyagokból vagy maradékokból, hogyan tudunk finom ételeket összeállítani. Használjuk ezeket!
A fagyasztás jelentős energiát igényel, ne alkalmazzuk feleslegesen. Ha tudjuk, hogy a maradékot hamarosan felhasználjuk, az egyszerű hűtés is megfelelő megoldást jelent.
Kerüljük az egyszer használatos csomagolást, termeljünk kevesebb hulladékot, ahol csak lehet!
Használjuk a hűtőben kijelölt tárolókat céljuknak megfelelően! Ez segíthet abban, hogy csökkentsük az energiafelhasználást.
Ellenőrizzük a hűtő hőmérsékletét és állítsuk be! Az ideális hőmérséklet 1-5 °C között van. A túlzottan hideg hűtő felesleges energiát fogyaszt, és egyes ételek esetében az ízhatást is rontja, ami ételpazarláshoz vezethet.
Használjunk víztakarékos termékeket (pl. szárazsampont), amelyekkel úgy csökkenthető a vízfogyasztás, hogy kényelmetlenül sem kell érezni magunkat.
Milyen érvek működnek?
A különböző tippek folyamatos alkalmazása mindenki esetében más és más okból működött. Általános tanulságként elmondható, hogy a kutatásban résztvevőket a könnyen megérthető és szokássá tehető, eszközökkel támogatott, új információkkal is szolgáló, a jobbik énjüket megmutató és erősítő tippek győzték meg.
„A nagy adagok és az elhízás közti összefüggés érdekes volt számomra. A táblázat kinyomtatva a konyha része lesz, így megkönnyítve az élelmiszer mennyiség tervezést” – mondta Zsófi a kétgyermekes szegedi anyuka.
Egymást ösztönözzük
„A cégek és a fogyasztók időnként halogatják a cselekvést, egymásra mutogatnak, egymásra várnak. A fogyasztó azt hiszi, hogy ő egyedül nem tud semmit tenni a nagy cégek mellett, a vállalatok pedig azt mondják, amíg a fogyasztó nem tudatos, addig ők is tehetetlenek. Mi az Unilevernél azt valljuk, hogy saját erőfeszítéseink mellett együtt kell működnünk másokkal is, ha radikális változást kívánunk elérni – olyan változást, amely a rendszereket alapjaiban változtatja meg és nem csak járulékos javulást eredményez” – mondta el Vince Beáta, az Unilever kommunikációs vezetője.
A felmérés háttere
Öt héten keresztül nyolc, különböző életkorú és hátterű család vett részt a felmérésben. Valamennyien nyitottak voltak a környezettudatos, fenntartható életmód iránt, de a témában kezdők. A családok jelentős része Budapesten vagy a főváros környékén él, de két vidéki család is részt vett vizsgálatban. A személyes mélyinterjúk mellett, hétről hétre online naplózás formájában is beszámoltak életvezetési szokásaikról és tapasztalataikról.
Kapcsolódó cikkeink
Az élelmiszer-pazarlást csökkentő projekt valósult meg Csongrád-Csanád vármegyében
Nemzetközi összefogással valósult meg egy élelmiszer-pazarlást csökkentő projekt Csongrád-Csanád vármegyében,…
Tovább olvasom >A Unilever növekedését legerősebb márkái támogatják
Erőteljes növekedést könyvelhetett el az Unilever 2024 a harmadik negyedévében,…
Tovább olvasom >A közelségre és fenntarthatóságra fókuszáló új üzleti modellt vezet be a Crai
Az olasz Crai élelmiszer-kiskereskedelmi lánc új üzleti modellt vezetett be,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Októberben 2 százalékra gyorsult az eurózóna inflációja
Éves szinten 2 százalékra gyorsult a fogyasztói áremelkedés az euróövezetben…
Tovább olvasom >KSH: augusztusban 443 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet
Augusztusban a kivitel volumene 5,6, a behozatalé 4,5 százalékkal csökkent…
Tovább olvasom >