Mit eszel holnap?
A Nestlé Hungária rendszeresen méri a magyar lakosság egészséges táplálkozáshoz és húsfogyasztáshoz való hozzáállását – a kutatások során szerzett tapasztalataikat és a legfontosabb információkat prezentációk keretében rendszeresen bemutatják a szakmának.
A cikk a Trade magazin 2024/4. lapszámában olvasható.
A tavaly év végén a METRO Gasztroakadémián már harmadik alkalommal megrendezett Plant-Powered Perspectives üzleti konferencia Magyarország első számú növényi alapú élelmiszeripari rendezvénye. Az eseményen Sárga Diána, a Nestlé vezető dietetikusa a növényi alapú étkezés perspektíváiról tartott előadást Fehérjebevitellel útban a növényi táplálkozás felé címmel. Prezentációja középpontjában a növényi eredetű fehérje fogyasztásához fűződő attitűdök álltak.
A szakember kutatási adatokra támaszkodva hívta fel a figyelmet a növényi alapú élelmiszerek növelésének fontosságára az étrendünkben, melynek mind az egészségünkre, mind pedig a környezetünkre jótékony hatása lehet. Bemutatta a Nestlé januári Veganuary kapcsán készített online kutatási adatait, amely szerint az élelmiszer-vásárlás kulcsfontosságú tényezői közé az élelmiszer-pazarlás csökkentése, a helyi összetevők keresése, valamint a kiegyensúlyozott és fenntartható étrend tartoznak, emellett, hogy az állati eredetű élelmiszerek elhagyásának fő okai az állatok védelme, illetve a fogyasztók fenntarthatósági és egészségügyi megfontolásai.
Az előadás során felhívta a figyelmet arra, hogy a nagyrészt növényi alapú étrend segítheti a szív és érrendszer betegségek, a II-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát, ugyanakkor fontos szempont az is, hogy felismerhető a szinergia az egészségesebb táplálkozás és az alacsonyabb táplálkozási lábnyom között.
Ma a magyar felnőtt lakosság fehérjeforrásainak 63%-át a hús és húskészítmények, valamint a tejtermékek képezik.
Sárga Diána előadásában arról is beszélt, hogy milyen félelemek és gátló tényezők léteznek azok körében, akik nem mernek belevágni a nagyrészt növényi alapú étrend megvalósításába. Az esszenciális tápanyag hiányától való félelem mellett rámutatott a szubjektív tényezőkre is – a húsevés élvezete, az ízélmény hiánya, az információhiány, a szociális és pénzügyi akadályok –, de szólt az étek elfogyasztásával kapcsolatos erkölcsi aggodalmakról is.
Frissülő adatok
A kutatást megismételve a Nestlé Hungária 2023 végén is felmérte a magyar lakosság egészséges táplálkozáshoz és húsfogyasztáshoz való hozzáállását. Többek között arra is keresték a választ, hogy mennyire ismert hazánkban a külföldön egyre népszerűbb Veganuary, azaz vegán január jelensége, ami a húsfogyasztás csökkentését célzó kezdeményezés, de azt is megvizsgálták, hogy egy év alatt mennyit változott a lakosság hajlandósága az állati eredetű ételek elhagyására vagy csökkentésére.
2022-ben a válaszadók 52%-a nyilatkozott úgy, hogy lemondana legalább egyfajta állati eredetű élelmiszerről vagy hústermékről. Ehhez képest egy évre rá 58%-ra nőtt a lakosság erre vonatkozó hajlandósága, ami különösen a feldolgozott húskészítményeket és a vörös húsokat érintette. A kiegyensúlyozott táplálkozásra nagyobb hangsúlyt fektetők körében 23%-ról 28%-ra emelkedett azoknak az aránya, akik úgy vélik, a vörös húsok fogyasztásának csökkentése vagy elhagyása kulcsa lehet az egészséges táplálkozásnak.
Összességében az előző évhez hasonlítva többen lettek azok, akik odafigyelnek az egészséges táplálkozásra, amelyről továbbra sem változott a lakosság véleménye. Még mindig a zöldség- és gyümölcsfogyasztást tartják ebből a szempontból a leglényegesebbnek, sőt, ez az arány 64%-ról 68%-ra nőtt. Ezt követi a cukor elhagyása vagy csökkentése, valamint a tartósítószerek és színezékek kerülése, melyeket a korábbi eredményekhez képest még többen tartanak fontosnak. Hasonlóan alakult a rostdús élelmiszerek megítélése is, amit már 2022-ben is az egészséges táplálkozás egyik alappillérének tartottak a válaszadók (47%), 2023 végén pedig még 6%-kal többen gondolták ugyanezt.
Egyre inkább az egészségtudatosság motiválja a húsfogyasztás csökkentését
Elméletben egyre nő az egészséges táplálkozásra irányuló tudatosság, és tízből 3 ember tart valamilyen speciális, 10% pedig valamilyen hús vagy állati eredetű élelmiszer korlátozásával járó étrendet; ez némileg magasabb a tavalyi aránynál. Tízből 6 megkérdezett hetente többször, de nem mindennap fogyaszt húsételeket, a húsmentes napokat pedig elsősorban a spórolás motiválja. Ez egybevág a korábbi eredményekkel, ugyanakkor fontos különbség, hogy az anyagi megfontolás szerepe 58%-ról 48%-ra csökkent, miközben az egészségügyi érvek súlya 12%-ról 18%-ra nőtt.
Érdekesség, hogy a válaszadók 6%-a a jövőben akár el is hagyná, 45%-a pedig csökkentené a húsfogyasztását, minden harmadik megkérdezett pedig szívesen kipróbálná a különböző növényi alapú alternatívákat a feldolgozott hústermékek helyettesítésére.
A fogyasztók oldaláról látszik a növekvő igény és egyre nagyobb érdeklődés a flexitáriánus étrend iránt. Sokan beiktatnak heti 1-1 húsmentes napot étkezésükbe.
Sárga Diána szerint biztatóak ezek az eredmények: jó látni, hogy a magyar lakosság nyitottabb a hús- vagy egyéb állati eredetű termékek csökkentésére, hiszen egészségünk szempontjából kiemelt fontosságú, hogy az étrendünkben a növényi alapú élelmiszerek legyenek nagyobb arányban. Ezek fogyasztásával ráadásul nemcsak a szervezetünkre, de a környezetünkre is pozitív hatást gyakorolhatunk.
Növényi alapanyagok fenntartható módon
A legfrissebb tanulmányok szerint az állati eredetű termékek kiváltása növényi alternatívákkal jelentősen csökkenti az adott termékhez köthető károsanyag-kibocsátás, földhasználat és vízfogyasztás mértékét. A Nestlé Garden Gourmet vegetáriánus és vegán termékeinek előállítása során több módon is igyekszik környezeti lábnyomát csökkenteni: a márka elkötelezett amellett, hogy gazdálkodóival és beszállítóival együtt széles körben alkalmazza a talajmegújító gyakorlatokat. Ez azt jelenti, hogy támogatja ebben például a szójafehérjét beszállító gazdálkodókat, akiket a talajegészség javítása érdekében többek között takarónövények ültetésére, szerves trágya használatára, valamint talajkímélő művelés alkalmazására ösztönöz.
A kutatásból is látszik, hogy nagy azoknak az aránya, akik csökkentenék az állati eredetű termékek fogyasztását, azonban nem szeretnék teljesen elhagyni azokat, emellett 2022-höz képest 85%-ról 90%-ra változott azoknak az aránya, akik hallottak már a növényi alapú termékekről. Nekik nyújthat ízletes alternatívát a Garden Gourmet kínálata, melyek a kiegyensúlyozott táplálkozás mellett hozzájárulnak a napi fehérje- és rostbevitelhez.
A Garden Gourmet porfóliója színes. Van vegetáriánus megoldás, mint például a Zöldséggolyók: kiváló választás, ha valaki magas fehérjetartalmú ételt keres, ami egyben kiváló rostforrás is. Emellett több vegán termék is elérhető a teljesen növényi alapú étrendet követők számára, legyen szó a Garden Gourmet Vegan Schnitzelről vagy Vegan Nuggetsől. 2024 év elejétől pedig a boltok polcaira került a márkacsalád legújabb tagja, a Garden Gourmet Falafel.
A Nestlé felméréséből kiderült, hogy a lakosság egynegyede már hallott a Veganuary kezdeményezésről, és ha kis mértékben is, de a kipróbálására való nyitottság aránya évről évre nő. //
Kapcsolódó cikkeink
A növényi alapú jövőért felhagy a hústermékgyártással a Gruppo Tonazzo
Az olasz Gruppo Tonazzo bejelentette, hogy az év végéig felhagy…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a…
Tovább olvasom >Megnőtt a vegán ételek iránti kereslet a brit reptereken
Az Egyesült Királyság legnagyobb, a London Stansted, az East Midlands…
Tovább olvasom >További cikkeink
Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Véget ért a Biokultúra napja – Minden eddiginél nagyobb támogatásokról beszélt az államtitkár
Minden korábbinál nagyobb előnyöket kapnak azon termelők, akik az ökológiai…
Tovább olvasom >Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >