Misszió

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2025. 12. 04. 12:56
🎧 Hallgasd a cikket:

A Veganuary egy 2014 óta futó globális kampány, amely januárban ingyenes programmal segíti a növényi alapú étkezés kipróbálását. Világszerte milliók kapcsolódnak hozzá, vállalatok és éttermek is támogatják új termékekkel és kedvezményekkel. Ami viszont csak nálunk van: a hazai vállalkozások és fogyasztók csatlakoznak mellette vagy helyette a magyar Veganuár mozgalomhoz. Sokan vannak viszont, akik ezektől függetlenül állnak a vegetáriánus vagy flexitáriánus étkezés mellé.

A cikk a Trade magazin 2025/12-2026.01. lapszámában olvasható.

Vida Raul
alapító-ügyvezető
Prove.hu

A Veganuár nagy előnye – emeli ki Vida Raul, a Prove.hu alapító-ügyvezetője –, hogy a magyar viszonyokra és fogyasztókra szabtuk: cikkeink, útmutatóink és az éves kampányaink a magyar emberek megszólításában a leghatékonyabbak. Itthon a Veganuár kihívást már a lakosság nagy része ismeri, és évről évre egyre több résztvevő és vállalati partner csatlakozik hozzánk. Mára már 160 ezernél is több követőnk van.

A célunk továbbra is az, hogy minél több embert ösztönözzünk egy bolygó-, állat- és egészségbarát életmód kipróbálására, és olyan rendszerszintű változásokat indítsunk el, amelyek a partnereink kínálatán, áraiban és fókuszán keresztül valódi könnyebbséget jelentenek a nyitott fogyasztók számára.

A 2026-os évi lesz a negyedik olyan Veganuár, amelyben már céges csatlakozás is lehetséges. Míg 2023-ban mindössze egy vállalat támogatását élveztük, 2025-re ez a szám tizenkettőre nőtt, olyan ismert márkákkal, mint a Lidl, a Herbaház vagy a Fino-Food. Számunkra ez nem pusztán újabb kommunikációs felület: a partnereink aktívan együtt gondolkodnak velünk, kreatív megoldásokat keresnek, és közösen dolgozunk azon, hogy a kampányhatás évről évre erősödjön. Ennek eredménye, hogy egyre több recept, mintaétrend, cikk, kedvezmény és médiamegjelenés kíséri a programot – a 2025-ös Veganuár például már egy 4 millió megtekintést elérő kampányfilmmel futott.

A hitelesség kulcsszerepet játszik mind a nagyköveteink, mind a partnereink kiválasztásában: nem a követőszám vagy a „tökéletesség” számít, hanem az, hogy az illető valóban illeszkedjen a szemléletünkhöz. Az egyetlen fix feltételünk, hogy kizárólag vegánkompatibilis termékek és szolgáltatások jelenhetnek meg bármilyen felületünkön. A név- és logóhasználat licencköteles, és presztízsértékű védjegyként működik a kampányidőszakban.

Az elmúlt időszak mérföldkövei is jól mutatják a lendületünket: megrendeztük Európa legnagyobb vegán csúcstalálkozóját, megújítottuk a Prove arculatát, elnyertük a Global Vegan Awards „legjobb vegán médium” díját, és elindítottuk a stúdióminőségű, rövid receptvideók gyártását.

Élni a lehetőséggel

Szommer Gábor
kereskedelmi és beszerzési
igazgató
Fino-Food

A Fino Vegajó márka volt a főtámogatója a Veganuár 2025-ös kihívásnak – hangsúlyozza Szommer Gábor, a Fino-Food Kft. kereskedelmi és beszerzési igazgatója –, és nagy örömünkre a 2026-os évben is kiemelt támogatóként állunk az esemény mellett. A 2025-ös kihívás során saját kampánnyal is erősítettük a Veganuár üzenetét: YouTube- és programmatic kampányokkal, valamint social media aktivitásokkal igyekeztünk minél több fogyasztót bevonni a kezdeményezésbe.

Gyártói oldalról egyértelműen látszik, hogy a január mára valódi szezon lett a növényi alapú élelmiszerek piacán, és a Vegajó éves marketingjében is kiemelt időszaknak számít. Ugyanakkor – a Veganuár™ szervezőivel összhangban – mi is hosszú távú szemléletformálásban gondolkodunk, ezért az év során több más aktivitásban is együttműködünk. Ezek közül kiemelném a novemberben megrendezett Vegan Summit Budapest eseményt, amelynek mi is partnerei voltunk, és remek lehetőségnek tartjuk a vegán közösség és az érdeklődők megszólítására.

2026 decemberében érkezik a Fino Vegajó új termékcsaládja, amely a bélflóra támogatására készült finomságokat kínál azoknak, akik nem fogyaszthatnak joghurtot, vagy egyszerűen kipróbálnának valami újat. Az újdonságok élőflórás, probiotikus ACIDO+BIFIDO baktériumtartalommal készülnek. Ahogy a Vegajó termékeknél megszokott, ezek is szója- és gluténmentesek, kókuszzsírral készülnek, és hozzáadott, könnyen felszívódó, szerves kalciumot tartalmaznak. Független környezeti tanúsítás során 3 termékünk is ismét elnyerte a GREEN BRAND Hungary 2026/2027-es 2 éves ciklusára vonatkozóan az Európai Unió által bejegyzett és védett, ökológiai fenntarthatóságot igazoló európai zöld címkét, a GREEN BRAND védjegyet.

Az új Fino Vegajó termékcsaládot digitális kampánnyal – YouTube, programmatic, social media és nyereményjáték – támogatjuk, emellett print és citylight megjelenésekkel is találkozhatnak majd vele a fogyasztók.

Az aktualitás dilemmája

Bősze Ákos
HoReCa
üzletágfejlesztési vezető
METRO

A vegetáriánus étrendeket sokan félreértik – véli Bősze Ákos, a METRO Kft. HoReCa üzletágfejlesztési vezetője –, pedig a kifejezés önmagában is mutatja, hogy kizárólag növényi alapú ételeket jelentenek. Magyarul mégis elterjedt, hogy a vegetáriánusok tejterméket, tojást, halat is fogyasztanak, ezért fontos tisztázni a fogalmakat: akik tejterméket esznek, azok lakto-vegetáriánusok, akik tojást, azok ovo-vegetáriánusok, a legtöbben pedig lakto-ovo irányzatot követnek. Akik halat is fogyasztanak, ők a peszkatáriánusok. A vegán kifejezést 1944-ben Donald Watson vezette be: ez már nem csupán étkezés, hanem egy életmóddöntés is, amely minden olyan alapanyagot és készítményt kizár, amely állatok kihasználásából ered.

Sokszor hallom, hogy a növényi étrend nem elég laktató, vagy nem biztosít megfelelő fehérjét, pedig ez téves felvetés. A magyar szezonális alapanyagok bősége egész évben frissességet és változatosságot adhat az ilyen étrenden élőknek. A boltok polcain rengeteg növényi „hús” található: vegán felvágottak, kész hamburgerek, csirkemellre emlékeztető szeletek. Ezek hasznosak lehetnek, de fontos látni, hogy a valódi zöldségalapú fogyasztó nem akar húsra emlékeztető, adalékokkal teli terméket enni. Ezeket inkább a flexitáriánusoknak ajánlanám: azoknak, akik meggyőződésből csökkentik a húsfogyasztást, de nem riadnak vissza egy jó hamburgertől sem. A flexitáriánus étrend valójában nem új találmány – nagyszüleink is ezt követték, amikor hetente csak egyszer, vasárnap ettek húst.

A Veganuary típusú kampányok fontosak, mert bátorítják a fogyasztókat arra, hogy több friss alapanyagot használjanak, és új ízeket próbáljanak ki. Indiától a mediterrán konyháig rengeteg inspiráció akad, de akár ikonikus magyar fogások is készülhetnek növényi alapon, mint a káposztás tészta. Magyarországon én nem januárban indítanám ezt a mozgalmat, mert ilyenkor az idényzöldségek kínálata korlátozott és jórészt import. Sokkal inkább májusban vagy júniusban lenne értelme, amikor a hazai friss alapanyagok valóban csúcsformában vannak, és a növényi étrend természetes módon válik élménnyé.

Hisznek benne

Lenkey Zsuzsanna
csatornafejlesztési vezető
Nestlé Hungária

Az érdeklődés a növényi alapú táplálkozás iránti világszerte folyamatosan erősödik – állítja Lenkey Zsuzsanna, a Nestlé Hungária Kft. csatornafejlesztési vezetője –, és egyre több fogyasztó keresi azokat a megoldásokat, amelyek egyszerre támogatják a kiegyensúlyozott étrendet, a fenntarthatóságot és az élvezetes étkezést. A Nestlé számára kiemelten fontos, hogy minden korosztály számára elérhetővé tegye az egészségesebb életmódot, és ebben évek óta meghatározó szerepet játszanak edukációs programjai is – mint az Egészségesebb Gyerekekért vagy az Etesd az Eszed –, amelyek világszerte segítik a családokat a tudatosabb étkezési szokások kialakításában.

A tudatos táplálkozás iránti érdeklődés a vendéglátásban is egyre meghatározóbb, ahol nő az igény a változatos, növényi alapú alternatívák iránt. A Nestlé Professional által képviselt Garden Gourmet márka olyan mélyhűtött termékportfóliót kínál, amely kifejezetten a HoReCa-szektor igényeire készült: könnyen elkészíthető, sokoldalúan felhasználható és költséghatékony megoldásokat biztosít a vendéglátóhelyek számára. A szektorban tapasztalható trendek – a konyhai hatékonyság erősödése, a fogyasztók egészségtudatosabb választásai és a fenntarthatóság iránti növekvő elköteleződés – mind hozzájárulnak a növényi alternatívák szélesebb körű elfogadottságához.

A Garden Gourmet termékek vegán minősítéssel rendelkeznek, újrahasznosítható csomagolásban érhetők el, és kedvező táplálkozási profiljukat a Nutri-Score A besorolás is megerősíti. A professzionális kiszerelések a konyhai folyamatok egyszerűsítését és az élőmunkaigény csökkentését támogatják, így a fenntarthatósági és gazdaságossági szempontok együtt érvényesülhetnek. A márka innovációs csapata folyamatosan dolgozik új termékek fejlesztésén, különös tekintettel az aktuális ízpreferenciákra és a felmerülő fogyasztói igényekre – többek között a fűszeresebb, karakteresebb növényi fogások irányába. A portfólió jövőbeli bővítése tovább erősíti azt a törekvést, hogy a növényi alapú étkezés a vendéglátásban is könnyen elérhető, vonzó és hosszú távon fenntartható választássá váljon.

Kapcsolódó cikkeink