Mire jó az adó-visszatérítés?
A termeléshez adott adó-visszatérítés segíthetne az európai gyártóknak abban, hogy megőrizzék vezető szerepüket a háztartási gépek piacán, és a munkahelyeket Európában tartsák – áll a piacon érintett gyártók érdekeit képviselő, brüsszeli központú CECED (Conseil Européen de la Construction d’Appareils Ménagèrs) előterjesztésében, amelyet mind nemzeti, mind brüsszeli szinten szeretnének az európai energiatakarékosság és környezetvédelem, valamint adópolitika részévé tenni.A víz- és energiatakarékosság egyre sürgetőbben megfogalmazódó igénye és az ágazat versenyképességének megőrzése irányította a figyelmet a háztartási gépek piacára, ahol jelenleg is feltűnően nagy a régi, vagyis tíz évnél régebbi készülékek aránya. Az ágazat gyártói hiába költöttek milliárdokat a környezettudatos technológia kifejlesztésére, a piac egyelőre meglehetősen lassan reagál a változásokra. Még mindig a fölöslegesen sok energiát és vizet igénylő vagy környezetet szennyező készülékeket használják, tekintet nélkül a következményekre.
Pedig a meglévő, elavult háztartási gépek cseréje után radikálisan csökkenhetne az energia- és vízfogyasztás, ami többek között segíthetné az országokat a kyotói egyezményben foglalt értékek elérésében. A kormányok általában a fogyasztókat támogatják ilyen esetben, de az eredmény kérdéses, hiszen az aktuális gépcsere után a piac visszasüllyed eredeti állapotába, anélkül, hogy egy hosszan tartó és tartós változás menne végbe.
Túlszolgáló gépek
Néhány kormány már új utakra lépett. Az Amerikai Egyesült Államok törvényhozása jóváhagyta a környezetbarát háztartási gépeket gyártók adó-visszatérítésére vonatkozó irányelvét, és Kína is hasonlóra készül – jelentették be már a múlt évben.
Az európai háztartásigép-gyártók ezek után dolgozták ki a kormányaiknak szánt javaslatot. Eszerint a fogyasztók nehezen szánják rá magukat a meglévő, de még működő gépek cseréjére, tulajdonképpen csak akkor vesznek újat, ha a régi már nem működik, vagy többé nem vállalják a javításukat. Az energiatakarékos működésért a vételárban felszámított többlet pedig csak hoszszabb idő alatt térül meg, ezért kevésbé indítja a háztartásokat a vásárlásra. Vagyis a gyártók szerint egyrészt a vevők vásárlási kedvét kell növelni, másrészt tovább kell ösztönözni a gyártókat a technológiai fejlesztésekre.
A jelenlegi statisztikák szerint egy háztartási gép 15-20 évet is szolgál egy-egy otthonban, miközben technológiailag két-három év alatt teljesen elavul.
A gyártók javaslata szerint a termeléshez adott adó-viszszatérítés hosszú távú és tartós piaci változást idézhetne elő, nyilvánvaló és hamar jelentkező előnyökkel. Az adó-visszatérítés például a gyártókat anyagi előnyhöz juttatná minden A kategóriás, energiatakarékos hűtőgép gyártása és eladása után, míg a fogyasztók magas technikai színvonalú készüléket vásárolhatnának.
Mindenkinek jó lenne
A gyártók véleménye szerint ez a támogatás mindhárom érdekelt csoport előnyére szolgálna.
A kormány kétszeres előnyt seperhetne be, egyrészt hamarabb tehetne eleget a környezetvédelmi egyezményeknek, csökkenthetnék a kyotói egyezményben előírt szintre a szén-dioxid-kibocsátásukat, miközben nem, vagy alig csökkennének az állami bevételek.
A fogyasztók modernebb készülékeik révén csökkenthetnék energia- és vízszámláikat.
A gyártók pedig a tulajdonképpeni közvetett állami támogatás révén többet adhatnának el termékeikből, miközben hozzájárulnának az energiatakarékossági előírások teljesítéséhez. Az adómegtakarítás pedig lehetővé tenné, hogy újabb fejlesztéseket finanszírozzanak, amelyek segítségével kompetitív árakon egyre fejlettebb termékeket kínálhatnának, és maradna pénzük a marketingkampányokra is. A háztartási gépek életciklusának lerövidítése pedig fenntartaná a gyártók befektetési kedvét is.
Természetesen az adó-visszatérítés nem az egyetlen mód a támogatásra, de a gyártók szerint még mindig a leghatékonyabb fajtájú támogatás. Számtalan országban tettek kísérletet a fogyasztói árból való visszatérítésre, de a hosszú távú hatása megkérdőjelezhető. A gyártók szerint ugyanis a támogatással átvennék az energiatakarékosság bevezetésének kötelezettségét is anélkül, hogy ezt megsínylené a piac.
Cz. P.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >