Mire figyeljünk a vámügyintézés során? A GEFCO összegyűjtötte őket!

Szerző: Trademagazin Dátum: 2021. 10. 22. 14:24

A globális, multimodális ellátási lánc területén szakértő és Európában az autóipari logisztikában vezető szerepet betöltő szolgáltató, a GEFCO összegyűjtötte azokat a tippeket amelyek a szolgáltatás és az üzlet fejlesztéséhez hozzájárulnak.

forklift handling container box loading to freight train

Minőségi vámügynököt válasszuk

Különösen azon cégek számára, amelyek gyakran importálnak vagy exportálnak árut az EU határain kívül, azonban nem akarnak vámszakértővé válni, a kockázatok kiküszöbölésének előfeltétele, hogy minőségi vámügynököt válasszanak. Ideális esetben mindenkinek egyetlen vámügynököt kellene választania, hiszen a rendszeres együttműködés elősegíti a kölcsönös bizalmat és a szerződéssel megerősített, hatékony kommunikáció kialakítását. A vámügynökök minőségét jelzi a vámhatóságok által kiadott AEO-tanúsítvány. Mindazonáltal fontosak a referenciák, a tapasztalat és a vámügynök azon képessége, hogy felmérje az adott helyzetet, és megfelelő megoldásokat javasoljon, legyen szó akár a vámeljárásokról, vámtartozás biztosításáról vagy alaki követelmények egyszerűsítéséről.

Tervezzünk 

Aki nem akar feleslegesen fizetni, annak a vámeljárást előre végig kell gondolnia. A tényleges behozatal/kivitel előtt meg kell vizsgálnia, hogy mire fogják használni az árut, tartósan a rendeltetési helyen marad-e, vagy visszaküldésre kerül stb. A vámok megtakarítását különböző vámrendszerek és egyéb módszerek segítik, ezek többségét azonban előzetesen le kell egyeztetni a vámhatósággal, és teljesíteni kell a szükséges feltételeket. Amikor az áruval megrakott teherautó már beérkezett, általában túl késő költségtakarékos megoldásokat keresni. 

Adjuk át a szükséges információkat

Átfogó és helyes információk nélkül a legjobb vámügynök sem képes megfelelően teljesíteni a vámügyi formalitásokat. Különösen az áruk típusára, mennyiségére, értékére, csomagolására, eredetére és osztályozására, valamint az ügyletben részt vevő személyekre és szállítóeszközökre vonatkozó pontos információkra van szükség. A kereskedelmi és szállítási dokumentumok szintén fontosak, ezek alapján kerülhet sor a vámáru-nyilatkozat pontosságának ellenőrzésére, akár tíz évvel az áruk behozatalát vagy kivitelét követően is.  Mindezen dokumentumokat az áruk importőrének vagy exportőrének kell a vámügynök rendelkezésére bocsátania. Hosszú távú együttműködés esetén olyan közös információforrásokra lehet támaszkodni, amelyek mindkét fél számára időt takarítanak meg, és csökkentik a hibák kockázatát. 

Ellenőrizzünk és archiváljunk 

Mindaddig, amíg a vámáru-nyilatkozatokat emberek és nem robotok készítik, előfordulhatnak hibák. A következményekért viselt felelősség nemcsak a hibákat kiváltó okoktól, hanem a vámeljárás során választott képviseleti formától (közvetlen vagy közvetett) is függ. A vámügynököknek és a képviselt személyeknek minden esetben ellenőrizniük kell a vámhatározatokat és az azokból eredő feltételek teljesítését. Fontos észben tartani, hogy az importőrnek vagy exportőrnek nem az az egyetlen kötelezettsége, hogy aláírja a vámügynöki meghatalmazást, hanem azon vámokmányok és forrásadatok ellenőrzéséért, illetve tízéves archiválásáért is felelősséggel tartozik, amelyek alapján a vámhatóságok később az ellenőrzéseket végzik.

A vámeljárással semmi nem ér véget

Különösen a vámáru-nyilatkozatban bejelentett áruk értéke változhat a későbbi árkiigazítások vagy a nyújtott árengedmények következtében. Új szabályozások is napvilágra kerülhetnek az áruk besorolásával, származásával vagy egyéb jellemzőivel kapcsolatban. Amint az importőr vagy exportőr tudomást szerez arról, hogy a vámhivatalnak bejelentett adatok tévesek voltak vagy tévesekké váltak, haladéktalanul helyesbítenie kell azokat. Kamatok és büntetések tekintetében mindig kedvezőbbek a saját kezdeményezésű javítások.

Címkék: ,

Kapcsolódó cikkeink