Mintegy 200 ezer oltványt tervez értékesíteni az állami kertészeti cég
Készül a következő gyümölcsoltvány-értékesítési idényre a Magyar Kertészeti Szaporítóanyag Nonprofit (MKSZN) Kft., az állami tulajdonú társaság mintegy 200 000 oltványt tervez értékesíteni 2016 őszén és 2017 tavaszán, elsősorban csonthéjasokat: meggyet, cseresznyét, kajszi- és őszibarackot, diót, valamint almát is.
A kertészeti szaporítóanyag-előállító és -forgalmazó cég az MTI-hez eljuttatott közleményében ismertette: július végén kezdődik a faiskolákban a szemzés, azaz a fák legegyszerűbb szaporítási módszere, amelyhez az Érdi Elvira Major törzsültetvénye szolgáltatja a vírusmentes rügyeket.
A közleményben hangsúlyozzák: nemzeti érdek a magyar gyümölcsfafajták védelme, az érdi major törzsültetvényén mintegy 290 nemzeti kincset jelentő csonthéjas fát őriznek.
Tájékoztatásuk szerint ezeket a védett fákat még a méhek sem közelíthetik meg. A fák virágait is leszedik, hogy megóvják őket a betegségektől, mert sérülésük beláthatatlan károkhoz vezethet. A beteg fa átlagosan 20-40 százalékkal kevesebb gyümölcsöt terem, és a gyümölcs minősége és mérete is elmarad a genetikailag lehetségestől. A vírusokkal megtámadott egyedek ráadásul fogékonyakká válnak további betegségekre, így a fenntartási költségük is megnő – tették hozzá.
Kasztovszky Zoltán, az MKSZN ügyvezető igazgatója a közleményben ismertette: a szervezetnél folyamatban vannak olyan kísérletek, amelyeknek célja, hogy megbízhatóan jó minőségű oltványokat állítsanak elő akár egy éven belül. A jelenleg két évig tartó eljárás terméke nemcsak Magyarországon, hanem Ázsiában is keresett, ahol egyre nagyobb az érdeklődés, hogy a magyar fajtákkal indítsák el a termelést.
Kitért arra, hogy gyümölcsfa-csemetét tisztázatlan származási helyről beszerezni vagy házilagosan szaporítani nem kifizetődő, ezzel a gazdák nemcsak maguknak, hanem másoknak is súlyos károkat okozhatnak.
Az MKSZN Kft. az Újfehértói Gyümölcskutatóból alakult át. A jelenleg országszerte hat telephellyel rendelkező társaság Kelet-Európa legnagyobb dióoltvány-előállítója, évente 350 ezer oltványt, 450 ezer magcsemetét, 350 ezer bogyós gyümölcsöt értékesít. A cég 2015-ben 906,7 millió forint árbevételt ért el, és több mint 100 dolgozót foglalkoztat. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Európa éléskamrája sivataggá válhat
Spanyolország mára Európa vezető zöldség- és gyümölcstermelője lett, de agrársikereit…
Tovább olvasom >Soha nem látott válságban a magyar meggy: luxuscikké válhat a gyümölcs
Történelmi mélypontra került a magyar gyümölcspiac, különösen a meggyágazat, amelyet…
Tovább olvasom >Tíz év alatt megduplázódott az eper ára
Míg 2015-ben még 3,94 eurót kellett fizetni egy kilogramm hazai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Szárazság, technológiai verseny és összefogás: beindult a hazai dinnyeszezon
Komoly kihívások közepette indul a 2025-ös magyar dinnyeszezon: a csapadékhiány,…
Tovább olvasom >Romló, de a nemzetgazdasági átlagnál jobb konjunktúra a turizmusban
2025. júniusban a turisztikai cégek 70%-a szolgáltatási árainak növekedéséről számolt…
Tovább olvasom >Áremelkedés, exportcsökkenés, új fogyasztói szokások – így alakult a baromfi- és tojáspiac 2025 első felében
Látványos változások jellemezték 2025 első félévét a hazai baromfi- és…
Tovább olvasom >