Minőség a rácsokon

Szerző: Szalai László Dátum: 2025. 04. 28. 21:28

A hozzáadott érték, a prémium minőség, a kényelmi szempontok újra előtérbe kerültek a stabilizálódó grillpiacon. Bár a takarékoskodás itt is tetten érhető – olcsóbb beszerzési források, kisebb méretek formájában –, a grillezés mint szabadidős tevékenység azért mégsem a megtakarítások fő terepe. A piac szereplői is így készülnek az idei szezonra.

A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.

Nehezen indult be, de aztán utolérte magát a 2024-es grillszezon. A hűvösebb tavasz után forró nyár következett, és az infláció hatása fokozatosan lecsengett, ráadásul az alapanyagárak is stabilizálódtak a szezon kezdetén.

Az érdeklődés az egyedi ízesítésű és prémium grilltermékek iránt növekszik

Bukovenszki Beáta
belkereskedelmi
osztályvezető
Gallicoop

– Árszintek tekintetében a piacon enyhe növekedés volt tapasztalható, ami az alapanyag- és energiaköltségek alakulásához igazodott. A volumenek tekintetében a prémium és kényelmi termékek iránti kereslet növekedett, míg az alacsonyabb árkategóriájú termékek esetében mérsékelt csökkenés volt megfigyelhető. Profitabilitás szempontjából a magasabb hozzáadott értékkel rendelkező termékek bizonyultak a legstabilabb szegmensnek – foglalta össze a trendeket Bukovenszki Beáta, a Gallicoop Zrt. belkereskedelmi osztályvezetője. – A kereskedelmi partnerek részéről fokozódó rugalmasságot és együttműködési hajlandóságot tapasztalunk, különösen a promóciós stratégiák terén. Az akciók és árkedvezmények továbbra is meghatározó szerepet játszanak, de az edukációs kampányok és a digitális marketing egyre nagyobb hangsúlyt kap. A hosszabb távú trendek közé tartozik az ízesített termékek iránti növekvő kereslet, valamint az online csatornákon történő értékesítés erősödése.

A méreten spórolnak, nem az ízeken

A piac szerkezetében jelentős arányeltolódás nem történt.

– Elmozdulás figyelhető meg a kisebb kiszerelések irányába, amely a háztartások vásárlóerejének változására reflektál – jelzi Bukovenszki Beáta. – A saját márkás termékek piaci részesedése továbbra is jelentős, de a gyártói márkák esetében a minőségi és fenntarthatósági szempontok egyre fontosabb szerepet kapnak a vásárlói döntésekben.

Kazai Zsolt, Wiesbauer-Dunahús

Kazai Zsolt
értékesítési vezető
Wiesbauer-Dunahús

Ez olyannyira így van, hogy például a Wiesbauer-Dunahúsnál a saját márkás grilltermékek forgalma visszaesést mutat a márkatermékek ellenében.

– A magyar fogyasztó konzervatív – állapítja meg Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Zrt. értékesítési vezetője. – Bár kipróbálja az újdonságokat, egzotikus variánsokat, de utána visszatér a jól bevált ízekhez, mint például a paprikás, a borsos vagy a sajtos grilltermékek. Amit viszont változatlanul kedvel, azok a mix csomagok.

Takácsné Rácz Zsuzsa
kereskedelmi igazgató
Pápai Hús

A Pápai Hús grilltermékei mind saját márkás, mind pedig brandtermékként jelen vannak a kiskereskedelmi hálózatokban.

– Az értékesítési struktúra változásai egyre inkább a diszkontláncok irányába mutatnak – konstatálja Takácsné Rácz Zsuzsa, a Pápai Hús Kft. kereskedelmi igazgatója. – A diszkont hálózatok piaci súlyának növekedése miatt vállalatunk a tavalyi szezonban kiemelt figyelmet fordított arra, hogy a márkatermékei nagyobb számban legyenek jelen ezekben az üzletekben. A fogyasztói szokások is formálódnak: az érdeklődés az egyedi ízesítésű és prémium grilltermékek iránt növekszik, miközben a kisebb kiszerelések is egyre keresettebbek.

Alapanyag megbízható forrásból

A Bonafarm húságazat PICK friss sertéshússal biztosít kiváló minőségű friss húsalapanyagot a grillezni vágyó, de az otthoni elkészítésre szavazó fogyasztók számára.

Matyasovszky Tünde
senior brand manager
(Valdor & Pick Friss Hús)
Bonafarm

– Az élelmiszer bizalmi termék, nem csoda, hogy a vásárlók szeretnek teljesen tisztában lenni az asztalra került étel eredetével. A PICK friss hús logóval ellátott, fekete tálcás, prémium friss hús termékek legnagyobb előnye a szigorú előírásoknak való megfelelés és a teljes nyomon követhetőség – emeli ki Matyasovszky Tünde, a Bonafarm Zrt. senior brand managere (Valdor & Pick Friss Hús). – Termékeink magas hozzáadott értékkel rendelkező húsok, melyek olyan sertések húsából készülnek, amelyek a teljes élettartamuk alatt kizárólag GMO-mentes takarmányt fogyasztanak. Az állatok felelős antibiotikumhasználat mellett, antibiotikummentes takarmányokkal etetve, magas állatjóléti körülmények között nevelkednek.

A PICK Prémium Friss húsok közt az egyik legnépszerűbb grillhús a sertéstarja és az oldalas, mivel ezek zsírral átszőtt húsrészek, amelyek könnyen elkészíthetők. A vastagon szeletelt tarja mellett most már a vékony tarja is megtalálható a választékban. A húsok előre felszeletelve kerülnek csomagolásra, így az előkészületekre szánt idő is lerövidíthető, és akkor is finomak maradnak, ha frissen fűszerezve sütjük őket. A BBQ ízek szerelmesei a szintén előre szeletelt PICK sertésoldalasból is igazán ínycsiklandó ételeket készíthetnek.

– A piacon egyedinek számító PICK Prémium Friss hús termékeinket ATL image kommunikációval, illetve láthatóságot biztosító instore aktivitásokkal támogatjuk, a kiemelt fontossággal bíró grillidőszakban is – jelzi Matyasovszky Tünde.

 

A háztartások vásárlóerejének változása miatt elmozdulás figyelhető meg a kisebb kiszerelések irányába

Kolbászok után előre pácolt húsok

A GALLICOOP Zrt. az idei szezonban a már jól bevált grillkolbászok mellett előre pácolt grillhúsokat is kínál, amelyek nemcsak ízvilágukban, hanem egészséges összetevőik révén is megfelelnek a modern fogyasztói elvárásoknak. Termékfejlesztéseik során fenntarthatósági szempontokat is figyelembe vettek, így a csomagolási megoldásaik tovább fejlődtek, csökkentve az ökológiai lábnyomukat.

– A grilltermékek népszerűsítésében várhatóan az ATL- és BTL-eszközök kombinációja hozhatja a legjobb eredményeket – mondja Bukovenszki Beáta. – A televíziós és online kampányok, valamint a közösségimédia-jelenlét erősítése mellett kiemelt figyelmet fordítunk az instore promóciókra és a kóstoltatásokra, amelyek közvetlen fogyasztói visszajelzéseket generálnak. Idén változatlanul stabil, kiegyensúlyozott keresletet várunk, rugalmas árképzéssel és célzott promóciókkal igyekezünk a piaci igényekhez igazodni.

Az idei szezonban tovább növelik a digitális jelenlétet, influencer kampányokat és edukációs tartalmakat alkalmazva, amelyek segítik a fogyasztókat a termékek megismerésében és felhasználásában. A kereskedelmi partnerekkel közös aktivitásokra is nagy hangsúlyt helyeznek, hogy minél szélesebb körben elérjék a célközönséget, és tovább erősítsék a GALLICOOP és a GALLIO márkapozícióját a piacon.

A sajátmárkás termékek piaci részesedése továbbra is jelentős, de a gyártói márkák esetében a minőségi és fenntarthatósági szempontok egyre fontosabb szerepet kapnak a vásárlói döntésekben

Stuttgarti ízvariációk

A Wiesbauer-Dunahús Zrt. grillforgalma a magyar piacon a tavalyi év nehezítő tényezői ellenére több mint 9%-kal nőtt, és az eladott volumen is 7%-kal emelkedett 2024-ben, adja hírül Kazai Zsolt. Ez azért is jó hír, teszi hozzá, mert minimális mértékben ugyan, de emelték az áraikat.

– Idén háromféle új termékkel bővítjük palettánkat – jelenti be az értékesítési vezető. – Úgy gondoltuk, ha már Magyarországon a Wiesbauer rendelkezik a legszélesebb grilltermék-választékkal, lépjünk a gázra. Így születtek meg a 250 g-os Stuttgarti fehér grillkolbász testvérei. Idén ez a kedvelt fehér grillkolbász baconös, sajtos és sajtos-baconös ízben is elérhető lesz, szintén 250 grammos kiszerelésben.

Eladásösztönzés tekintetében a cég marad a jól bevált akciós aktivitásnál partnereikkel együttműködve, és tovább erősíti jelenlétét a social mediában.

Külső-belső megújulás

A 2025-ös szezonra a Pápai Hús megújult külsővel és belső fejlesztésekkel készül. Ennek részeként a vállalat bemutatja új grilltermékcsaládját, a GrillMe márkát, amely négy ízvariánsban, 240 g-os kiszerelésben kerül a piacra: Szárított paradicsomos-sajtos grillkolbász, Jalapeno paprikás-chilis grillkolbász, Fokhagymás grillkolbász, Mézes-gyömbéres grillkolbász.

A termékpaletta bővítésével a vállalat célja, hogy még szélesebb fogyasztói réteget szólítson meg, különös tekintettel a különlegesebb ízvilágot kereső vásárlókra.

– A grilltermékek piaca eltérő kommunikációs stratégiát igényel, mint a hagyományos húskészítményeké – jegyzi meg Takácsné Rácz Zsuzsa. – A Pápai Hús ezért elsősorban online felületeken erősíti jelenlétét, kiemelt hangsúlyt fektetve a gasztrobloggerekkel és influenszerekkel való együttműködésre. A márkaépítés és a fogyasztói elérés szempontjából a digitális térben való aktív jelenlét kulcsfontosságú szerepet tölt be az idei szezon marketingtevékenységében. //

Kapcsolódó cikkeink