„Minket választott a Tesco beszállítónak”
Olasz olívaolaj-offenzíva várható. Magyarországot Belgium mellett ugyanis ígéretes piacnak tartja az ottani exportot támogató Olasz Külkereskedelmi Intézet. Május 23-án nagyszabású, eladásösztönzést szolgáló termékismertetést és -bemutatót tartanak a budapesti olasz kultúrintézetben. Az előzetes tájékozódás érdekében munkatársunkat meghívták a Herkulesről elnevezett olasz olívaolaj-verseny idei döntőjére, amit Spoleto városban tartottak, március végén. Angelo Guidobaldi olasz létére nem a szavak embere. Készséggel kalauzol családi vállalkozásának korszerű sajtolóberendezéséhez. A lehető legtisztább, fénytől, levegőtől és melegtől óvott, kiváló minőségű olajat állítják itt elő. Olyan magas színvonalon, hogy kiemelkednek a másfél millió olasz olívaolaj-termelő gazda közül.
A részletes tájékoztatást signor Guidobaldi azonban átengedi Irene lányának, aki mondja is, mutatja is az olajbogyó útját az ültetvénytől a palackig.
„Nagyapám magas minőségben gondolkodott”
Rómától 150 kilométerre északkeleti irányban, Umbria hegyei között, Trevi kisváros szélén vagyunk, az Il Frantoio Societa Agricola Trevi nevű családi vállalkozás telephelyén.
– Amikor nagyapám 40 éve létrehozta a céget, úgy gondolta, hogy magas minőségű termékekkel lehet sikeres. Elejétől fogva erre törekedett – foglalja össze a kezdeteket olaszos temperamentummal Irene Guidobaldi.
A magas minőséget elismerő első olasz tanúsítványt 1994-ben kapták, aztán nyolc év múlva a másodikat, idén pedig egy brit kitüntetést, amely már a Tescóval kialakult jó kapcsolatot igazolja vissza. Tavalyelőtt megnyerték az egyik Herkules különdíjat, bizonyítva versenyképességüket az erős mezőnyben.
A sikerekből tőke kovácsolódott:
– Minket választottak a Tesco beszerzői a legmagasabb minőségű olasz beszállítójuknak tavaly. Rajtunk kívül Olaszországban Liguriában és Toscanában szerződtek még egy-egy vállalkozással.
Nincs megállás a fejlesztésben
Eleinte november közepén kezdték szedni az olajbogyót, de változott a klíma, melegebb lett az október, úgyhogy egy hónappal előbbre került a szüret.
– Kézzel szedünk le minden szemet, hogy semmilyen sérülés ne érje. Így persze drágább, mint géppel, de biztosra mehetünk. Újabban elég nehéz embereket találni erre a gondosságot igénylő munkára – magyarázza a cégalapító unokája.
Délután ötig gyűjtik kartondobozokba a bogyót, amit másnap reggel nyolckor kezdenek feldolgozni. Fontos, hogy a szüret és a sajtolás között 24 óránál több idő ne teljen el, mert így optimális minőség érhető el.
A sajtolóüzem berendezésének fejlesztésében nincs megállás. A perugiai egyetem szakértőivel együttműködve szintén folyamatosan keresik a minél jobb technológiai megoldásokat.
Felmerül a kérdés: egy családi vállalkozás hogyan tudja kielégíteni a Tesco mennyiségi igényeit? Egyszerű a válasz: sehogy. Irene Guidobaldi elmeséli a megoldást:
– Az olaszok üzletben általában nem szeretnek közösködni, de most eltértek a hagyománytól. A környék 300 olajtermelője összefogott, és Aprol Perugia néven szövetkezetet alapítottak. Mindenkinek az olaját itt palackozzák, Treviben. Így tudunk szállítani a Tescónak évi hat tonna extra virgin olívaolajat, amely semmilyen bele nem illő anyagot nem tartalmaz, miközben zamatának intenzitása, vitamintartalma és tápanyag-összetétele ideális.
A Treviben sajtolt „Tesco Finest” olívaolaj kiemelkedő piaci értékéről mindjárt az üzemlátogatás után meggyőződhetünk. A vállalkozás saját boltjának polcán egymás mellett kínálnak tetszetős bádogkannában öt liter extra virgint (=extra szűz) 36,90 euróért, és fél liter „Tesco Finest” extra virgint 14 euróért. A vevők viszik egyiket is, másikat is.
Barna pohár semlegesíti a színeket
A Guidobaldi családnál tett bemelegítő látogatás után másnap a 40 ezer lakosú Spoleto következik; délelőtt meglátogatjuk a San Luca szállodában a zsűrit, munka közben.
A Herkules versenyre tizenhat tartományból összesen 365 olívaolajat neveztek, amelyek legjobbjai területi erőpróbák után kerültek a döntőbe. Mindegyik tartomány delegált egy-egy zsűritagot is. Előttük az asztalon kis villanyrezsó, rajta melegítik az olajokat szagláshoz és kenyérrel való kóstoláshoz.
– Legjobban 28-30 fokon érvényesülnek az olívaolaj alkotóelemei – magyarázza az újságíróknak a zsűri koordinátora, Tonino Zelinotti. – A zsűritagok a mintákat azért kapják barna pohárban, mert az semlegesíti a színt. Az olívaolaj színe ugyanis nem számít a minőségnél. A vonzó, szép szín befolyásolhatja a termék megítélését, holott esetleg kevesebb pozitív tulajdonsággal rendelkezik, mint egy kevésbé tetszetős színű olaj.
Az immár tizenötödik alkalommal lebonyolított rendezvény lényegét és célját így foglalja össze:
– A verseny ösztönzi a termelőket a minőség fejlesztésére, ugyanakkor promotálja az olívaolajat. Állami intézmények mellett kereskedelmi kamarák is támogatják az eseményt.
A nagydíjak egyikéért a döntőben csak az a termék indulhat el, amelyből évente legalább két tonnát állítanak elő.
Tonino Zelinotti megemlíti: az Európai Unióban létezik egy törekvés, hogy az olívaolaj ne legyen luxuscikk, hanem az átlagos fogyasztók is rendszeresen vásárolhassák. Élettani hatásai ugyanis rendkívül kedvezőek.
Belgák az Európa-bajnokok
Délután Umbria tartomány egyik kerületi székhelyén, Terni városában, a Garden szálloda konferenciatermében az olívaolaj észak-európai értékesítési lehetőségeiről tartanak tájékoztatót.
Az olasz külkereskedelem brüsszeli kirendeltségén 30 éve dolgozó Martine Godefroid elmondja, hogy újabban a belgák az olívaolaj Európa-bajnokai. Évről évre egyre többet fogyasztanak, és tavaly megközelítették a 330 tonnát. Ez egyharmaddal nagyobb mennyiség, mint az utánuk következő olaszoké. Nem is beszélve a hátrább lévő nagyobb országokról.
– Belgiumban az egészséges étkezés erős propagandája hozta divatba az olívaolajat – állapítja meg a brüsszeli megbízott. – Az éttermek mellett fontos szerepet játszik a kiskereskedelem is, mert nagyon jó a disztribúció. Olyan nagy a kereslet, hogy a harddiszkontokban is árusítják.
Tapasztalatai alapján a fogyasztókat két nagy csoportra lehet osztani. Az egyik tagjai alacsony árat keresnek, és az olcsóbb spanyol termékeket veszik. A másik csoportban viszont a minőséget nézik, és megadják az olasz olajokért az átlagosan 20 százalékkal magasabb árat.
Szerinte az eladásokat a fogyasztók felvilágosítása, főzőtanfolyamok révén lehet növelni:
– Többségük nem ismeri egy extra virgin olaj minőségének a jellemzőit. Számára az a lényeg, hogy olívaolajat vegyen, és felteszi magának a kérdést, miért fizessen többet bármelyikért is – foglalja össze a helyzetet Martine Godefroid.
Rámutat, hogy fontos tényező a Spanyolországba irányuló tömeges turizmus is. Sokan ottani nyaralásuk alatt ismerik meg az olcsó spanyol olajat, és nem is gondolnak rá, hogy egyes termékek milyen nagy mértékben különböznek egymástól.
Terni városában a magyar piacról
Magyarország, tudjuk meg Terniben, tavaly értékben ötször annyi olívaolajat importált Olaszországból, mint Spanyolországból. Olyan márkák vannak jelen a magyar piacon, mint a Carapelli, Bertolli, Olitalia, De Cecco, Monini és Costadoro. Guido Magnoni, az Olasz Külkereskedelmi Intézet római központjának élelmiszer- és italdivízió-vezetője képben van.
Eljött a Herkules versenyre, hogy találkozzon a külföldi újságírókkal. Az intézet budapesti irodájának elemzéséből tájékozott arról is, hogy a népszerű napraforgóolaj mellett tíz-tizenöt éve bevezetett termék Magyarországon az olívaolaj. Jellegzetességeiről, összetevőiről azonban a fogyasztók keveset tudnak.
– Magyarországon ugyan nem esznek sok zöldséget vagy salátát, de növekszik a fogyasztás. A média sokat foglalkozik az egészséges étkezéssel. Ezért jelentős fejlődési potenciált látunk a magyar piacban – mondja budapesti kollégáira hivatkozva. – Az átlagos magyar fogyasztó nem tudja, miben különbözik egymástól egy jó és közepes olívaolaj. Számára fő faktor az ár.
Az eladási lehetőségeknél fontosnak tartja, hogy a magyarországi boltláncok általában nem közvetlenül importálnak, hanem nagykereskedőktől veszik az olívaolajat. Vagy olasz termékekre specializálódott, vagy általános importőröktől. Számottevőek a prémium termékeket importáló cégek is, amelyek főleg a gasztronómiának értékesítenek.
Mintha olimpiát nyertek volna
A harmadik nap a döntőről szól. Helyszíne Spoleto régebbi, 17. századi reneszánsz színháza, a Teatro Caio Melisso. Ezt a helyet két éve már meghódította Treviből a Guidobaldi család, és győztesként hagyhatta el.
Mozgalmas, nagyszerű ceremóniát látunk. Amíg szaktekintélyek pódiumbeszélgetése folyik a színpadon, addig a háttérben három neves szakács olívaolaj felhasználásával készít attraktív finomságokat.
Az egyik második hely kihirdetése hallatán a Guidobaldik mellettünk lévő páholyában üdvrivalgás tör ki. Apa és felnőtt fia egymás nyakába ugrik. A fiú mosolyog, apja csendesen könynyezni kezd. Mintha megnyerték volna az olívaolajok olimpiáját. Persze lehet, hogy ebben a szép pillanatban éppen egy cégalapító nagyapára emlékeznek.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >Díjemelés a Magyar Postánál: ennyibe kerülnek majd a leggyakoribb postai szolgáltatások 2025-ben
A Magyar Posta célkitűzése továbbra is az, hogy hatékonyan és…
Tovább olvasom >Nébih: rénszarvasmotívummal ellátott kerámiatálat hívott vissza az LPP Hungary Kft.
A SINSAY márkájú, rénszarvasmotívummal ellátott kerámiatálat a termékről leváló fóliaréteg…
Tovább olvasom >