„Minket választott a Tesco beszállítónak”
Olasz olívaolaj-offenzíva várható. Magyarországot Belgium mellett ugyanis ígéretes piacnak tartja az ottani exportot támogató Olasz Külkereskedelmi Intézet. Május 23-án nagyszabású, eladásösztönzést szolgáló termékismertetést és -bemutatót tartanak a budapesti olasz kultúrintézetben. Az előzetes tájékozódás érdekében munkatársunkat meghívták a Herkulesről elnevezett olasz olívaolaj-verseny idei döntőjére, amit Spoleto városban tartottak, március végén. Angelo Guidobaldi olasz létére nem a szavak embere. Készséggel kalauzol családi vállalkozásának korszerű sajtolóberendezéséhez. A lehető legtisztább, fénytől, levegőtől és melegtől óvott, kiváló minőségű olajat állítják itt elő. Olyan magas színvonalon, hogy kiemelkednek a másfél millió olasz olívaolaj-termelő gazda közül.
A részletes tájékoztatást signor Guidobaldi azonban átengedi Irene lányának, aki mondja is, mutatja is az olajbogyó útját az ültetvénytől a palackig.
„Nagyapám magas minőségben gondolkodott”
Rómától 150 kilométerre északkeleti irányban, Umbria hegyei között, Trevi kisváros szélén vagyunk, az Il Frantoio Societa Agricola Trevi nevű családi vállalkozás telephelyén.
– Amikor nagyapám 40 éve létrehozta a céget, úgy gondolta, hogy magas minőségű termékekkel lehet sikeres. Elejétől fogva erre törekedett – foglalja össze a kezdeteket olaszos temperamentummal Irene Guidobaldi.
A magas minőséget elismerő első olasz tanúsítványt 1994-ben kapták, aztán nyolc év múlva a másodikat, idén pedig egy brit kitüntetést, amely már a Tescóval kialakult jó kapcsolatot igazolja vissza. Tavalyelőtt megnyerték az egyik Herkules különdíjat, bizonyítva versenyképességüket az erős mezőnyben.
A sikerekből tőke kovácsolódott:
– Minket választottak a Tesco beszerzői a legmagasabb minőségű olasz beszállítójuknak tavaly. Rajtunk kívül Olaszországban Liguriában és Toscanában szerződtek még egy-egy vállalkozással.
Nincs megállás a fejlesztésben
Eleinte november közepén kezdték szedni az olajbogyót, de változott a klíma, melegebb lett az október, úgyhogy egy hónappal előbbre került a szüret.
– Kézzel szedünk le minden szemet, hogy semmilyen sérülés ne érje. Így persze drágább, mint géppel, de biztosra mehetünk. Újabban elég nehéz embereket találni erre a gondosságot igénylő munkára – magyarázza a cégalapító unokája.
Délután ötig gyűjtik kartondobozokba a bogyót, amit másnap reggel nyolckor kezdenek feldolgozni. Fontos, hogy a szüret és a sajtolás között 24 óránál több idő ne teljen el, mert így optimális minőség érhető el.
A sajtolóüzem berendezésének fejlesztésében nincs megállás. A perugiai egyetem szakértőivel együttműködve szintén folyamatosan keresik a minél jobb technológiai megoldásokat.
Felmerül a kérdés: egy családi vállalkozás hogyan tudja kielégíteni a Tesco mennyiségi igényeit? Egyszerű a válasz: sehogy. Irene Guidobaldi elmeséli a megoldást:
– Az olaszok üzletben általában nem szeretnek közösködni, de most eltértek a hagyománytól. A környék 300 olajtermelője összefogott, és Aprol Perugia néven szövetkezetet alapítottak. Mindenkinek az olaját itt palackozzák, Treviben. Így tudunk szállítani a Tescónak évi hat tonna extra virgin olívaolajat, amely semmilyen bele nem illő anyagot nem tartalmaz, miközben zamatának intenzitása, vitamintartalma és tápanyag-összetétele ideális.
A Treviben sajtolt „Tesco Finest” olívaolaj kiemelkedő piaci értékéről mindjárt az üzemlátogatás után meggyőződhetünk. A vállalkozás saját boltjának polcán egymás mellett kínálnak tetszetős bádogkannában öt liter extra virgint (=extra szűz) 36,90 euróért, és fél liter „Tesco Finest” extra virgint 14 euróért. A vevők viszik egyiket is, másikat is.
Barna pohár semlegesíti a színeket
A Guidobaldi családnál tett bemelegítő látogatás után másnap a 40 ezer lakosú Spoleto következik; délelőtt meglátogatjuk a San Luca szállodában a zsűrit, munka közben.
A Herkules versenyre tizenhat tartományból összesen 365 olívaolajat neveztek, amelyek legjobbjai területi erőpróbák után kerültek a döntőbe. Mindegyik tartomány delegált egy-egy zsűritagot is. Előttük az asztalon kis villanyrezsó, rajta melegítik az olajokat szagláshoz és kenyérrel való kóstoláshoz.
– Legjobban 28-30 fokon érvényesülnek az olívaolaj alkotóelemei – magyarázza az újságíróknak a zsűri koordinátora, Tonino Zelinotti. – A zsűritagok a mintákat azért kapják barna pohárban, mert az semlegesíti a színt. Az olívaolaj színe ugyanis nem számít a minőségnél. A vonzó, szép szín befolyásolhatja a termék megítélését, holott esetleg kevesebb pozitív tulajdonsággal rendelkezik, mint egy kevésbé tetszetős színű olaj.
Az immár tizenötödik alkalommal lebonyolított rendezvény lényegét és célját így foglalja össze:
– A verseny ösztönzi a termelőket a minőség fejlesztésére, ugyanakkor promotálja az olívaolajat. Állami intézmények mellett kereskedelmi kamarák is támogatják az eseményt.
A nagydíjak egyikéért a döntőben csak az a termék indulhat el, amelyből évente legalább két tonnát állítanak elő.
Tonino Zelinotti megemlíti: az Európai Unióban létezik egy törekvés, hogy az olívaolaj ne legyen luxuscikk, hanem az átlagos fogyasztók is rendszeresen vásárolhassák. Élettani hatásai ugyanis rendkívül kedvezőek.
Belgák az Európa-bajnokok
Délután Umbria tartomány egyik kerületi székhelyén, Terni városában, a Garden szálloda konferenciatermében az olívaolaj észak-európai értékesítési lehetőségeiről tartanak tájékoztatót.
Az olasz külkereskedelem brüsszeli kirendeltségén 30 éve dolgozó Martine Godefroid elmondja, hogy újabban a belgák az olívaolaj Európa-bajnokai. Évről évre egyre többet fogyasztanak, és tavaly megközelítették a 330 tonnát. Ez egyharmaddal nagyobb mennyiség, mint az utánuk következő olaszoké. Nem is beszélve a hátrább lévő nagyobb országokról.
– Belgiumban az egészséges étkezés erős propagandája hozta divatba az olívaolajat – állapítja meg a brüsszeli megbízott. – Az éttermek mellett fontos szerepet játszik a kiskereskedelem is, mert nagyon jó a disztribúció. Olyan nagy a kereslet, hogy a harddiszkontokban is árusítják.
Tapasztalatai alapján a fogyasztókat két nagy csoportra lehet osztani. Az egyik tagjai alacsony árat keresnek, és az olcsóbb spanyol termékeket veszik. A másik csoportban viszont a minőséget nézik, és megadják az olasz olajokért az átlagosan 20 százalékkal magasabb árat.
Szerinte az eladásokat a fogyasztók felvilágosítása, főzőtanfolyamok révén lehet növelni:
– Többségük nem ismeri egy extra virgin olaj minőségének a jellemzőit. Számára az a lényeg, hogy olívaolajat vegyen, és felteszi magának a kérdést, miért fizessen többet bármelyikért is – foglalja össze a helyzetet Martine Godefroid.
Rámutat, hogy fontos tényező a Spanyolországba irányuló tömeges turizmus is. Sokan ottani nyaralásuk alatt ismerik meg az olcsó spanyol olajat, és nem is gondolnak rá, hogy egyes termékek milyen nagy mértékben különböznek egymástól.
Terni városában a magyar piacról
Magyarország, tudjuk meg Terniben, tavaly értékben ötször annyi olívaolajat importált Olaszországból, mint Spanyolországból. Olyan márkák vannak jelen a magyar piacon, mint a Carapelli, Bertolli, Olitalia, De Cecco, Monini és Costadoro. Guido Magnoni, az Olasz Külkereskedelmi Intézet római központjának élelmiszer- és italdivízió-vezetője képben van.
Eljött a Herkules versenyre, hogy találkozzon a külföldi újságírókkal. Az intézet budapesti irodájának elemzéséből tájékozott arról is, hogy a népszerű napraforgóolaj mellett tíz-tizenöt éve bevezetett termék Magyarországon az olívaolaj. Jellegzetességeiről, összetevőiről azonban a fogyasztók keveset tudnak.
– Magyarországon ugyan nem esznek sok zöldséget vagy salátát, de növekszik a fogyasztás. A média sokat foglalkozik az egészséges étkezéssel. Ezért jelentős fejlődési potenciált látunk a magyar piacban – mondja budapesti kollégáira hivatkozva. – Az átlagos magyar fogyasztó nem tudja, miben különbözik egymástól egy jó és közepes olívaolaj. Számára fő faktor az ár.
Az eladási lehetőségeknél fontosnak tartja, hogy a magyarországi boltláncok általában nem közvetlenül importálnak, hanem nagykereskedőktől veszik az olívaolajat. Vagy olasz termékekre specializálódott, vagy általános importőröktől. Számottevőek a prémium termékeket importáló cégek is, amelyek főleg a gasztronómiának értékesítenek.
Mintha olimpiát nyertek volna
A harmadik nap a döntőről szól. Helyszíne Spoleto régebbi, 17. századi reneszánsz színháza, a Teatro Caio Melisso. Ezt a helyet két éve már meghódította Treviből a Guidobaldi család, és győztesként hagyhatta el.
Mozgalmas, nagyszerű ceremóniát látunk. Amíg szaktekintélyek pódiumbeszélgetése folyik a színpadon, addig a háttérben három neves szakács olívaolaj felhasználásával készít attraktív finomságokat.
Az egyik második hely kihirdetése hallatán a Guidobaldik mellettünk lévő páholyában üdvrivalgás tör ki. Apa és felnőtt fia egymás nyakába ugrik. A fiú mosolyog, apja csendesen könynyezni kezd. Mintha megnyerték volna az olívaolajok olimpiáját. Persze lehet, hogy ebben a szép pillanatban éppen egy cégalapító nagyapára emlékeznek.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ünnepi vacsora négy személyre egy csomagban
November 15. és 17. között 150 Tesco áruházban gyűjtik a…
Tovább olvasom >A Konyhafőnök sztárséfjeivel lép partnerségre a Kifli.hu
A Kifli.hu online szupermarket lett az RTL Konyhafőnök című, kulináris…
Tovább olvasom >Magyarországon elsőként szerzett uniós fenntarthatósági hitelesítést a HelloParks Fót csarnoka
A Futureal-csoporthoz tartozó ipari ingatlanfejlesztő HelloParks FT1-es raktárcsarnoka megfelel az…
Tovább olvasom >