Minek nevezzelek?
Viszonylag könnyű helyzetben vannak a borászok a terméknévadással: ha szükségét érzik valamilyen fantázianév használatának, keresnek egyet, de többnyire az is megfelel, ha a címkére csak a szőlőfajta és a borászat nevét írják rá.
Lényegesen nehezebb helyzetben vannak viszont a sörfőzdék az USA hatalmas piacán: 3000 kisebb-nagyobb-óriásibb vállalkozás már most több mint 10000 féle terméket állít elő, amiknek ugyanannyi, a sörhöz így vagy úgy illő nevet is kell(ett) találni – az angol nyelv 30-40 ezres „általános” szókincsét használva. Mindez időnként jogi problémákat eredményez; akad ügyvéd, aki már specializálta is magát az ilyen ügyekre.
Ha a Google-ba beírjuk a sörök között sokatmondónak tűnő Hopscotch nevet, vagy féltucatnyi márkát talál, IPA-ból meg létezik például három Bitter End elnevezésű is. A viták ritkán fajulnak perré, a felek általában könnyen tisztázzák, ki használta előbb a nevet; ha az azonos nevű italokat egymástól távoli helyeken értékesítik, még eddig sem feltétlenül jutnak el. De az egymás érdekkörében is működő coloradói Avery és a kaliforniai Russian River „ütkozése” is békésen végződött: mindkét komoly kapacitású főzde készített Salvation (Megváltás) néven sört. Ám mivel nem tudták megállapítani, kié volt az elsőbbség, a sörmesterek blendelték a két italt, és a végterméket Collaboration Not Litigation, azaz Pereskedés helyett együttműködés néven ma mindkét cég főzi (2. képünkön).
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Változás az MSZÉSZ élén
November elején az Aquaworld Resort Budapestben került megrendezésre a Magyar…
Tovább olvasom >Reggelikultúra
A közelmúltban bejelentett együttműködés keretében a budapesti Budapart Piknikségben tartott…
Tovább olvasom >Sweetgreen, a robotizált salátaétterem – A nap videója
A Sweetgreen salátaétterem-lánc naperville-i egységében (Illinois, USA) az étterem vendégterében…
Tovább olvasom >