Magazin: Mindenki megtalálhatja a fogára valót!

Szerző: Budai Klára Dátum: 2020. 10. 13. 07:00

A szájápolási piacot is jellemzi a prémium termékek irányába való elmozdulás, a fogyasztók megelőzési és esztétikai céllal, tudatosan választják ki a folyamatosan szélesedő kínálatból a számukra leginkább megfelelő összetevőkkel és funkcióval rendelkező árucikkeket.  A vírushelyzet következményeként megnőtt a szájöblögetők népszerűsége, de a fogfehérítők is egyre sikeresebben teljesítenek a kategóriában.

Szerző: Budai Klára

Hegedüs Dóra-Unilever

Hegedüs Dóra
junior brand manager
Unilever
Magyarország

A szájápolási termékek piacának legjelentősebb alkategóriái a fogkrémek (57%), a manuális fogkefék (18%) és a szájvizek (15%). Hegedüs Dóra, az Unilever Magyarország Kft. junior brand managere a Nielsen adataira hivatkozva elmondja: értékben mindhárom esetében további erősödés volt megfigyelhető az elmúlt év során, a mennyiségi változás tekintetében azonban már eltérőek az eredmények. A fogkrémek alkategóriája értékben 5,5%-os növekedést ért el, míg a mennyiséget tekintve csökkent 2019-ben. A manuális fogkefék és a szájvizek piaca mind értékben, mind mennyiségben nőni tudott, miközben a piac 3%-áért felelős elektromos fogkefék alkategóriája mindkét mutató szerint visszaesett.

– A Signal márkánk teljesítménye a fogkrém alkategóriában hasonlóan alakult a piac változásához, annak növekedési üteme alatt ugyan, de értékben 2,9%-kal emelkedtek az eladások, mennyiségben pedig stagnáltak – jelzi Hegedüs Dóra. Hozzáteszi: a fogkrémek elsődleges értékesítési csatornái továbbra is a drogériák, ahol a legszélesebb a választék, és több a prémium kategóriába tartozó vagy valamilyen speciális igényt kielégítő termék. A saját márkás termékek eladásai növekedtek az elmúlt években, piacrészt azonban nem sikerült növelniük, a gyártói márkák pozíciója még mindig nagyon erős: a fogkrémpiac értékben mért forgalmának 98%-áért felelnek.

A vírus növelte a szájöblögetők népszerűségét

Krubl Yvette-Procter&Gamble

Krubl Yvette
közép-európai vállalati
kommunikációs menedzser
Procter&Gamble

A Procter&Gamble a szájápolási termékek teljes szegmensében jelen van az Oral B, a Blend-a-med és a Blend-a-dent termékcsaládokkal, széles választékot biztosítva a legkülönbözőbb igényeknek.

– Termékkínálatunkban megtalálhatók Oral B elektromos és manuális fogkefék, szájvizek, fogselymek, terápiás fogkrémek, a Blend-a-med és Blend-a-dent termékcsaládok pedig fogkrémek, műfogsorragasztók és tisztítók palettáját biztosítják – tájékoztat Krubl Yvette, a Procter&Gamble közép-európai vállalati kommunikációs menedzsere.

A piac változásait vizsgálva azt látják, a 2019-es évben a szegmens piaci nagysága alapvetően nem változott, nagyobb mértékű, két számjegyű növekedés a manuális és az elektromos fogkefék, illetve a prémium kategóriájú terápiás célokat szolgáló fogkrémek esetében történt.

A Target Sales Group Kft. kínálatában a Perlweiss márka fejlődése 2019-ben is töretlen volt, forgalma az előző évhez képest értékben és mennyiségben is jelentősen emelkedett, a Jordan pedig 2019-ben értékben és mennyiségben is két számjegyű növekedést ért el.

Előd Katalin-Sager Dental

Előd Katalin
ügyvezető igazgató
Sager Dental

– A Sager Dental Kft.-nél értékesítés terén elsősorban a Curaprox fogkefék és a Curasept száj­öblögetők esetében volt növekedés 2019-ben. Az ikonikusnak számító CS 5460 ultra soft fogkefénk népszerűsége tovább szárnyalt, amit az is bizonyít, hogy a Triopack kiszerelés állandó növekedésben van – avat be Előd Katalin.

A vállalat ügyvezető igazgatójától azt is megtudjuk, hogy 2020-ban a COVID-19 vírus kapcsán a szájöblögetők kapnak kiemelt szerepet. Használatuk ajánlott szájüregi fertőzések megelőzésére, baktériumok és vírusok inaktiválására a szájüregben.

Trendi összetevő az aktív szén

A Target Sales Group Kft. marketing managere azt tapasztalja, a fenntarthatóság iránti igény ebben a kategóriában is egyre jelentősebb a vásárlók részéről.

Erdélyi Gabriella-Target Group Sales

Erdélyi Gabriella
marketing manager
Target Sales Group

– A környezetkímélő, fenntartható termékekre irányuló kereslet várhatóan az elkövetkező időszakban tovább fog növekedni; nemcsak a fogkefék esetében, de a szájápolási kategória egyéb szegmenseiben is – vetíti előre Erdélyi Gabriella.

A Procter&Gamble szakemberei úgy vélik, a fogyasztók egy jelentős része a megelőzésre helyezi a hangsúlyt.

– Ebben nyújt maximális segítséget az Oral B elektromos fogkefecsaládja, mely piacvezetőként kínálja a szájhigiénia és tisztítás élményét. Sokan fedezik fel, hogy az elektromos fogkefe számos, a fogmosási hatékonyságot jelentősen növelő terméktulajdonsággal bír, melyet manuális fogkefével, a felhasználó által végzett fogmosási rutinnal kevés esetben lehet elérni – emeli ki Krubl Yvette.

A vállalatnál mindezek mellett azt is megfigyelték, hogy az értékesítésben az online vásárlások és az elektrotechnikai szakboltok térnyerése töretlen, valamint az elmúlt évek gasztronómiai boomját követve a fogkrémek piacán is megjelentek az „újszerű” ízesítések, mint például a kókuszolaj, aloe vera, borsmenta, gyógynövény, fekete szén. Ilyen termékeket a Procter&Gamble is kínál a Blend-a-med termékcsaládon belül, maximálisan szem előtt tartva a felhasználói élményt.

Hegedüs Dóra úgy gondolja, ebben a szegmensben is erősödik a természetes eredetű összetevők iránti igény.

– Ezenfelül, a szájápolás területén trendi összetevőnek számít a tisztító tulajdonságáról ismert aktív szén, 2019-ben több márka vezetett be és kommunikált ilyen fogkrémet, köztük a Signal is. A gyártók folyamatosan dolgoznak a környezetbarátabb formulákon, az újrahasznosított csomagolásokon vagy a csomagolások későbbi újrahasznosíthatóságán. A fogkefék esetében pedig nem hagyhatjuk említés nélkül a bambusznyelű variánsokat, melyekben van még potenciál a piacon – részletezi az Unilever Magyarország Kft. junior brand managere.

Innovációk a fehérebb és tisztább fogakért

A Procter&Gamble folyamatosan fejleszti a termékcsaládjait és számos innovációval várja vásárlóit évről évre.

– Minden évben több nemzetközi innováció díjas termékkel büszkélkedhetünk. Nem lesz ez másképpen 2020 második felében sem – nyilatkozza Krubl Yvette.

Az Unilever Magyarország Kft. idei legfontosabb innovációi a prémium fogfehérítő termékcsaládjukat érintik.

– A White Now Detox almárkanév alatt bevezetett két új fogkrémben a fogyasztók körében már ismert és kedvelt azonnal fehérítő technológiánkat a tisztító hatású ásványi agyag erejével ötvözzük, mely abszolút innovatív összetevő a szájápolás területén. Az egyik variáns az ásványi agyag mellett aktív szenet, a másik kókuszkivonatot tartalmaz. A fogkrémek 94,5%-ban természetes eredetű összetevők felhasználásával készülnek – osztja meg Hegedüs Dóra.

Válaszolva az erősödő természetes irányzatra, bevezették a Signal Bio termékcsaládot, 2 felnőtt és 1 gyermek variánssal, melyek a Cosmos előírások alapján az Ecocert Greenlife által Cosmos Organicként tanúsított termékek. Emellett hamarosan a White Now Detox termékcsalád is ki fog egészülni egy, a fogkrémekhez jól illő fogkefével.

A Sager Dental Kft. a Curaprox márkával idén a fogköztisztításra fókuszál. A Curaprox Prime Start fogköztiszítók új külsővel és megújult tartalommal már számos drogéria polcán elérhetők. A kiszerelés tökéletes higiéniát biztosítva védi a kefefejeket, melyek hozzáérés nélkül egyetlen mozdulattal bepattinthatók a választott nyélbe.

– A legkedveltebb CS5460 ultra soft fogkeféink eddig is megtalálhatók voltak különleges és egyedülálló limitált kiadású fogkefe duopack kiszerelésben, idén azonban az értékesítési csatornákat szélesítjük, és így nagyobb körben tesszük elérhetővé ezeket az igazán szemet gyönyörködtető fürdőszobai kiegészítőket. Minden egyes új Curaprox limitált fogkefe megálmodása és tervezése helyi, nemzetközi, már befutott vagy ígéretes művészekkel folytatott együttműködés eredménye – vázolja Előd Katalin.

Új formulák, vegán összetevők

A Target Sales Group Kft. Perlweiss márkájának termékkínálata alapos megújuláson esett át 2020-ban.

– A speciális fogfehérítő termékeket helyeztük előtérbe. Ilyen például a White & Repair fogfehérítő krém, mely az érzékeny fogú fogyasztók számára kínál lehetőséget a fogfehérítésre, hiszen nemcsak fogfehérítő, de zománcvédő, remineralizáló hatással is bír. A White & Charcoal fogfehérítő fogkrém pedig aktív szénnel és optikai fogfehérítő formulával veszi fel a harcot az elszíneződések ellen. A fogkrémeken kívül fogfehérítő szettekkel is kiegészül a Perlweiss termékkínálata: a Power Whitening Strips fogfehérítő csíkokkal és a Dental Bleaching, professzionális, formázható fogsínekkel rendelkező otthoni fogfehérítő csomaggal – fejti ki Krämer Mária, brand manager.

A Jordan márka legújabb termékei a drogériák üzleteiben és webáruházaiban már megtalálható, vegán Green Clean fogkrémek és a fogselyem. Mindkét termék tovább viszi a Jordan Green Clean fogkefék környezettudatos szemléletét.

– A fogkrémek 98%-ban természetes összetevőkből készültek, csomagolásuknál nem használtak plusz kartoncsomagolást, csomagolóanyaguk pedig újraműanyag felhasználásával készült – mondja Erdélyi Gabriella, marketing manager. //

 

Több mint 27 milliárd forintot költöttünk szájápolásra

nielsen logo

Fogkefe

A Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint a 2019. április–2020. március közötti időszakban mintegy 5 és fél milliárd forintot tett ki a fogkefe értékbeli forgalma, amely 8 százalékos emelkedést jelent az ez előtti, azonos periódushoz képest. A bevétel 17%-a keletkezik saját márkás fogkefék eladásából.

Dászkál Fruzsina-nielsen

Dászkál Fruzsina
piackutatási tanácsadó
Nielsen Piackutató

A kategória értékbeli forgalmának 57 százaléka a drogériákban koncentrálódik, valamint a legmagasabb arányú növekedést is e csatorna esetében tapasztalhatjuk. A 2500 négyzetméter feletti üzletek hasítják ki a piac egyötödét, a 401–2500 négyzetméter területű boltok pedig 15%-os piaci részesedést tudhatnak magukénak.

A vizsgált időszakban a felnőttek számára készült fogkefék tették ki a kategória értékbeli forgalmának több mint négyötöd részét.

Ha a fogkefék sörteerősségét vizsgáljuk, a közepes erősségűek generálják a legnagyobb, forintban mért eladást a kategóriában, az összforgalom 44 százalékát teszik ki. A puha sörtéjűek adják a piac 38%-át, ezeket követik az extra- és az ultrapuha sörtéjű fogkefék.

Fogkrém

A tavaly áprilistól ez év márciusig tartó intervallumban megközelítőleg 2 és fél millió liter fogkrémre 17 és fél milliárd forintot költöttünk. Értékben ez csaknem 10 százalékos növekedés az ezt megelőző, azonos időszakéhoz képest.

A gyártói márkák forintban mért forgalma hasonló mértékben emelkedett, a saját márkás termékek értékbeli eladása pedig 7%-kal nőtt. Előbbiek uralják a kategóriát: piaci részesedésük 98 százalékos.

A fogkeféhez hasonlóan a fogkrém eladása is koncentrált: értékbeli eladásának fele zajlik a drogériákban. A 2500 négyzetméternél nagyobb boltokban a vásárlások értékének csaknem egynegyede, a 401–2500 négyzetméter közti üzletekben pedig 18%-a realizálódik – ugyanakkor ez utóbbi az a csatorna, amely értékbeli forgalma a legnagyobb mértékben, 16%-kal emelkedett az előző április–márciusi időszakhoz viszonyítva.

A Nielsen 7 funkcióra bontja a kategóriát, melyek közül a legnagyobb értékbeli forgalma a fehérítő hatású fogkrémeknek volt, ezzel több, mint egyharmados piaci részesedést birtokolnak a forgalomból. A speciális fogkrémek közel egyötödöt, míg az érzékeny fogakra szánt termékek 14%-ot tudhatnak magukénak. Az általános készítmények csak ezután következnek.

A kategória értékbeli eladásának több mint háromnegyedét az 50–75 milliliteres kiszerelésű termékek adják. A 75–100 ml-es fogkrémek pedig a piac egyötöd részét hasítják ki.

Szájvíz

Szájvízből mintegy 2 millió liter fogyott 2019. április–2020. március közt, 4 és fél milliárd forint értékben. A kategória értékben és mennyiségben is 10 százalékot nőtt.

A forintban mért forgalom megközelítőleg fele-fele arányban oszlott meg az alkoholos és az alkoholmentes termékek között. A legnagyobb értékbeli eladást generáló íz a mentol volt, több mint kétharmados részesedéssel.

A kategória értékbeli forgalmának kétharmadát meghaladó rész a 4 deciliternél nagyobb kiszerelésű termékek eladásából termelődik. A fenti időszak értékbeli eladásának 18 százalékát pedig a 0–250 milliliteres készítmények adták.

A Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint a számos különböző funkciójú szájvíz közül a hűsítő tulajdonságokkal rendelkezők vitték a pálmát: értékben mért részesedésük az eladás egyötödét is meghaladta. A fehérítő és a mélytisztító-frissítő termékek pedig egy-egy tizedet hasítanak ki a piacból.

A csatornák top 3-as listája ennél a kategóriánál is követi az előzőekben látott sort: drogéria (48%-os részesedés a kategória értékbeli eladásából), 2500 négyzetméternél nagyobb boltok (28%) és 401–2500 négyzetméter területűek (19%). //

Kapcsolódó cikkeink