Minden lap számít
Tudatos vásárlás, fenntartható csomagolás, új termékfunkciók – ezek mentén alakítják stratégiájukat a háztartási papírtörlők gyártói. Bár 2024-ben a piac összességében enyhe visszaesést mutatott, az egyes szegmensek teljesítménye látványosan eltért: miközben az alacsony lapszámú verziók háttérbe szorultak, a nagyobb kiszerelések, valamint az innovatív, célzott felhasználásra szánt törlők előretörtek.
A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.

Horváth Barbara
senior category manager
Essity Hungary
Horváth Barbara, az Essity Hungary Kft. senior category managere az NIQ országos adataiból azt olvassa ki, hogy a konyhai törlők piaca értékben 3,4%-os, volumenben 2,6%-os csökkenéssel zárta a 2024-es évet. A különböző szegmensek eltérő teljesítményt nyújtottak az előző év során – a 2023-ban még legnagyobb értékbeli részesedéssel rendelkező alacsony lapszámú termékek tavaly 16,5%-ot veszítettek, ezzel átadva a vezető szerepet a Jumbo kiszereléseknek. Az értékesítési csatornák között továbbra is a diszkontok dominálnak, ugyanakkor a drogériák ebben a kategóriában is a növekedés motorjai mind értékben, mind pedig volumenben.

Pál Viktória
brand specialist
Vajda-Papír
– Az inflációs közeg lenyomata nemcsak általánosságban látszik a napi fogyasztási cikkek piacán, de még a szinte legnélkülözhetetlenebb alapkategóriákat is érintette, mint a higiéniai papír kategóriát. Emellett a javuló tendenciát mutató európai környezetben a magyar fogyasztói bizalom indexe változatlanul mélyen van, ami tetten érhető a kiskereskedelmi vásárlói „kedv” elmaradásában is. Hiszen szinte minden vásárló, minden kategóriában az akciókra, promóciós ajánlatokra, kedvezőbb árakra vár, azokat keresi – teszi hozzá Pál Viktória, a Vajda-Papír Kft. brand specialistje.
Vizur Gábor, a Sofidel Hungary Kft. category managere elmondja: az alapanyagárak ismét enyhe növekedést jeleznek, ami – amennyiben tartós marad – hatással lehet a teljes háztartási higiéniai piac működésére.
Papír, újragondolva
A Zewa háztartási papírtörlői 6% feletti érték és közel 11%-os mennyiségi növekedésével messze a piaci átlag felett teljesítettek, ami a széles paletta mellett a sokoldalúan felhasználható, kiváló minőségű termékeiknek köszönhető.

Forgách Réka
brand manager
Essity Hungary
– 2025-ben tovább racionalizáljuk a portfóliónkat. Kivezetjük a kevésbé népszerű árucikkeket, és több olyan meglepetéssel is jelentkezünk, melyek megfelelnek az aktuális igényeknek akár a nagyobb kiszerelések, akár a környezetbarát termékek tekintetében. Ezenfelül folyamatosan növeljük az újrahasznosítható műanyagok arányát a csomagolásban, így is közeledve vállalati szintű fenntarthatósági céljainkhoz – avat be Forgách Réka, Essity Hungary Kft. brand managere.
A Zewa Wisch&Weg háztartási papírtörlők két módon is hozzájárulnak a fenntarthatóbb háztartásokhoz. Egyrészről, egy lap olyan erős, hogy akár háromszor is újra benedvesíthető és kicsavarható, amivel akár 33%-kal is csökkenthetjük a felhasznált papír mennyiségét. Másrészt – amennyiben a papír nem érintkezett nem komposztálható anyagokkal (pl. vegyszerek vagy sütőolaj) – akkor használat után a lapok komposztálhatóak.
– Az idei évben is 360 fokos marketingtámogatást kapnak a Zewa háztartási papírtörlők: jelenleg is fut a TV-, digitális és közösségimédia-kommunikáció a szuper prémium Zewa Wisch&Weg termékcsalád vonatkozásában, folyamatban van egy országos fogyasztói promóció, jelentős az in-store kommunikáció, és kiterjedt mintaszórással is készülünk az év folyamán. Ezenfelül nemrég fejeződött be a nanoinfluenszer kampányunk, és a későbbiekben PR-megjelenések is várhatók – vetíti előre Forgách Réka.

Az alacsony lapszámú termékek tavaly visszaszorultak, ezzel átadva a vezető szerepet a nagyobb kiszereléseknek
Társadalmi felelősségvállalás
A Vajda-Papír Ooops! papírtörlő márkatermékeinek értékbeni piaci részesedése jelenleg 13,5%, és mennyiségi, azaz eladott csomagegységek szerinti részesedésük 12,5%.
A vállalat fejlesztési tevékenységét a fenntarthatóság és a felelős gyártás elvei mentén végzi. Termékeik gyártásához FSC®-tanúsított, felelős erdőgazdálkodásból, illetve más ellenőrzött forrásokból származó cellulóz alapanyagot használnak. A papírtörlők csomagolása 100%-ban újrahasznosítható anyagból készül, amelyből – a megfelelő hulladékgyűjtés mellett – újra alapanyag válhat.
– Az év elején került a boltokba az Ooops! Maxi Duo 1000, amely a jól ismert Maxi minőséget kínálja kéttekercses, 1000 lapos kivitelben, melyet nagy érdeklődéssel fogadtak fogyasztóink. Márciusban Magyarország vezető kiskereskedelmi láncával, a Lidllel tailor made promóciónk zajlott Ooops! Maxi Duo 1000 termékünket is támogatva. Tavasszal limitált kiadású újdonságokkal lépünk színre Ooops! Excellence almárkánk egyes termékeinél, amelyek a 2025-ös divattrendek és a vásárlói igények figyelembevételével születtek. A csomagolások és a tekercsnyomatok vizuális megjelenése úgy lett kialakítva, hogy esztétikus kiegészítője lehessen bármely otthonnak – vázolja Pál Viktória.
Idén tavasszal új, limitált termékeik bevezetése kapcsán izgalmas promócióval készülnek fogyasztóiknak. Nyáron folytatódik az Ooops! Ti mind hősök vagytok! kampányuk, amelyet a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal együttműködésben valósítanak meg. Emellett a márka több fogyasztóbarát aktivitással és akcióval lesz jelen a boltok polcain és a médiában egyaránt.

Szponzorált illusztráció
Erősödő jelenlét
A Sofidel Hungary Kft. Regina márkája növekedési pályán van, és egyre markánsabb piaci részesedést ér el mind értékben, mind mennyiségben.

Vizur Gábor
category manager
Sofidel Hungary
– A 2023-as év azonos időszakához képest mennyiségi szempontból a második legnagyobb növekedést regisztráltuk a piacon (+16%), míg értékbeli bővülésünk 3,5% volt, ami tovább erősítette pozíciónkat – jelzi Vizur Gábor.
Vállalatuk egyik stratégiai célja a fenntarthatóság előmozdítása, ezért motiválják fogyasztóikat abban, hogy környezettudatos döntéseket hozzanak.
– A gyártás során törekszünk a felelős és fenntartható megoldásokra, legyen szó új vagy már meglévő termékekről. Előállításukhoz FSC®-tanúsítvánnyal rendelkező cellulóz alapanyagot használunk, biztosítva ezzel a felelős erdőgazdálkodásból származó forrásokat. Papírtörlőink csomagolása jelenleg is 100%-ban újrahasznosítható anyagból készül, új termékeinknél pedig legalább 30%–60%-ban újrahasznosított műanyagot alkalmazunk, ezzel is csökkentve ökológiai lábnyomunkat. Emellett fontos számunkra a hazai gyártás, ezért egyre több termékünket már hazánkban gyártjuk, és ezek közül több is viseli a hazai feldolgozású termék logót. Továbbá folyamatosan dolgozunk azon, hogy még több termék gyártását hozzuk haza, figyelemmel a környezetre gyakorolt hatásra, valamint a logisztikai és gyártási folyamatok optimalizálására – informálja lapunkat a category manager.
A csapat elkötelezett a növekedés mellett, céljuk, hogy piaci súlyukat mind értékben, mind mennyiségben tovább erősítsék.
– Egy- és kéttekercses termékeink iránt is erős kereslet mutatkozik, ezért a jövőben ezek további támogatására helyezzük a hangsúlyt. A márkaismertség növeléséhez elsősorban BTL-eszközöket vetünk be, és próbáljuk a lehető leghatékonyabban megszólítani az embereket – teszi hozzá Vizur Gábor.
Változó trendek

Bánkúti Fatime
marketingvezető
Magyar Piszke Papír
Bánkúti Fatime, a Magyar Piszke Papír Kft. marketingvezetője arról számol be, hogy a legnagyobb növekedést a Jumbo-verziók érték el.
– A korábbi években a papírtörlő a legdinamikusabban fejlődő termékcsalád volt, de ez a dinamika 2024-ben megtorpant, vélhetően azért, mert a termék nagyobb keresleti rugalmassággal rendelkezik, mint a toalettpapír vagy a papír zsebkendő. Az ágazat legégetőbb kihívása 2025-ben is az alapanyagárak nagymértékű emelkedése, aminek elsősorban világpiaci okai vannak. Mindezek mellett Magyarországon a vásárlóerő és a kereslet még nem tért vissza a válság előtti szintre, így relatív kapacitás- és kínálattöbblet alakult ki, ami nem engedi a megnövekedett költségek tovább hárítását. E két tényező eredőjeként komoly nehézségekkel néznek szembe a hazai piac szereplői, amit tovább nehezíthet a bizonytalan forintárfolyam – hívja fel a figyelmet Bánkúti Fatime.

Gödri Sándor
kereskedelmi igazgató
Metsä Tissue HU
Gödri Sándor, a Metsä Tissue HU Kft. kereskedelmi igazgatója úgy látja, az egytekercses, Jumbo formátum folytatja térhódítását a 2, illetve 4 tekercsesek rovására. A réteg szerinti elosztásban országos szinten a 3 rétegű kiviteleknél enyhe növekedés tapasztalható a 2 rétegűekhez képest. Érdekességként említi, hogy habár a lakosság érezhetően kevesebbet költ, mégis a saját márkás termékek részesedése csökkent a brand termékekhez képest.
– A grillszezon különösen nagy lendületet adott az eladásoknak, hiszen a kerti partik és szabadtéri főzések során a megbízható, erős nedvszívó képességgel rendelkező papírtörlők elengedhetetlenek. A fogyasztók egyre tudatosabbak, előtérbe helyezik az ár-érték arányt és a hosszabb élettartamot – fűzi hozzá a témához Fedor Dávid, a PlanetLine marketing managere.
Új dizájn, új funkció
A Magyar Piszke Papír Kft. B2C szektorra vonatkozó saját értékesítési adataiból az látszik, hogy mind a Jumbo, mind a hagyományos kiszerelésű kéztörlő kategória értékben és mennyiségben is növekedést produkált 2024-ben az előző évhez képest.
– Magyarországon elsőként jelentünk meg 2019-ben az akkor európai szinten is egyedülálló papírdobozos, fóliacsomagolás-mentes, egységnyi térfogatban a lehető legtöbb papírt tartalmazó, kiemelkedő minőségű Crepto toalettpapírunkkal, amit azóta kiegészítettünk kétféle papírtörlővel, zsebkendővel és szalvétával is. Ilyen módon a higiéniai papír termékek teljes körét tudjuk a vevőink számára – környezeti szempontból a lehető legkevesebb terhet jelentő formában – kínálni. Szeretnénk a rendkívül sikeres online jelenlét mellett minél szélesebb körben megjelenni az offline polcokon is dobozos termékeinkkel, valamint az új szalvétaválasztékunkkal, amelyet exportirányban is bevezetnénk, elsőként a környező országokat célozva – nyilatkozza Bánkúti Fatime.
2025-ben tovább bővítik az új, textilhatású szalvéta szortimentjüket, amely prémium megjelenést és sokrétű funkcionalitást nyújt.
– Ez egy innovatív és dekoratív koncepció, amely a beszerzők és felhasználók számára egyaránt új élményt jelenthet, és friss lendületet adhat a kategóriának, amely az elmúlt években stagnált – világít rá a marketingvezető.
Aktivitásaik elsősorban online csatornákra fókuszálnak. Emellett részt vesznek a Magyar Termék Nonprofit Kft. által szervezett közösségi aktivitásokban, idén „A Hazaiban több van” kampányban.
Fenntartható siker
A Metsä Tissue Kft. büszke arra, hogy 2024-ben a Tento papírtörlők az összes kereskedelmi csatornában két számjegyű növekedést tudtak felmutatni.
– A Metsä Tissue cégcsoport prioritásként kezeli a környezettudatos gyártást, és elkötelezett a fenntarthatóság iránt. Cellulóz alapanyagaink PEFC tanúsítvánnyal rendelkező erdőgazdálkodásból érkeznek. Emellett jogosultak vagyunk az EU Ecolabel környezetvédelmi címke viselésére, amely szigorú ökológiai elvárásoknak való megfelelést igazol.
A csomagolás terén törekszünk az újrahasznosíthatóságra: termékeink csomagolóanyaga, valamint a gyártás és raklapozás során alkalmazott fóliák egyaránt 100%-ban újrahasznosíthatók. Ezek túlnyomó részének már 60%-ban újrafeldolgozott anyag az alapja. Célunk, hogy a kategória élvonalában maradjunk, és kiváló ár-érték arányú ajánlatokat kínáljunk – közli Gödri Sándor.
A Metsä Tissue figyelemmel kíséri a piaci változásokat, és azokhoz igazodva erősíti meglévő, kedvelt termékeinek értékesítését, miközben új bevezetéseken is dolgozik. A vállalat elsősorban a bolti újságos promóciókra épít, emellett üzletre és fogyasztókra szabott akciókkal ösztönzi a célzott vásárlásokat.
Specifikus megoldások
A PlanetLine termékei, köztük a VIOLETA háztartási papírtörlő Jumbo XXL és a VIOLETA háztartási papírtörlő ALL IN 1 MAXI, kiváló eladási eredményeket értek el. A siker elsősorban a prémium minőségnek és a nagy kiszerelés előnyeinek köszönhető.

Fedor Dávid
marketing manager
Planet Line Hungary
– A VIOLETA Love 3 tekercses háztartási törlő vastagabb, erősebb és extra nedvszívó képessége révén a fokozott igénybevételnek is megfelel. Különösen keresett a családosok körében, akik hosszabb távon használható és gazdaságos opciót keresnek. Egyre látványosabb trend a specializált törlőkendők terjedése is, amelyeket meghatározott célra alkotnak meg. A VIOLETA Ablaküveg Felületek Háztartási Törlőkendő például egyre felkapottabb, mivel csíkmentesen tisztít, és hatékonyan távolítja el a szennyeződéseket az üvegfelületekről. Ez a típus nemcsak a háztartásokban, hanem az éttermekben és vendéglátóhelyeken is ideális, ahol elsődleges a makulátlan tisztaság – jegyzi meg Fedor Dávid.
A Violeta elkötelezett a környezetvédelem mellett. A gyártás során kiemelt figyelmet fordítanak az energiahatékonyságra és a vízhasználat csökkentésére.
– Csomagolásaink egyre nagyobb arányban valósulnak meg újrahasznosított anyagokból, és állandóan szem előtt tartjuk a műanyag-felhasználás mérséklését. Termékfejlesztéskor előnyben részesítjük a megújuló alapanyagokat, és olyan fenntartható alternatívákat vezetünk be, mint a biológiailag lebomló törlőkendők és a kettős funkciójú csomagolások. Kommunikációnkban az online és influencer-marketinget helyezzük középpontba, emellett erőteljes promóciós aktivitásokat tervezünk kiskereskedelmi és modern piaci partnereinkkel együttműködve – fejti ki a marketingmenedzser.

Az ágazat legégetőbb kihívása 2025-ben is az alapanyagárak nagymértékű emelkedése, aminek elsősorban világpiaci okai vannak
Kartondobozból adagoló

Omar Balducci
Közép-Kelet-Európáért és AMEA régióért
felelős kereskedelmi
igazgató
Lucart
Omar Balducci, a Lucart Group Közép-Kelet-Európáért és AMEA régióért felelős kereskedelmi igazgatója a professzionális ágazattal kapcsolatosan osztja meg tapasztalatait.
– 2024-ben az ipari kéztörlők kategóriában 7%-os mennyiségi növekedést tapasztaltunk. A Lucart Professional magas minőségi szintjének biztosításával nagyon széles skálában tudunk megoldásokat javasolni bármilyen igényre, többféle alapanyagból és minőségből; ezen felül Nyergesújfaluban a közelmúltban új papírfeldolgozó gépsort helyeztünk üzembe, amely kizárólag az ipari törlőket gyártja, így lehetőségünk nyílik arra, hogy teljesebb és szélesebb körű kínálatot nyújtsunk ügyfeleinknek – tájékoztat Omar Balducci.
Meglátása szerint a vásárlók – amellett, hogy nagy teljesítményű papírtörlőket keresnek – költségmegtakarításra is törekednek. Emiatt a Lucart bevezette az egylapos adagolórendszert (L-ONE Maxi Texicell), amely az Airlaid papírt ellenőrzött módon, laponként képes adagolni, csökkentve ezzel a túlfogyasztást.
– A piac pozitívan reagált az innovációinkra, amit az is jelez, hogy valóban jelentős, 10%-os mennyiségi növekedést tapasztaltunk az előző évhez képest – újságolja a szakember.
A Lucart tudatosan összpontosít tevékenységei környezeti hatásainak csökkentésére. A főbb tényezőket az alábbi területeken azonosították: rostszálas alapanyagok beszerzése, energia- és vízfelhasználás. A vállalat hosszú ideje dolgozik azon, hogy a káros hatásokat mérsékelje. Lucart Professional márkájú termékeiket több mint 77 országba, még tengeren túlra is szállítják.

A fenntarthatóság – többször felhasználhatóság és újrahasznosítható csomagolás formájában – az innovációk egyik fő mozgatórugója
A Lucart 2025-ben hivatalosan is bemutatta a Flow EcoNatural nevű adagolócsaládot, amely italos kartondobozokból készült. Ez az egyetlen olyan komplett rendszer a piacon, amely ilyen újrahasznosított alapanyagból áll és exkluzív, szabadalmaztatott formatervezéssel rendelkezik. Egy-egy adagoló előállításához hozzávetőleg 108 darab dobozt dolgoznak fel, ezzel is hangsúlyozva a körforgásos gazdaság irányába tett lépéseiket.
– Az EcoNatural a jövő higiéniai technológiája, amely garantálja ügyfelei számára a minőséget és a bolygó számára a megérdemelt tiszteletet. Konkrét példa arra, hogy a mindennap használt italos kartondobozokat miként lehet egy speciális eljárással újrahasznosítani, és hulladékból új nyersanyaggá alakítani. Május 27. és 29. között a Lucart kiállítóként vesz részt az ISSA Pulire Milano kiállításon, a professzionális takarítás egyik legjelentősebb szakmai eseményén. Szeretettel várjuk vásárlóinkat és vendégeinket! – zárja gondolatait Omar Balducci. //
Kapcsolódó cikkeink
A Magyar Termék védjegy a cégeknek közösséget, a vevőknek megbízható minőséget ad
A kölcsönös előnyökön alapuló szakmai együttműködések képessé teszik a vállalkozásokat…
Tovább olvasom >A Lidl és az Agrárminisztérium bejelentette: indul a hazai dinnyeszezon
Megérkezett az első, magyar beszállítóktól származó görögdinnye szállítmány a Lidl…
Tovább olvasom >Teljes teltház: a féltáv is betelt, minden rekordot megdöntve közel 13 000 nevező a 43. LIDL Balaton-átúszáson
Négy héttel a rajt előtt a 43. LIDL Balaton-átúszás összes…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >