Minden lap számít

Szerző: Budai Klára Dátum: 2025. 04. 28. 09:58

Tudatos vásárlás, fenntartható csomagolás, új termékfunkciók – ezek mentén alakítják stratégiájukat a háztartási papírtörlők gyártói. Bár 2024-ben a piac összességében enyhe visszaesést mutatott, az egyes szegmensek teljesítménye látványosan eltért: miközben az alacsony lapszámú verziók háttérbe szorultak, a nagyobb kiszerelések, valamint az innovatív, célzott felhasználásra szánt törlők előretörtek.

A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.

Horváth Barbara - Essity

Horváth Barbara
senior category manager
Essity Hungary

Horváth Barbara, az Essity Hungary Kft. senior category managere az NIQ országos adataiból azt olvassa ki, hogy a konyhai törlők piaca értékben 3,4%-os, volumenben 2,6%-os csökkenéssel zárta a 2024-es évet. A különböző szegmensek eltérő teljesítményt nyújtottak az előző év során – a 2023-ban még legnagyobb értékbeli részesedéssel rendelkező alacsony lapszámú termékek tavaly 16,5%-ot veszítettek, ezzel átadva a vezető szerepet a Jumbo kiszereléseknek. Az értékesítési csatornák között továbbra is a diszkontok dominálnak, ugyanakkor a drogériák ebben a kategóriában is a növekedés motorjai mind értékben, mind pedig volumenben.

Pál Viktória
brand specialist
Vajda-Papír

– Az inflációs közeg lenyomata nemcsak általánosságban látszik a napi fogyasztási cikkek piacán, de még a szinte legnélkülözhetetlenebb alapkategóriákat is érintette, mint a higiéniai papír kategóriát. Emellett a javuló tendenciát mutató európai környezetben a magyar fogyasztói bizalom indexe változatlanul mélyen van, ami tetten érhető a kiskereskedelmi vásárlói „kedv” elmaradásában is. Hiszen szinte minden vásárló, minden kategóriában az akciókra, promóciós ajánlatokra, kedvezőbb árakra vár, azokat keresi – teszi hozzá Pál Viktória, a Vajda-Papír Kft. brand specialistje.

Vizur Gábor, a Sofidel Hungary Kft. category managere elmondja: az alapanyagárak ismét enyhe növekedést jeleznek, ami – amennyiben tartós marad – hatással lehet a teljes háztartási higiéniai piac működésére.

Papír, újragondolva

A Zewa háztartási papírtörlői 6% feletti érték és közel 11%-os mennyiségi növekedésével messze a piaci átlag felett teljesítettek, ami a széles paletta mellett a sokoldalúan felhasználható, kiváló minőségű termékeiknek köszönhető.

Forgách Réka
brand manager
Essity Hungary

– 2025-ben tovább racionalizáljuk a portfóliónkat. Kivezetjük a kevésbé népszerű árucikkeket, és több olyan meglepetéssel is jelentkezünk, melyek megfelelnek az aktuális igényeknek akár a nagyobb kiszerelések, akár a környezetbarát termékek tekintetében. Ezenfelül folyamatosan növeljük az újrahasznosítható műanyagok arányát a csomagolásban, így is közeledve vállalati szintű fenntarthatósági céljainkhoz – avat be Forgách Réka, Essity Hungary Kft. brand managere.

A Zewa Wisch&Weg háztartási papírtörlők két módon is hozzájárulnak a fenntarthatóbb háztartásokhoz. Egyrészről, egy lap olyan erős, hogy akár háromszor is újra benedvesíthető és kicsavarható, amivel akár 33%-kal is csökkenthetjük a felhasznált papír mennyiségét. Másrészt – amennyiben a papír nem érintkezett nem komposztálható anyagokkal (pl. vegyszerek vagy sütőolaj) – akkor használat után a lapok komposztálhatóak.

– Az idei évben is 360 fokos marketingtámogatást kapnak a Zewa háztartási papírtörlők: jelenleg is fut a TV-, digitális és közösségimédia-kommunikáció a szuper prémium Zewa Wisch&Weg termékcsalád vonatkozásában, folyamatban van egy országos fogyasztói promóció, jelentős az in-store kommunikáció, és kiterjedt mintaszórással is készülünk az év folyamán. Ezenfelül nemrég fejeződött be a nanoinfluenszer kampányunk, és a későbbiekben PR-megjelenések is várhatók – vetíti előre Forgách Réka.

Az alacsony lapszámú termékek tavaly visszaszorultak, ezzel átadva a vezető szerepet a nagyobb kiszereléseknek

Társadalmi felelősségvállalás

A Vajda-Papír Ooops! papírtörlő márkatermékeinek értékbeni piaci részesedése jelenleg 13,5%, és mennyiségi, azaz eladott csomagegységek szerinti részesedésük 12,5%.

A vállalat fejlesztési tevékenységét a fenntarthatóság és a felelős gyártás elvei mentén végzi. Termékeik gyártásához FSC®-tanúsított, felelős erdőgazdálkodásból, illetve más ellenőrzött forrásokból származó cellulóz alapanyagot használnak. A papírtörlők csomagolása 100%-ban újrahasznosítható anyagból készül, amelyből – a megfelelő hulladékgyűjtés mellett – újra alapanyag válhat.

– Az év elején került a boltokba az Ooops! Maxi Duo 1000, amely a jól ismert Maxi minőséget kínálja kéttekercses, 1000 lapos kivitelben, melyet nagy érdeklődéssel fogadtak fogyasztóink. Márciusban Magyarország vezető kiskereskedelmi láncával, a Lidllel tailor made promóciónk zajlott Ooops! Maxi Duo 1000 termékünket is támogatva. Tavasszal limitált kiadású újdonságokkal lépünk színre Ooops! Excellence almárkánk egyes termékeinél, amelyek a 2025-ös divattrendek és a vásárlói igények figyelembevételével születtek. A csomagolások és a tekercsnyomatok vizuális megjelenése úgy lett kialakítva, hogy esztétikus kiegészítője lehessen bármely otthonnak – vázolja Pál Viktória.

Idén tavasszal új, limitált termékeik bevezetése kapcsán izgalmas promócióval készülnek fogyasztóiknak. Nyáron folytatódik az Ooops! Ti mind hősök vagytok! kampányuk, amelyet a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal együttműködésben valósítanak meg. Emellett a márka több fogyasztóbarát aktivitással és akcióval lesz jelen a boltok polcain és a médiában egyaránt.

Szponzorált illusztráció

Erősödő jelenlét

A Sofidel Hungary Kft. Regina márkája növekedési pályán van, és egyre markánsabb piaci részesedést ér el mind értékben, mind mennyiségben.

Vizur Gábor
category manager
Sofidel Hungary

– A 2023-as év azonos időszakához képest mennyiségi szempontból a második legnagyobb növekedést regisztráltuk a piacon (+16%), míg értékbeli bővülésünk 3,5% volt, ami tovább erősítette pozíciónkat – jelzi Vizur Gábor.

Vállalatuk egyik stratégiai célja a fenntarthatóság előmozdítása, ezért motiválják fogyasztóikat abban, hogy környezettudatos döntéseket hozzanak.

– A gyártás során törekszünk a felelős és fenntartható megoldásokra, legyen szó új vagy már meglévő termékekről. Előállításukhoz FSC®-tanúsítvánnyal rendelkező cellulóz alapanyagot használunk, biztosítva ezzel a felelős erdőgazdálkodásból származó forrásokat. Papírtörlőink csomagolása jelenleg is 100%-ban újrahasznosítható anyagból készül, új termékeinknél pedig legalább 30%–60%-ban újrahasznosított műanyagot alkalmazunk, ezzel is csökkentve ökológiai lábnyomunkat. Emellett fontos számunkra a hazai gyártás, ezért egyre több termékünket már hazánkban gyártjuk, és ezek közül több is viseli a hazai feldolgozású termék logót. Továbbá folyamatosan dolgozunk azon, hogy még több termék gyártását hozzuk haza, figyelemmel a környezetre gyakorolt hatásra, valamint a logisztikai és gyártási folyamatok optimalizálására – informálja lapunkat a category manager.

A csapat elkötelezett a növekedés mellett, céljuk, hogy piaci súlyukat mind értékben, mind mennyiségben tovább erősítsék.

– Egy- és kéttekercses termékeink iránt is erős kereslet mutatkozik, ezért a jövőben ezek további támogatására helyezzük a hangsúlyt. A márkaismertség növeléséhez elsősorban BTL-eszközöket vetünk be, és próbáljuk a lehető leghatékonyabban megszólítani az embereket – teszi hozzá Vizur Gábor.

Változó trendek

Bánkúti Fatime
marketingvezető
Magyar Piszke Papír

Bánkúti Fatime, a Magyar Piszke Papír Kft. marketingvezetője arról számol be, hogy a legnagyobb növekedést a Jumbo-verziók érték el.

– A korábbi években a papírtörlő a legdinamikusabban fejlődő termékcsalád volt, de ez a dinamika 2024-ben megtorpant, vélhetően azért, mert a termék nagyobb keresleti rugalmassággal rendelkezik, mint a toalettpapír vagy a papír zsebkendő. Az ágazat legégetőbb kihívása 2025-ben is az alapanyagárak nagymértékű emelkedése, aminek elsősorban világpiaci okai vannak. Mindezek mellett Magyarországon a vásárlóerő és a kereslet még nem tért vissza a válság előtti szintre, így relatív kapacitás- és kínálattöbblet alakult ki, ami nem engedi a megnövekedett költségek tovább hárítását. E két tényező eredőjeként komoly nehézségekkel néznek szembe a hazai piac szereplői, amit tovább nehezíthet a bizonytalan forintárfolyam – hívja fel a figyelmet Bánkúti Fatime.

Gödri Sándor, Metsa

Gödri Sándor
kereskedelmi igazgató
Metsä Tissue HU

Gödri Sándor, a Metsä Tissue HU Kft. kereskedelmi igazgatója úgy látja, az egytekercses, Jumbo formátum folytatja térhódítását a 2, illetve 4 tekercsesek rovására. A réteg szerinti elosztásban országos szinten a 3 rétegű kiviteleknél enyhe növekedés tapasztalható a 2 rétegűekhez képest. Érdekességként említi, hogy habár a lakosság érezhetően kevesebbet költ, mégis a saját márkás termékek részesedése csökkent a brand termékekhez képest.

– A grillszezon különösen nagy lendületet adott az eladásoknak, hiszen a kerti partik és szabadtéri főzések során a megbízható, erős nedvszívó képességgel rendelkező papírtörlők elengedhetetlenek. A fogyasztók egyre tudatosabbak, előtérbe helyezik az ár-érték arányt és a hosszabb élettartamot – fűzi hozzá a témához Fedor Dávid, a PlanetLine marketing managere.

Új dizájn, új funkció

A Magyar Piszke Papír Kft. B2C szektorra vonatkozó saját értékesítési adataiból az látszik, hogy mind a Jumbo, mind a hagyományos kiszerelésű kéztörlő kategória értékben és mennyiségben is növekedést produkált 2024-ben az előző évhez képest.

– Magyarországon elsőként jelentünk meg 2019-ben az akkor európai szinten is egyedülálló papírdobozos, fóliacsomagolás-mentes, egységnyi térfogatban a lehető legtöbb papírt tartalmazó, kiemelkedő minőségű Crepto toalettpapírunkkal, amit azóta kiegészítettünk kétféle papírtörlővel, zsebkendővel és szalvétával is. Ilyen módon a higiéniai papír termékek teljes körét tudjuk a vevőink számára – környezeti szempontból a lehető legkevesebb terhet jelentő formában – kínálni. Szeretnénk a rendkívül sikeres online jelenlét mellett minél szélesebb körben megjelenni az offline polcokon is dobozos termékeinkkel, valamint az új szalvétaválasztékunkkal, amelyet exportirányban is bevezetnénk, elsőként a környező országokat célozva – nyilatkozza Bánkúti Fatime.

2025-ben tovább bővítik az új, textilhatású szalvéta szortimentjüket, amely prémium megjelenést és sokrétű funkcionalitást nyújt.

– Ez egy innovatív és dekoratív koncepció, amely a beszerzők és felhasználók számára egyaránt új élményt jelenthet, és friss lendületet adhat a kategóriának, amely az elmúlt években stagnált – világít rá a marketingvezető.

Aktivitásaik elsősorban online csatornákra fókuszálnak. Emellett részt vesznek a Magyar Termék Nonprofit Kft. által szervezett közösségi aktivitásokban, idén „A Hazaiban több van” kampányban.

Fenntartható siker

A Metsä Tissue Kft. büszke arra, hogy 2024-ben a Tento papírtörlők az összes kereskedelmi csatornában két számjegyű növekedést tudtak felmutatni.

– A Metsä Tissue cégcsoport prioritásként kezeli a környezettudatos gyártást, és elkötelezett a fenntarthatóság iránt. Cellulóz alapanyagaink PEFC tanúsítvánnyal rendelkező erdőgazdálkodásból érkeznek. Emellett jogosultak vagyunk az EU Ecolabel környezetvédelmi címke viselésére, amely szigorú ökológiai elvárásoknak való megfelelést igazol.

A csomagolás terén törekszünk az újrahasznosíthatóságra: termékeink csomagolóanyaga, valamint a gyártás és raklapozás során alkalmazott fóliák egyaránt 100%-ban újrahasznosíthatók. Ezek túlnyomó részének már 60%-ban újrafeldolgozott anyag az alapja. Célunk, hogy a kategória élvonalában maradjunk, és kiváló ár-érték arányú ajánlatokat kínáljunk – közli Gödri Sándor.

A Metsä Tissue figyelemmel kíséri a piaci változásokat, és azokhoz igazodva erősíti meglévő, kedvelt termékeinek értékesítését, miközben új bevezetéseken is dolgozik. A vállalat elsősorban a bolti újságos promóciókra épít, emellett üzletre és fogyasztókra szabott akciókkal ösztönzi a célzott vásárlásokat.

Specifikus megoldások

A PlanetLine termékei, köztük a VIOLETA háztartási papírtörlő Jumbo XXL és a VIOLETA háztartási papírtörlő ALL IN 1 MAXI, kiváló eladási eredményeket értek el. A siker elsősorban a prémium minőségnek és a nagy kiszerelés előnyeinek köszönhető.

Fedor Dávid
marketing manager
Planet Line Hungary

– A VIOLETA Love 3 tekercses háztartási törlő vastagabb, erősebb és extra nedvszívó képessége révén a fokozott igénybevételnek is megfelel. Különösen keresett a családosok körében, akik hosszabb távon használható és gazdaságos opciót keresnek. Egyre látványosabb trend a specializált törlőkendők terjedése is, amelyeket meghatározott célra alkotnak meg. A VIOLETA Ablaküveg Felületek Háztartási Törlőkendő például egyre felkapottabb, mivel csíkmentesen tisztít, és hatékonyan távolítja el a szennyeződéseket az üvegfelületekről. Ez a típus nemcsak a háztartásokban, hanem az éttermekben és vendéglátóhelyeken is ideális, ahol elsődleges a makulátlan tisztaság – jegyzi meg Fedor Dávid.

A Violeta elkötelezett a környezetvédelem mellett. A gyártás során kiemelt figyelmet fordítanak az energiahatékonyságra és a vízhasználat csökkentésére.

– Csomagolásaink egyre nagyobb arányban valósulnak meg újrahasznosított anyagokból, és állandóan szem előtt tartjuk a műanyag-felhasználás mérséklését. Termékfejlesztéskor előnyben részesítjük a megújuló alapanyagokat, és olyan fenntartható alternatívákat vezetünk be, mint a biológiailag lebomló törlőkendők és a kettős funkciójú csomagolások. Kommunikációnkban az online és influencer-marketinget helyezzük középpontba, emellett erőteljes promóciós aktivitásokat tervezünk kiskereskedelmi és modern piaci partnereinkkel együttműködve – fejti ki a marketingmenedzser.

Az ágazat legégetőbb kihívása 2025-ben is az alapanyagárak nagymértékű emelkedése, aminek elsősorban világpiaci okai vannak

Kartondobozból adagoló

Omar Balducci, Lucart

Omar Balducci
Közép-Kelet-Európáért és AMEA régióért
felelős kereskedelmi
igazgató
Lucart

Omar Balducci, a Lucart Group Közép-­Kelet-Európáért és AMEA régióért felelős kereskedelmi igazgatója a professzionális ágazattal kapcsolatosan osztja meg tapasztalatait.

– 2024-ben az ipari kéztörlők kategóriában 7%-os mennyiségi növekedést tapasztaltunk. A Lucart Professional magas minőségi szintjének biztosításával nagyon széles skálában tudunk megoldásokat javasolni bármilyen igényre, többféle alapanyagból és minőségből; ezen felül Nyergesújfaluban a közelmúltban új papírfeldolgozó gépsort helyeztünk üzembe, amely kizárólag az ipari törlőket gyártja, így lehetőségünk nyílik arra, hogy teljesebb és szélesebb körű kínálatot nyújtsunk ügyfeleinknek – tájékoztat Omar Balducci.

Meglátása szerint a vásárlók – amellett, hogy nagy teljesítményű papírtörlőket keresnek – költségmegtakarításra is törekednek. Emiatt a Lucart bevezette az egylapos adagolórendszert (L-ONE Maxi Texicell), amely az Airlaid papírt ellenőrzött módon, laponként képes adagolni, csökkentve ezzel a túlfogyasztást.

– A piac pozitívan reagált az innovációinkra, amit az is jelez, hogy valóban jelentős, 10%-os mennyiségi növekedést tapasztaltunk az előző évhez képest – újságolja a szakember.

A Lucart tudatosan összpontosít tevékenységei környezeti hatásainak csökkentésére. A főbb tényezőket az alábbi területeken azonosították: rostszálas alapanyagok beszerzése, energia- és vízfelhasználás. A vállalat hosszú ideje dolgozik azon, hogy a káros hatásokat mérsékelje. Lucart Professional márkájú termékeiket több mint 77 országba, még tengeren túlra is szállítják.

A fenntarthatóság – többször felhasználhatóság és újrahasznosítható csomagolás formájában – az innovációk egyik fő mozgatórugója

A Lucart 2025-ben hivatalosan is bemutatta a Flow EcoNatural nevű adagolócsaládot, amely italos kartondobozokból készült. Ez az egyetlen olyan komplett rendszer a piacon, amely ilyen újrahasznosított alapanyagból áll és exkluzív, szabadalmaztatott formatervezéssel rendelkezik. Egy-egy adagoló előállításához hozzávetőleg 108 darab dobozt dolgoznak fel, ezzel is hangsúlyozva a körforgásos gazdaság irányába tett lépéseiket.

– Az EcoNatural a jövő higiéniai technológiája, amely garantálja ügyfelei számára a minőséget és a bolygó számára a megérdemelt tiszteletet. Konkrét példa arra, hogy a mindennap használt italos kartondobozokat miként lehet egy speciális eljárással újrahasznosítani, és hulladékból új nyersanyaggá alakítani. Május 27. és 29. között a Lucart kiállítóként vesz részt az ISSA Pulire Milano kiállításon, a professzionális takarítás egyik legjelentősebb szakmai eseményén. Szeretettel várjuk vásárlóinkat és vendégeinket! – zárja gondolatait Omar Balducci. //

Kapcsolódó cikkeink