Minden eddigi rekordot túlszárnyalt az EuroShop

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 04. 04. 00:57

Február 16–20. között rendezték meg Düsseldorfban a kereskedelem és a kapcsolódó ágazatok vezető világvásárát. Az EuroShopra 110 országból több mint 109 000 látogató érkezett, hogy a legújabb trendekről, innovációkról értesüljön, kapcsolatokat építsen, üzletet kössön. Új tematikaként a fénydizájnerek világítástechnológiai megoldásait emelték ki a szervezők.

Néhány szám: 16 óriási csarnokban állította ki termékeit és szolgáltatásait az 57 országból érkezett 2226 kiállító, akik között valamennyi terület piacvezetői és ismert nagy nevei felvonultak, ugyanakkor a feltörekvő piacok új vállalatai is megtalálhatók voltak. A kiállítók egy meghatározott csoportja – francia, amerikai, kanadai, kínai – büszkén vállalta nemzeti mivoltát, amit a nemzeti lobogós standfeliratok messziről hirdettek.

– Óriási a beruházási kedv a kereskedelemben! Ezt az is bizonyítja, hogy az EuroShop 2014 túlszárnyalta még az optimista várakozásokat is. Tagadhatatlan világtrend, hogy a bolti kereskedelem visszahódítja vásárlóit, és az élményvásárlás biztosítása a kulcs a sikerhez – foglalja össze személyes tapasztalatait Máté Szilvia, a Messe Düsseldorf magyar képviselete, a BD-Expo Kft. vezetője.

IO_EuroShop1_Hangulat_opt

Szakma határok nélkül

A 3 évente megrendezésre kerülő esemény a világ minden tájá­ról vonzza a szakma képviselőit. Az EuroShop látogatóinak kétharmada Németországon kívülről érkezett, és ezen belül is kiemelten nőtt a tengerentúli látogatók száma mind Észak-, Közép- és Dél-Amerikából, mind pedig az ázsiai térség egészéből. Az EuroShop­on például Brazília, Kolumbia, Kanada, az Egyesült Államok és Kína nagy kereskedelmi láncainak küldöttségeit is köszönthették a szervezők.

A szakvásáron összesen 110 országból érkezett 109 000 látogató vett részt. Az európai országok sorában fokozott látogatói érdeklődés mutatkozott a keleti nemzetek részéről, mint például a balti államokból és Oroszországból. Az EuroShop látogatóinak 73 százaléka volt vezető beosztású, és a látogatók kétharmada saját bevallása szerint meghatározó szerepet tölt be vállalata beruházási döntéseinek meghozatalában.

Az EuroShop 2014 szakvásár léptékénél és sokszínűségénél fogva átfogó képet adott mind a négy szegmens: az EuroConcept – belsőépítészet és boltberendezés, világítás, hűtőbútorok és hűtőberendezések; az EuroSales – vizuális marketing és merchandising, valamint POS marketing; az EuroCIS – az információs és biztonságtechnika; és az EuroExpo – standépítés, standtervezés és rendezvényszervezés valamennyi fontos fejlődési irányzatáról.

Élmény és érzelmek

Az EuroShop 2014 egyik fő tanulsága, hogy a vásárlási élmény megrendezését és érzelmi síkra terelését a látványos boltberendezéssel, újszerű világítástechnikai elképzelésekkel, kreatív tervezési ötletekkel és rendhagyó anyagokkal tudja elérni. Ezekkel különböztetheti meg magát a bolti kereskedelem az online vásárlástól.

Az építészek, dizájnerek, tervezők komplex, nagyon más, olykor meghökkentő megoldásokkal vonultak fel. A természetes anyagok – fa, víz, kő, bőr – felhasználása mellett számtalan csillogó, világító, fémes és műanyag felületet mutattak be a mennyezettől a bútorzat kialakításán át a padlóig. A formák orgiájában tobzódhattak a látogatók az óriás kéztől a különböző állatfigurákig. Volt, aki a minimál titokzatos semmitmondásával vonzotta látogatóit. A magyar art1st dizájnercsapat például monitorokból épített egy különleges SynChront ingát, ezzel szemléltette jelmondatát: design that works (dizájn, ami működik).

Boltberendezési koncepciók

A legnagyobb, grandiózus standokat a boltberendezések gyártói állították ki. Teljes koncepciókkal bizonyították, hogy a kereskedelmi egységek kialakításakor a kezdetektől érdemes bevonni őket.

Az ITAB óriás standján sugárutak mentén várták a különböző egységek – sport, játék, élelmiszer, divatáru stb. – a betérőket. A kasszasoron pedig ismét látható volt a 3 éve ünnepélyes keretek között leleplezett, kódok nélkül működő önkiszolgáló kassza, amelyet továbbfejlesztettek, így még gyorsabb és nagyobb áteresztőképességű lett.

A Wanzl rendkívül látványos standján az újdonságok bemutatása került fókuszba. A karavánszerájok hangulatát ébresztő, minden érzékszervet megmozgató kávérészleg, a borospincét idéző borosztály és a kenyereskosarakkal díszített plafonú, natúr tégla és fa falú pékáru-bemutatás meggyőzte a látogatót, hogy a tervezéstől a beépítésig profi partnert talál a Wanzl csapatában.

A bevásárlókocsi-piacon vezető vállalat természetesen felvonultatta flottáját. A legújabb, áramvonalas, Forma1 ihletésű bevásárlókocsitól a környezetbarát és újrahasznosítható változatokig számtalan extrával, szín- és formaválasztékban, kényelmi szolgáltatásokkal – pohártartó, mobiltartó stb. – kínálja megoldásait.

A legnagyobb érdeklődést talán mégis a fogyatékkal élők és idősek vásárlási élménybe kapcsolására lehetőséget nyújtó bevásárlókocsi keltette, amelyet az ihlető kislány megható történetével mutattak be.

Csatornákon átsuhanó vásárlók

Az EuroShop 2014 másik nagy felismerése, hogy egyre fontosabb az internetes, a mobil és a bolti értékesítés összefonódása, a többcsatornás vevőkapcsolat, vásárlási élmény és értékesítés megvalósítása. Az is lényeges, hogy minden felületen ugyanazzal a színvonallal, imidzzsel, vonzó és számukra fontos lehetőségekkel találkozzanak a fogyasztók. A legújabb technológiák hatékony integrálása, a digitális és mobillehetőségek bemutatása az EuroShop minden szegletében fellelhető volt.

A kiállítók között megjelent a koreai Cheil, akinek nevéhez fűződik a sok előadáson bemutatott Tesco (Home Plus) QR-kódos mobilvásárlást lehetővé tevő fala, amelyet a metró falain helyeztek el. Standjukon több ilyen eredeti, márkához és kereskedőhöz kötött új típusú megoldást mutattak be, a látvány és a mobileszközök mellett már a hang, a webkamera és a közösségi média bekapcsolásával.

A SoLoMo (Social, Local, Mobile) programok, szoftverek, ötletek bemutatói a kiállítás folyosóin is zajlottak, hiszen ez az a terület, ahol kis befektetéssel egy-egy ötlet gyorsan felfuttatható, rugalmasan kultúrára, márkára vagy megrendelőre szabható és online is felügyelhető, így tényleg szinte határok nélkül kínálható.

Nemzetközi ismeretcsere

Kiemelkedően jó fogadtatásra találtak a gyakorlatias fórumok is, ahol nemzetközi előadók tartottak rövid előadásokat az EuroShop látogatóinak, többek között az építészet és a dizájn, az informatika, a többcsatornás értékesítés, a fenntarthatóság legújabb irányzatairól. A POPAI Village központi fórum színpadán pedig a POS, instore, at-Retail, shopper marketing legújabb vonatkozásairól hallhattak az érdeklődők. Többek között Richard Winter, a POPAI Global elnöke, majd az angol, amerikai, belga, indiai, francia, holland, német, olasz POPAI szervezetek vezetői és delegáltjai prezentáltak a témában. (folytatjuk)

Kátai Ildikó

Kapcsolódó cikkeink