Magazin: Mindegyik alkoholmentes szomjoltó forgalma nőtt
Közel 130 milliárd forint bevétele származott a kiskereskedelemnek 2010. december–2011. szeptemberben a négy alkoholmentes szomjoltó ital eladásából. A szénsavas üdítőital, ásványvíz, gyümölcslé és jegestea együttes forgalma 3 százalékkal emelkedett, az előző évi hasonló időszakhoz viszonyítva.
Az alkoholmentes italok piacán további mennyiségi és átlagár-visszaesést hozott 2011. Ez alól kivétel az ásványvíz, amely fogyasztásánál stagnálást, az alacsony árfekvésű, saját márkás termékek további térnyerése miatt pedig még kisebb mértékű növekedést is tapasztalhattak. A szénsavas üdítőitaloknál és a csendes italoknál 5-10 százalék körüli további visszaesésre készülnek a gyártók. Az energiaital, mely viszonylag új termékcsoport, térnyerése erőteljes, egyes piackutatói értékelés szerint 30 százalékos növekedést is elérhet 2011-ben. De 2012 változást hoz a megváltozott adózási szabályok miatt.
A gyártók szerint a piac szűkülésének alapvető oka a csökkenő vásárlóerő. A vizek kivételével az alkoholmentes italok nem tartoznak az alapvető élelmiszerek közé, ezért a takarékoskodó lakosság ezekről tud leghamarabb lemondani.
A gyümölcsleveknél az időjárás miatt általánosan gyenge európai almatermés alapanyag-drágulást okozhat 2012-ben, amelynek a fogyasztói árakban való érvényesítése is a csökkenő vásárlóerő korlátaiba ütközik. Némi változást hozhat, hogy a 2011/2012-es tanévben is folytatódott az iskolagyümölcs-program a 6–10 éves, általános iskolás gyermekek számára, amelynek részeként több termelői értékesítő szervezet és gyártó összefogásában már gyümölcslevet is kaphatnak a gyerekek heti egy alkalommal. Európában elsőként Magyarországon indult ilyen akció.
A szénsavas üdítőitalok között legkedveltebb íz a kóla, de részarányánál az utóbbi években stagnáló, lassú visszaszorulást tapasztalhattunk. Azonban továbbra is ez az íz dominál, hiszen még mindig minden második megvásárolt ital kólaízű. További kedvelt ízek a narancs, a citrom és a szőlő. Folyamatosan növekszik az ásványvíz alapú, gyümölcsízű italok népszerűsége, e termékcsoportban nem szerepel a kólaíz. n
A négy tárgyalt kategória közül a szénsavas üdítőitalé a legnagyobb. Éves piaca ugyanis meghaladja az 52 milliárd forintot. Értékben is, mennyiségben is nőtt a bolti forgalma, tízhónapos összehasonlításban. Előbbi szempontból 4, utóbbiból 2 százalékkal.
A szénsavas üdítőital bolti eladása a legkevésbé koncentrált. A 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletek értékben mért piaci részesedése 52 százalék, az elmúlt két év első tíz hónapja alatt. Viszonylag magas, 48 százalék a 400 négyzetméteres és kisebb csatornák együttes mutatója.
A gyártói márkák 85 százalékos piaci részesedése jóval meghaladja az élelmiszerek 77 százalékos átlagát, a tavalyi első félévben.
Ásványvíz: a legkoncentráltabb kategória
Az ásványvíz éves piaca meghaladja a 45 milliárd forintot. Ha összehasonlítjuk kiskereskedelmi eladását 2010. december–2011. szeptember során az előző tíz hónappal, akkor értékben 3 százalékos emelkedést, mennyiségben pedig stabil mutatót látunk.
A négy kategória közül az ásványvíz értékesítése a legkoncentráltabb. A 400 négyzetméteresnél nagyobb csatornák elviszik az értékben mért forgalom 73 százalékát.
Figyelemre méltó az ásványvíznél, hogy egyik évről a másikra változatlan maradt az üzlettípusok súlya, ahogyan a szénsavas üdítőitalnál is.
Ha összevetjük a négy kategóriában a gyártói márkák piaci részesedését, akkor ásványvíznél találjuk a legalacsonyabb mutatót. A tavaly első félévi 70 százalék 1 százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban.
Gyümölcslé: dominálnak a 401–2500 négyzetméteres üzletek
A gyümölcslé éves piaca megközelíti a 40 milliárd forintot. 2010. december–2011. szeptemberben érték szempontjából 1 százalékkal emelkedett a bolti forgalom, az előző hasonló időszakkal összevetve. Mennyiséget tekintve mínusz 3 százalékot regisztráltunk.
A bolttípusok súlyát tekintve a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2500 négyzetméteres csatorna dominál.
Javult a gyártói márkák pozíciója. 2011 első féléve alatt 75 százalékot értek el a kategória értékben mért teljes forgalmából. 1 százalékponttal többet, mint egy évvel korábban.
Jegestea: a leginkább növekvő szomjoltó
A jegestea éves piaca meghaladja a 13 milliárd forintot. A fogyasztók egyre jobban kedvelik a terméket. Ezt bizonyítja, hogy bolti forgalma értékben 5, mennyiségben 9 százalékkal növekedett, tíz hónapos összehasonlításban. A bolttípusok közül legnagyobb a hipermarket részaránya, stabilan 30 százalékkal. Erősödött ugyanakkor a 401–2500 négyzetméteres csatorna pozíciója; piaci részesedése 26-ról 28 százalékra nőtt, tíz hónapos összehasonlításban. Kisebb üzletektől vette el a 2 százalékpontot.
A négy kategória közül itt a legnagyobb a gyártói márkák piacrésze. Érték szempontjából 89-ről 90 százalékra változott, tíz hónapos összehasonlításban.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Pénteken indul a Magyar Élelmiszerbank Egyesület karácsonyi akciója
Péntektől vasárnapig az Élelmiszerbank hagyományos karácsonyi kampányának keretében minden korábbinál…
Tovább olvasom >A karrierváltás kihívásai – számos pozícióra munkára kész jelöltet keresnek
Karrierváltás történhet kényszerből a megváltozott piaci vagy személyes körülmények miatt,…
Tovább olvasom >Egy, két, hárs – hársmézet népszerűsítő kampány indult
A téli időszak kedvelt immunerősítője, a hársméz áll az idei…
Tovább olvasom >