Milyen az ideális bevásárlóközpont?
Az általános piaci trendekről, a legfontosabb makrogazdasági statisztikákról és a bevásárlóközpontokkal kapcsolatos folyamatosan változó igényekről szólt a Futureal, a Jones Lang LaSalle, valamint a GfK Custom Research közös háttérbeszélgetése. A piaci mutatók katasztrofálisak, pénzünk továbbra sincs a vásárlásra, ennek ellenére az üzletközpontok látogatottsága folyamatosan magas.
Vizsgálva a régiónkban lévő országok adatait az elmúlt két-három évre, mind a GDP, mind az infláció, mind pedig a kiskereskedelmi forgalom tekintetében rendre a sereghajtó országok közé tartozik hazánk. Alacsony a GDP növekedésünk, magas az inflációnk, és a kiskereskedelem forgalma is folyamatosan csökken az elmúlt években.
Ezek ellenére véleményünk továbbra is van arról, hogy mit tekintünk ideálisnak egy bevásárlóközpont kialakításakor. A GfK Bevásárlóközpont 2010. kutatás eredményeiből kiderül, hogy a legfontosabbnak azt tartjuk, hogy az ideális üzletház alacsony, közepes és magas árfekvésű termékeket is áruljon, továbbá legyen közel és legyen könnyen megközelíthető. Ezt a két legfontosabb elemet a válaszadók mintegy 45%-a említette. További fontos szempontok a hosszú nyitva tartás, valamint a könnyű eligazodás, ezeket 38 illetve 31 százaléka említette a válaszadóknak.
A legfontosabb szempontok mellett, az előző évi adatokhoz képest jelentősen növekedett azok aránya, akik fontosnak tartják azt, hogy minden korosztály számára legyenek üzletek, hogy számos szolgáltatás (bank, posta, stb.) elérhető legyen, illetve, hogy különleges, egyedi üzleteket is találhassunk. Még mindig fontos szerepet játszik a nagy alapterületű élelmiszerbolt, az ingyenes parkolás, valamint a szórakozási lehetőségek.
Kui János, a GfK szektormenedzsere szerint jelenleg nincs több hely Budapesten új bevásárlóközpont építésére, a piac telítődött a már ismert fejlesztésekkel együtt, és maximum csak helyi központok fejlesztése lehet életképes a piacon.
Sipos Melinda, Jones Lang LaSalle társigazgatója szerint a KÖKI Terminál idén mindenképpen megnyitja a kapuit. Új márka nem várható ebben a bevásárlóközpontban sem, ahogy az Allee-ban megnyílt Van Graaf óta sehol sem láthattunk újat. A szakember véleménye szerint rendkívül nehéz meggyőzni, az egyébként érdeklődő külföldi márkákat, hogy a lépjenek be a magyar piacra – írja a portfolio.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >