Milyen a magyarok DRINKiQ-ja?
A Diageo, a világ vezető alkoholos italgyártó és forgalmazó vállalata 2021-ben Magyarországon is elindította DRINKiQ kampányát, melynek keretében a tudatos és felelősségteljes alkoholfogyasztás fontosságára hívta fel a figyelmet. A sikeres tavalyi kampány után a Diageo most magyar egyetemeken és saját közösségi oldalain keresztül juttatta el a DRINKiQ üzenetét még több emberhez. A 10 kérdésből álló DRINKiQ kvíz segítségével ellenőrizhetjük, hogy mennyire vagyunk tisztában az alkohollal kapcsolatos alapvető információkkal.
DRINKiQ kvíz
Az elmúlt időszakban hazánkban 7.200 ember tesztelte a DRINKiQ kvíz segítségével, hogy mennyit is tud az alkoholról. Az eredményekből azt láthatjuk, hogy a tavalyi évhez hasonlóan, a kitöltők átlagosan 10-ből 6 kérdésre adtak helyes választ. A kérdéseknek köszönhetően kideríthetjük, hogy mennyit tudunk az alkoholról, illetve annak szervezetünkre gyakorolt hatásairól.
Az emberek majdnem 70%-a szerint gyorsabban be lehet rúgni attól, hogy keverjük a sört, a bort és a szeszes italokat.
Ez egy tévhit, hiszen a hatás attól függ, hogy mennyit iszol, és nem attól, hogy mit.
- A kitöltők több, mint ¼-e nem tudta, hogy ha egy azonos súlyú férfi és nő ugyanolyan mennyiségű alkoholt iszik, akkor nem egyformán érzik annak hatását.
A máj az alkoholt egy alkohol-dehidrogenáz (ADH) nevű enzim segítségével bontja le. A nők szervezete kevesebb ADH enzimet tartalmaz, ezáltal, ha a férfiakkal azonos mennyiségű alkoholt isznak, erősebben érzik a hatásait.
- Az emberek több mint 70%-a nem tudta, hogy egy pohár szeszes ital (3 cl), egy pohár sör (2,5 dl) vagy egy pohár bor (1 dl) tartalmazza-e a legtöbb alkoholt.
Az igazság az, hogy egy egységnyi adag szeszes ital, sör vagy bor, ugyanannyi alkoholt tartalmaz. A szervezetre gyakorolt hatást az határozza meg, hogy mennyit iszol, és nem az, hogy mit.
- A kitöltők több mint 11%-a szerint a gyerekeknek szabad egy kevés alkoholt inniuk, hogy megtanulják, felnőttkorukban majd hogyan fogyasszanak felelősen alkoholt.
A gyerekeknek és a kiskorúaknak soha nem szabad alkoholt inniuk. A korai életkorban történő alkoholfogyasztás rengeteg kárt okozhat, például káros hatással lehet az agy fejlődésére, továbbá növeli a mentális betegségek, az alkoholmérgezés, a sérülések és a balesetek kockázatát.
- A válaszolók közel negyede úgy gondolja, hogy a sörivás egészségesebb mint egy pohár bor vagy kevert ital, például koktél elfogyasztásánál.
Egy egységnyi adag szeszes ital, sör vagy bor ugyanannyi alkoholt tartalmaz. Egy egységnyi italban általában 10–15 ml az alkoholtartalom. A szervezetre gyakorolt hatást az határozza meg, hogy mennyit iszunk, és nem az, hogy mit.
- Az emberek közel 65%-a tudta, hogy ha csak bort iszik és kerüli a sört és a szeszes italokat, azzal nem tudja csökkenteni a bevitt kalóriákat.
Az italban lévő kalóriamennyiség az alkohol erősségétől, a felszolgált adag mennyiségétől, valamint az italban megtalálható egyéb összetevőktől és mix-alapanyagoktól függ.
A kampány megjelenése más országokban
A kampány hazánkon kívül 4 másik kelet-európai országban is bevezetésre került: Bulgáriában, Csehországban, Horvátországban és Romániában, így (a magyar eredményekkel összesen) 33.000 kitöltést generálva az 5 országban. Habár hasonló eredmények születtek mindegyik országban, néhány egészen eltérő adat is megfigyelhető. Csehországban például a kitöltők majdnem fele, míg Bulgáriában több mint a fele tudta, hogy a sör, bor és szeszesitalok keverésével nem lehet gyorsabban berúgni – ami egy, a magyarokénál magasabb DRINKiQ-t jelent. Az 5 országban kitöltők 85%-a állítja, hogy a kvíz kitöltése után kevésbé valószínű, hogy ittasan fog vezetni a jövőben, illetve 77% érzi úgy, hogy most már többet tud az alkoholról, és annak szervezetre gyakorolt hatásairól.
DRINKiQ.com
A DRINKiQ.com weboldal 2022 tavaszán Magyarországon is elindult (https://www.drinkiq.com/hu-hu/), amin nem csak a DRINKiQ kvíz, de többek között egy önértékelési teszt is elérhető a holnapra látogatók számára. Ezen felül alkohollal kapcsolatos edukációs cikkek is olvashatók az oldalon, amely további érdekes információkkal látja el az olvasót.
Kapcsolódó cikkeink
Az ittas vezetés visszaszorítására indított kampányt a Diageo Amerikában
A Diageo North America, az NFL, az Anyák az Ittas…
Tovább olvasom >Örök elegancia
Élénk innovációs készség, növekvő kereslet a prémium termékekre, szerény HoReCa-szerep…
Tovább olvasom >Pillepalack üvegből
A Diageo szeptemberben a London Design Festivalon mutatta be a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az ételárus nehéz kenyere – A nap videója
A film információi szerint 10 dollárcent egy adag ebből az…
Tovább olvasom >„Kényelmi” tálca – A nap képe
A hirtelen mozdulatok sem okozhatnak kárt a Couch Drink +…
Tovább olvasom >