Miért olcsóbb a tokaji aszú Svájcban, mint Magyarországon?
Bár meglepő lehet, bizonyos esetekben egy minőségi tokaji aszú olcsóbb Svájcban, mint Magyarországon. Ez az ellentmondás rávilágít a magyar borpiac és az export kihívásaira, valamint a nemzetközi versenyre – írja a Pénzcentrum. A legutóbbi példa a Disznókő 2013-as, 5 puttonyos tokaji aszúja, amely Svájcban 36,50 frankért, azaz kb. 15 400 forintért kapható, miközben Magyarországon egyes helyeken akár 18 490 forintot is kérnek érte – derül ki a Pénzcentrum cikkéből.
Az árak eltérései és okai

Tokaj
Az árkülönbségek okai szerteágazóak, de egyszerű tényezőkre is visszavezethetők. Az egyik legfontosabb tényező az eltérő áfa: Magyarországon a 27%-os áfa a legmagasabb Európában, míg Svájcban mindössze 8,1%. Ezen túlmenően a magyar kiskereskedelemre nehezedő különféle adók, például a kiskereskedelmi különadó, valamint az EPR-díjak és a jövedéki adó mértéke is hozzájárulnak a magasabb árakhoz. Míg Svájcban az aszú egy prémium termék, de „csak egy bor a sok közül”, Magyarországon luxusitalnak számít, ami tovább növeli az árazást.
A magyar bor nemzetközi jelenléte
A magyar borászatok, köztük a tokaji borok, elismerést szereztek nemzetközi versenyeken, azonban a szélesebb világpiacon való jelenlét korlátozott. Braunmüller Lajos, az Agrárszektor főszerkesztője szerint a tokaji aszú kiemelkedő sikereket ért el globálisan, különösen a Royal Tokaji pincészet révén, de más magyar borászatok nem tudnak olyan volumenben termelni, hogy komoly nemzetközi piaci hatást gyakoroljanak. A kiváló minőség ellenére a magyar borok – a tokaji aszút leszámítva – nehezen jutnak el a világ borfogyasztóinak szélesebb rétegeihez.
A magyar borászat sikeres szereplői közé tartoznak olyan pincészetek, mint a Jammertal, Szepsy, St. Andrea, vagy a kisebb Losonci borászat, de ezek sem tudnak jelentős exportmennyiséget biztosítani. A nemzetközi piacokon való sikerhez nagyobb palackszám, valamint költséges és hosszú távú marketingkampányok szükségesek.
Nemzetközi verseny és a borpiac kihívásai
A magyar borászatoknak nemcsak az európai, de az „újvilági” borokkal is fel kell venniük a versenyt. Olyan piacok, mint Dél-Afrika, Chile, Kalifornia, Ausztrália és Új-Zéland, óriási mennyiségben és kiváló minőségben állítanak elő borokat, ami további nyomást gyakorol a magyar borágazatra. Az erős nemzetközi konkurencia és a piaci volumen hiánya tovább nehezíti a magyar borok globális érvényesülését.
A tokaji aszú nemzetközi sikere vitathatatlan, azonban a magyar borok szélesebb körben való elterjedése még komoly kihívásokkal néz szembe. Az árkülönbségek pedig rávilágítanak arra, hogy a magyar borászati termékek árképzése számos tényezőtől függ, amelyek nemcsak a termelési költségekhez, hanem a kereskedelmi és adózási környezethez is kapcsolódnak. Ahhoz, hogy a magyar borok igazán sikeresek legyenek a világpiacon, további befektetésekre és globális stratégiákra van szükség.
Kapcsolódó cikkeink
Ca di Rajo – Menolia Prosecco Extra Brut/Brut/Extra Dry
A Menolia egy Prosecco DOC Treviso, amely a klasszikus Prosecco…
Tovább olvasom >A bőrszépítés nemcsak a krémeken múlik – mit üzen a dietetikus?
A szépségipar régóta hangsúlyozza a külsőleg alkalmazott bőrápolók szerepét, miközben…
Tovább olvasom >Több mint 2,1 milliárd eurót fektetett be Olaszországban a Lidl öt év alatt
A Lidl Italia az elmúlt öt évben több mint 2,1…
Tovább olvasom >További cikkeink
Európa legjobb marketingszakembere: magyar győzelem a rangos nemzetközi versenyen
Bánhegyi Zsófia, a Magyar Marketing Szövetség vállalati kapcsolatokért felelős alelnöke,…
Tovább olvasom >Zöldséget gyereknapra – meglepő akcióval készül a foodora
Gyümölcs- és zöldség akciót hirdet a foodora gyereknap alkalmából, hogy…
Tovább olvasom >EY: Kulcskérdéssé vált az energiabeszerzés – egyre több cég versenyképességét vetik vissza az ingadozó árak
A cégek többsége aggódik a növekedéshez szükséges energia beszerzése miatt,…
Tovább olvasom >