„Midőn ezt írtam, tiszta volt az ég…”
…kezdi finoman Vörösmarty az Előszó című versében, aztán viszonylag gyorsan turbófokozatba kapcsolja az apokaliptikus képsorokat („A vész kitört. Vérfagylaló keze emberfejekkel lapdázott az égre”), hogy végül eljusson a sorokig, melyekre talán még mindannyian emlékezünk az iskolából: „Most tél van és csend és hó és halál.”
Az én előszóm a Trade magazin mostani számához persze sokkal prózaibb.
Midőn ezt írtam, az euró éppen 425 forint, a dollár stabilan 430 felett, az alapkamat meg 13%. A rezsidémon tízszeres-húszszoros gázszámlákkal labdázik az égbe, az élelmiszer-infláció 30% fölött, a devizatartalékunk pedig 3-4 hónapra fedezi az importot. Lassan érdemes lehet előkeresni az olajkályhákat, mert az „árstoppos” dízel üzemanyaggal ma olcsóbb lenne fűteni, mint a „lakossági piaci áras” gázzal. Szintén retró hangulatú, leginkább a hetvenes évekből ismerős kifejezésekkel vagyunk kénytelen-kelletlen újra megbarátkozni: cserearányromlás, hiánygazdaság, inflációbegyűrűzés. És persze itt ólálkodik valahol a sarkon a legnagyobb mumus, a stagfláció.
Hogyan jutottunk idáig? Meddig leszünk benne? Hogyan tudunk belőle kimászni?
(Lesz-e idén bónuszunk? – hogy ne csak a makrószintű, hanem a mélységesen emberi, egzisztenciális alapdilemmák is előkerüljenek 🙂
Többek között ezekre a kérdésekre kerestük közösen a válaszokat a tapolcai Business Days konferencián.
Soha nem voltunk ott még ennyien, régen voltak ennyire tartalmas előadások és őszinte beszélgetések; nemcsak a folyosón, hanem a pódiumon is. Nyílt színen, kendőzetlenül tudtunk szót váltani az FMCG-ágazat helyzetéről, a közös kihívásokról. Igen, ha nagy a baj, akkor felértékelődik az őszinteség és a bizalom. Igen, érezhető volt a félelem is, a szorongás is a ránk váró ismeretlentől, de ezt ellensúlyozta az összetartozás érzete és az összefogás szándéka. Szállítók és kereskedők, szolgáltatók és fogyasztók: együtt sírunk, együtt nevetünk. Mondjuk, az elmúlt tíz évben inkább nevettünk, most majd egy darabig lefele görbül a szmájli. És sajnos a trendvonalak is a grafikonokon.
Az, hogy hogyan jutottunk idáig, nagyjából mindenkinek világos volt a konferencián is.
Pro-ciklikus gazdaságpolitika (hello, high pressure economy, erre még emlékszik valaki? Pre-covid MNB, circa 2018), amit egy kisgyereknek talán úgy magyarázhatnánk el: lejtőn lefelé nyomjuk a gázt, lejtőn felfelé meg a féket („na de apa, ennek semmi értelme… tudom fiam, ez csak egy hasonlat volt, autónk nincs, a fékbetét elfogyott, gázunk nem is volt”).
Voluntarizmus, intervenciós lépések: bár érthető, és mindenképpen méltánylandó, hogy az állam igyekszik tompítani a lakosság terheit, de a választott gyógymód néha csak ront a beteg állapotán. Az élelmiszerek és üzemanyagok ársapkája már rövid távon is zavarokat okozott, de mostanra kezd teljesen fenntarthatatlan lenni a piaci folyamatok, az árazás torzításával (az 1,5-ös tej lassan kétszer annyiba kerül, mint az árstoppos 2,8-as… no comment).
Pedig az árak – elsősorban az alapanyag- és energiaválság miatt – mennek maguktól is felfelé: a KSH augusztusi adatai alapján látható, hogy mintegy 20 olyan élelmiszer-kategória van, mely az elmúlt egy évben nagyobbat drágult, mint az előző 20 évben. Ismét csak no comment, talán csak annyi, hogy ezek az adatsorok még nem is reflektálnak a nyári aszályra és az energiaválság eszkalációjára.
Energiakitettség: évtizedes probléma, ezért is tűnik lehetetlen küldetésnek a gyors megoldás. A hazai lakóingatlanok háromnegyede például szigeteletlen, elavult szerkezetű. Enni kell, szól a mondás, ezzel is nyugtatgattuk magunkat korábban a kisebb-nagyobb válságok idején, vagyis az FMCG relatíve jó helyzetben volt. De idén télen már komoly dilemma lehet a hazai háztartásokban, mennyi jut rezsire és mennyi élelemre. És a cégek oldaláról: vajon mennyi forrás marad innovációra, marketingre, fenntarthatóságra, a várható új szabályozásoknak való megfelelésre?
Ahogy mondják, innen szép nyerni. És csak bízom benne, mi mást is tehetnék, hogy a mostani egymásrautaltság miatt kevesebb lesz a felesleges feszültség a szállítók és a kereskedők között, több lesz a forgalom megtartását célzó együttműködés, és talán több kiszámítható kormányzati intézkedés várható.
Ennek a kooperációnak eddig is, reméljük jövőre is, az egyik szimbolikus szellemi központja mindenképpen a Business Days konferencia. //
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >További cikkeink
Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >Jótékonysággal tette teljessé az év végét a Rossmann
A Rossmann Magyarország idén is számos rászoruló közösség és intézmény…
Tovább olvasom >