Mi történt az elmúlt 15 hónapban?

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2023. 04. 13. 21:21

A fogyasztási cikk piac trendjeivel foglalkozott a Trade Marketing Klub „Piackutatók első kézből”, hagyományosan áprlilisban megrendezett, online találkozója. Az infláció növekedése, az energiaárak emelkedése a magyar háztartások 97%-ára hatást gyakorolt. Megváltoztak a fogyasztási és vásárlási szokások. Az árak és az akciók a figyelem középpontjába kerültek.

Rekord létszámú, 160 főt meghaladó regisztráció jelezte a felfokozott érdeklődést az április 13-án rendezett TMK ülés iránt, ahol három piackutató cég vezetője tekintette át a közelmúlt vásárlásokat érintő folyamatait.

Az esemény szervezői, Hermann Zsuzsanna TMK alapító köszöntötte a virtuális térben egybegyűlteket, majd bemutatta a Klub másik két alapítóját Csiby Ágnest és Kátai Ildikót.

TMK alapítók

Hermann Zsuzsanna, Csiby Ágnes, Kátai Ildikó, a Trade Marketing Klub alapítói, az esemény szervezői

Kevesebbet vásárolunk

Turcsán Tünde, a GfK FMCG igazgatója

Turcsán Tünde, a GfK FMCG igazgatója

Turcsán Tünde, a GfK FMCG igazgatója előadásában elmondta, hogy a magyar vásárlóerő közel fele az Európai Uniós átlagnak. A háztartások 80%-ának vissza kell fognia a kiadásait, ami a napi cikkeket is érinti. 63%-uk nem engedheti meg ugyanazokat a termékeket, amiket korábban vásárolt. Jellemző a többször kevesebb vásárlás, a promóciók keresése, az olcsóbb alternatívák, kereskedelmi márkák választása. A boltok közül is egyre többen a legolcsóbbnak tartott diszkontokat részesítik előnyben. A drogériák és az online csatorna részesedése is növekedett. A háztartások 60%-a továbbra is spórolást tervez, de a különböző kategóriákban más stratégiát követ. A mennyiség csökkentése mellett az olcsóbb üzlet, kedvezőbb árú cikkek, a gazdaságos kiszerelések és a lejáratközeli termékek választása is szerepel.

Óvatos fogyasztói reakciók

Czikora Csilla, a NielsenIQ (NIQ) ügyfélkapcsolati igazgatója

Czikora Csilla, a NielsenIQ (NIQ) ügyfélkapcsolati igazgatója

Czikora Csilla, a NielsenIQ (NIQ) ügyfélkapcsolati igazgatója kiemelte, hogy 2022 az infláció éve volt régiósan és globálisan egyaránt, Kelet-Európában látványosan magasabb értékekkel. Az árszínvonal növekedése volumen csökkenéssel társul, ezért a fogyasztók egyre óvatosabbak a vásárlási döntéseiket illetően. A magyar vásárlók 62%-a csak alapvető dolgokat vásárol. Csupán 9% ragaszkodik az ártól függetlenül a megszokott márkákhoz. A vizsgált kategóriák közül 15-ről állították a vásárlók, hogy kevesebbet és alacsonyabb áron veszik. A kevésbé érintett kategóriák főként az intim, testtel érintkező termékek, a speciális élelmiszerek és az élvezeti cikkek. A saját márkás termékek népszerűsége tovább nőtt, hazánkban elérte a 30% értékbeni részesedést a teljes FMCG értékesítésből. A készletezhető és az alapvető árukategóriákban pedig a nagy kiszerelések részesedése növekszik.

Nyílik az olló

Andreas Christou, a RetailZoom ügyvezető igazgatója

Andreas Christou, a RetailZoom ügyvezető igazgatója

Andreas Christou, a RetailZoom ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, hogy a fogyasztók már nem tartják feltétlenül drágábbnak a hazai kereskedőket. A radikális élelmiszer áremelkedés hatására a kosárba helyezett cikkek száma átlagosan 2-vel csökkent. Feltűnő a Budapest és vidék közti különbség növekedése. A fővárosban 2,4-szer több a nagy kosár és értékük átlagosan 130%-kal meghaladja a vidékiekét. Hűségkártya adatokat elemezve kiderült, hogy a prémium és a mainstream vásárlók közötti olló is nyílik. A tradícionális csatornában a Top10 SKU: kétféle sör, egy energiaital, ársapkás húsok, paradicsom, banán, trapista sajt, étolaj és vizes zsemle. Az idei első negyedévben az árnövekedés megfeleződött, főként az erős promócióknak köszönhetően a volumenek is nőttek. A hazai láncoknak is fontos a lojalitás építés, így két új hűségprogram indulása várható ebben a csatornában.

Kapcsolódó cikkeink